Nowy Multivan, to dla marki Volkswagen Samochody Dostawcze samochód przełomowy, oznaczający olbrzymi skok technologiczny. Model ten po raz pierwszy bazuje na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB.
Wykorzystanie platformy MQB pozwoliło konstruktorom i projektantom nowego Multivana nie tylko stworzyć nowy design, ale również umieścić na jego pokładzie nowy, hybrydowy napęd typu plug-in, cyfrowe systemy infotainment oraz bogatą gamę systemów wspomagania kierowcy znanych dotąd z osobowych samochodów segmentu premium.
Każdy szczegół nowego Multivana został zaprojektowany od nowa, bez odwoływania się do dotychczas stosowanych rozwiązań. Auto wyposażone jest w zaawansowane układy techniczne, innowacyjne systemy wsparcia kierowcy i cyfrowe systemy obsługi. Najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne i cyfrowe, to wynik zbudowania tego samochodu na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB, dającej znacznie większe możliwości konstrukcyjne i wyposażeniowe pojazdu oraz pozwalającej na innowacyjne, modułowe wykorzystanie przestrzeni. Dzięki MQB pojazd jest też znacznie lżejszy od poprzednika – Multivana 6.1, co przekłada się m.in. na mniejsze zużycie paliwa.
![]()
Już spoglądając na samochód z zewnątrz, widać zupełnie nowe podejście konstrukcyjne. Platforma MQB sprawiła, że w porównaniu z poprzednią generacją Nowy Volkswagen Multivan w swojej podstawowej wersji jest dłuższy i szerszy. Nieznacznie zmniejszyła się wysokość pojazdu, przy jednoczesnym utrzymaniu prawie niezmienionej wysokości wnętrza. W połączeniu z nowym panoramicznym szklanym dachem, maksymalna wysokość wnętrza jest nawet większa niż w modelu poprzednim. Dokładne wymiary nowego Multivana to: szerokość 1941 mm bez składanych zewnętrznych lusterek elektrycznych (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość nawet 1907 mm (-43 mm). Osadzenie modelu na platformie MQB sprawia też, że rozstaw osi Nowego Multivana wynosi 3124 mm (+124 mm). Dzięki platformie, inżynierowie marki Volkswagen Samochody Dostawcze stworzyli też przedłużoną wersję nowego Multivana. Przy identycznym rozstawie osi, jej długość od zderzaka do zderzaka wynosi 5173 mm.
![]()
Osadzenie samochodu na platformie MQB zaowocowało również umieszczeniem po raz pierwszy w ofercie Multivana napędu hybrydowego typu plug-in. Ten rodzaj napędu zapewnia kompatybilność bezemisyjnej jazdy miejskiej z dużym zasięgiem i niskim zużyciem całkowitym paliwa. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in otrzymał w nazwie przyrostek eHybrid. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego z turbosprężarką (TSI) to 160 kW / 218 KM. Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności brutto 13 kWh (netto 10,4 kWh), Nowy Multivan eHybrid najczęściej pokonuje dzienne dystanse korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Oczywiście elastyczna platforma MQB pozwala na montaż również tradycyjnych silników spalinowych. W przypadku nowego Multivana dostępne są ponadto: jednostka benzynowa 1.5 TSI o mocy 100 kW (136 KM), jednostka 2.0 TSI o mocy 150 kW (204 KM) oraz wprowadzony niedawno do oferty silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM). Założenia konstrukcyjne platformy MQB sprawiają, że silniki te są montowane poprzecznie i przekazują moc na przednią oś. W 2024 roku pojawi się dodatkowo wersja hybrydowa plug-in z napędem 4×4.
Volkswagen Caddy – milion kilometrów z jednym kierowcą
Prawdziwą rewolucję platforma MQB przynosi jednak w zakresie wyposażenia nowego Multivana w systemy wspomagania kierowcy. Na pokładzie wersji o najbogatszym wyposażeniu działa ponad 25 systemów wsparcia, zwiększając bezpieczeństwo, komfort i łatwość użytkowania. Większość z nich spotkać było można dotychczas przede wszystkim w samochodach osobowych segmentu premium – teraz trafiły na pokład Nowego Multivana. Do najważniejszych funkcji należą: tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop & Go, system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, system obserwacji otoczenia Area View (widok obszaru wokół pojazdu dostarczany z czterech kamer), ostrzeganie o pojeździe nadjeżdżającym z tyłu Rear Traffic Alert wraz z asystentem zmiany pasa ruchu, wspomaganie wjazdu pod górę Hill Start Assist, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, czy system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist.
Volkswagen wprowadzi na rynek USA elektrycznego pick-upa i terenowego SUV-a
Do nowych systemów możliwych do implementacji dzięki MQB należą też Car2X (system komunikacji lokalnej z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową w celu zapewnienia ostrzeżeń o ewentualnym niebezpieczeństwie), ochrona boczna (pomoc przy manewrowaniu), asystent jazdy przy bocznym wietrze, asystent skrętu (który ostrzega o nadjeżdżających pojazdach podczas skrętu i przecinania jezdni), system ostrzegania podczas wysiadania (część systemu Side Assist; ostrzega o rowerach lub innych pojazdach nadjeżdżających z tyłu w momencie wysiadania) oraz asystent jazdy IQ.DRIVE Travel Assist. Ten ostatni system ułatwia jazdę półautomatyczną w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie nowy predyktywny tempomat adaptacyjny ACC, a tym samym półautomatyczne prowadzenie do przodu oraz asystenta toru jazdy Lane Assist (odpowiedzialnego za prowadzenie boczne), tworząc nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo na długich trasach – to prawdziwy przełom i nowość jeśli chodzi o samochody rodzinne takie jak Nowy Multivan.
![]()
Nowoczesny design, wyższy poziom najnowocześniejszych systemów wspomagania, obsługi oraz infotainment, bezpieczeństwo, łatwość prowadzenia i po raz pierwszy możliwość częściowo zautomatyzowanej jazdy – platforma MQB, na której bazuje nowy Multivan daje tradycyjnemu motoryzacyjnemu stylowi życia zupełnie nowe możliwości i rozwiązania. Wykorzystując MQB, Volkswagen Samochody Dostawcze otworzył zupełnie nowe ścieżki dla implementacji innowacji technicznych w tym pojeździe. Nigdy wcześniej Multivan nie był taki elastyczny, ekologiczny i nie miał takich możliwości łączności i systemów wspomagania kierowcy. Teraz pokazuje, jak powinien wyglądać i jak ma być wyposażony rodzinny pojazd na miarę XXI wieku.
Źródło: Volkswagen