Mitsubishi wprowadza nowy model w Japonii

Mitsubishi Motors Corporation ogłasza, że nowy eK X EV (wymawiany jako “eK ‘cross’ EV”), w pełni elektryczny samochód klasy kei-car*1 o zasięgu 180 km, będzie dostępny w sprzedaży już latem tego roku w Japonii oraz na platformach rynku e-commerce Rakuten Ichiba*2.

W czasach, gdy przejście na pojazdy zelektryfikowane jest niezbędne dla budowy społeczeństwa neutralnego węglowo, Mitsubishi Motors przedstawia nowy model eK X EV, samochód klasy kei-car, będący ucieleśnieniem wyjątkowości Mitsubishi Motors – połączenia bezpieczeństwa, ochrony i komfortu, a także przyjazności dla środowiska.

EK X EV to nowy samochód elektryczny (EV), który dołączy do serii eK X 4, małych SUV-ów kei-car firmy Mitsubishi. Oferuje on zasięg jazdy wystarczający do codziennego użytku*5 za przystępną cenę. Nowy model charakteryzuje się przestronną, przyjemną kabiną i łatwością obsługi, jaką oferował eK X – samochód klasy kei-car z wysokim nadwoziem – a jednocześnie zapewnia płynność i dynamikę, jakie oferują pojazdy elektryczne, cichą i komfortową jazdę oraz wygodę wynikającą z zastosowania zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i łączności.

Nowy kei-car Mitsubishi z elektrycznym napędem

Mitsubishi eK X EV to model samochodu elektrycznego nowej generacji, który dołącza do serii eK X. Mocną stylizację w stylu SUV-a uzupełniają ekskluzywne detale i nowa stylizacja, która nadaje samochodowi świeży wygląd, podkreślając charakter pojazdu elektrycznego. We wnętrzu zastosowano 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD oraz dźwignię elektrycznie sterująca wyborem kierunku jazdy, co poprawia funkcjonalność. Dzięki rozplanowaniu elementów nowo opracowanego systemu napędu elektrycznego, eK X EV oferuje tak samo przestronną i komfortową kabinę, jak model benzynowy, a także wysoką stabilność prowadzenia i komfort jazdy, możliwe dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i idealnemu rozkładowi masy na przednią i tylną oś. Zasięg 180 km na jednym ładowaniu wystarczy do codziennego użytkowania.

Mitsubishi eK X EV zapewnia płynne, dynamiczne przyspieszanie oraz cichą i przyjemną jazdę, które są charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych. Ponadto zaawansowane systemy wspomagania kierowcy i łączności zmniejszają stres kierowcy, zapewniając bezpieczną, pewną i komfortową jazdę. Akumulator trakcyjny dużej pojemności będzie przydatny w sytuacjach awaryjnych i może być wykorzystywany jako wygodne źródło zasilania urządzeń elektrycznych za pośrednictwem adaptera V2L*7. Co więcej, funkcjonalność V2H*8 pomaga również złagodzić problemy związane z podażą i popytem na energię elektryczną, umożliwiając wykorzystanie energii z akumulatora w domu lub energii dostarczanej z domu do ładowania pojazdu.

Zasięg jazdy 180 km na jednym ładowaniu wystarczający do codziennego użytku

Wyposażony w nowo opracowany akumulator trakcyjny o pojemności całkowitej 20 kilowatogodzin (kWh), całkowicie nowy eK X EV oferuje zasięg 180 km na jednym ładowaniu, co jest wystarczające do codziennego użytkowania, jak dojazd do pracy, czy zakupy. Około 80% użytkowników samochodów klasy kei-car i samochodów kompaktowych przejeżdża dziennie 50 km lub mniej (według badań przeprowadzonych przez Mitsubishi Motors), szacuje się więc, że większość użytkowników może jeździć przez dwa dni bez ładowania.

Mitsubishi Motors – bezpłatna kontrola pojazdu przed wakacjami

Pojazd jest wyposażony w dwa porty ładowania – do zwykłego ładowanie (AC200V/14,5A), które trwa około 8 godzin do osiągnięcia pełnego naładowania, oraz do szybkiego ładowania, które trwa około 40 minut do osiągnięcia 80 procent pojemności akumulatora. Zapewnia to dodatkową wygodę, ponieważ port zwykłego ładowania jest używany w domu, a port szybkiego ładowania podczas dłuższych wycieczek. Dzięki zastosowaniu w akumulatorze trakcyjnym układu chłodzenia wykorzystującego czynnik chłodniczy klimatyzatora, który kontroluje wzrost temperatury w akumulatorze, można utrzymać wysoki poziom sprawności akumulatora nawet przy regularnej jeździe z dużymi prędkościami i częstym korzystaniu z szybkich ładowarek.

Płynne i dynamiczne wrażenia z jazdy samochodem elektrycznym

Maksymalny moment obrotowy wynosi 195 Nm, czyli prawie dwa razy więcej niż w przypadku modelu z silnikiem benzynowym i turbosprężarką. Udoskonalona charakterystyka mocy silnika, pozwoliła na uzyskanie płynnej i dynamicznej jazdy, która stanowi o atrakcyjności pojazdów elektrycznych. W mieście samochód prowadzi się pewnie i zgodnie z intencjami kierowcy, a na autostradach potrafi płynnie włączyć się do szybkiego ruchu wraz z innymi pojazdami. Dostępne są trzy tryby jazdy, które umożliwiają kierowcy wybór trybu odpowiadającego warunkom jazdy: tryb normalny, optymalny do jazdy po mieście, tryb Eco, który zmniejsza moc silnika, aby zmniejszyć zużycie energii, oraz tryb sportowy, który zapewnia ostrą i żywą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Mitsubishi – na jubileuszowy zlot zapraszają MitsuManiacy (19-21.VIII.2022)

W samochodzie zastosowano innowacyjny tryb pracy pedałów, który umożliwia sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem poprzez odpowiednie operowanie jedynie pedałem przyspieszenia. Zmniejsza to zmęczenie kierowcy podczas dłuższej jazdy, zapewniając odpowiednią siłę hamowania bez konieczności przekładania stopy z pedału przyspieszenia na pedał hamulca. Dopiero gdy potrzebne jest silniejsze hamowanie lub całkowite zatrzymanie pojazdu, należy użyć pedału hamulca. Akumulator trakcyjny, którego grubość zredukowano, jest umieszczony w optymalnym miejscu pod podłogą, a panel dachowy został wysmuklony, aby zapewnić niskie położenie środka masy pojazdu, tym samym zmniejszając przechyły podczas pokonywania zakrętów. Masa jest rozłożona w niemal idealnym stosunku 56:44 pomiędzy przednią i tylną oś, aby zoptymalizować rozkład obciążenia na wszystkie koła, natomiast zawieszenie zostało specjalnie zestrojone, aby uzyskać zwinność, a jednocześnie stabilność, zapewniając relaksującą jazdę.

Przestronne i wygodne wnętrze

Zmniejszenie grubości akumulatora trakcyjnego umieszczonego pod podłogą umożliwiło wygospodarowanie miejsca na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu, dzięki czemu osiągnięto najlepszy wynik w tej klasie pojazdów*9. Miejsce na ramiona na przednich fotelach również należy do najobszerniejszych w klasie9, zapewniając komfortową przestrzeń w kabinie. Także przestrzeń bagażowa należy do największych w tej klasie9. Ponadto, jednym ruchem wykonanym od strony bagażnika można przesunąć fotele lub złożyć tylne oparcia, co zapewnia wygodę użytkownikom przewożącym większe przedmioty. Kabel do zwykłego (domowego) ładowania akumulatora można umieścić w schowku pod podłogą bagażnika, co pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

Spokojna i bezpieczna jazda

Aby zapewnić kierowcom spokojną jazdę w każdych warunkach pogodowych i drogowych, eK X EV jest standardowo wyposażony w system Grip Control, który pomaga kierowcy w ruszaniu z miejsca na śliskiej nawierzchni. System ten ułatwia ruszanie, hamując przednie koło, które zaczyna się ślizgać na ośnieżonej lub błotnistej nawierzchni i przekazując większy moment obrotowy na drugie koło, które nie straciło przyczepności.

MI-PILOT do wspomagania codziennej jazdy

Jest to pierwszy pojazd Mitsubishi, w którym zastosowano system wspomagania parkowania MI-PILOT, który wydatnie pomaga w sprawnym parkowaniu. System automatycznie wykrywa możliwe do wykorzystania miejsca parkingowe i może obsługiwać parkowanie tyłem, przodem lub równolegle. Nowe Mitsubishi eK X EV jest wyposażone w system MI-PILOT*10 wspomagający jazdę po autostradzie przy pozostawaniu na jednym pasie ruchu. Funkcje tempomatu adaptacyjnego (ACC) i asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA) odciążają kierowcę, zachowując bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu i utrzymując samochód blisko osi pasa ruchu. Kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 7 cali w przejrzysty sposób wyświetla stan świateł hamowania pojazdu oraz stan działania systemu MI-PILOT, zwiększając bezpieczeństwo jazdy.

Mitsubishi Connect dba spokój ducha kierowcy, zapewniając mu niezbędną łączność ze światem

System Mitsubishi Connect*11 zapewnia bezpieczną, pewną i komfortową jazdę. Oprócz funkcji SOS Emergency Assistance, system podwyższa wygodę posiadania samochodu dzięki użytecznym funkcjom, takim jak Vehicle Status Report, która pozwala użytkownikom sprawdzić aktualny poziom naładowania akumulatora trakcyjnego i zamknięcie zamków drzwi, funkcja Remote Climate Control umożliwiająca zdalne uruchomienie klimatyzacji, z kolei Remote Charge powiadamia kierowcę o zakończeniu ładowania, a Car Finder lokalizuje miejsce zaparkowania pojazdu.

Akumulator trakcyjny o dużej pojemności może też służyć jako niezawodne źródło energii elektrycznej

W przypadku podłączenia do urządzenia V2H w domu, energia zgromadzona w akumulatorze trakcyjnym może być wykorzystywana przez domowe odbiorniki prądu w ciągu dnia, gdy zużycie energii jest wysokie. Następnie w nocy można doładować akumulator trakcyjny, przyczyniając się do złagodzenia szczytowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Energia zgromadzona w akumulatorze trakcyjnym odpowiada około jednodniowemu zużyciu energii przez przeciętne gospodarstwo domowe*12, a w przypadku przerwy w dostawie prądu można jej użyć poprzez podłączenie do urządzenia V2H, aby zapewnić niezawodne awaryjne źródło zasilania. Ponadto, dzięki adapterowi V2L, akumulator pojazdu może być wykorzystywany do zasilania elektroniki i urządzeń elektrycznych, na przykład podczas biwakowania lub innych aktywności na świeżym powietrzu.

1 Kei-car to kategoria pojazdów w Japonii oznaczająca mikrosamochody.
2 Działalność prowadzona przez Rakuten Group, Inc.
4 Linia modelowa obejmuje eK X, samochód kei-car z podwyższonym nadwoziem oraz eK X space, samochód kei-car z wysokim nadwoziem.
5 W Japonii około 80 procent użytkowników kei-carów i samochodów kompaktowych przejeżdża dziennie 50 km lub mniej (badanie przeprowadzone przez Mitsubishi Motors). W związku z tym szacuje się, że większość użytkowników może jeździć przez dwa dni bez ładowania.
6 WLTC (Worldwide Harmonized Light Duty Test Cycle), to wykorzystywany na całym świecie cykl testowy, który składa się ze zbalansowanych trybów jazdy miejskiej, podmiejskiej i autostradowej.
7 Vehicle to Load – samochód do odbiornika elektrycznego. System umożliwiający przesyłanie energii elektrycznej zmagazynowanej w samochodzie do odbiorników na zewnątrz za pomocą adaptera V2L.
8 Vehicle to Home – samochód do budynku. System, który umożliwia zasilanie domu energią elektryczną zgromadzoną w akumulatorze trakcyjnym samochodu za pośrednictwem urządzenia V2H.
9 Klasa Height-wagon kei-car obejmuje pojazdy o wysokości całkowitej nie większej niż 1700 mm.
10 MI-PILOT Assist w USA i w Kanadzie.
11 Mitsubishi Connect to wspólne określenie dla usług łączności oferowanych przez Mitsubishi Motors. Do korzystania z usługi wymagana jest instalacja aplikacji na smartfony My Mitsubishi Connect oraz rejestracja użytkownika.
12 Obliczone na podstawie zużycia energii elektrycznej w przeciętnym gospodarstwie domowym wynoszącego około 10 kWh dziennie.

Źródło: Mitsubishi