W rezultacie Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który dysponuje ważnym międzynarodowym certyfikatem warunkowo zautomatyzowanej jazdy i oferuje taki system jako fabryczną opcję dla seryjnie produkowanych pojazdów. DRIVE PILOT może przejąć zadanie prowadzenia samochodu w określonych warunkach, do prędkości 60 km/h, w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech. Dla klientów oznacza to jak najlepsze wrażenia z jazdy – mogą się oni w tym czasie zrelaksować lub pracować i zyskać cenny czas.
Po aktywacji systemu DRIVE PILOT kontroluje on prędkość i odległość oraz prowadzi samochód wzdłuż pasa. Analizuje przy tym i uwzględnia profil drogi, zdarzenia występujące na trasie oraz znaki drogowe. DRIVE PILOT reaguje również na nieoczekiwane sytuacje drogowe i samodzielnie je „obsługuje”, m.in. za pomocą manewrów omijania w obrębie pasa ruchu lub poprzez hamowanie. System warunkowo zautomatyzowanej jazdy Mercedes-Benz (poziom 3. SAE) opiera się na technice wykrywania pojazdów pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, lecz zawiera dodatkowe czujniki, które producent uważa za niezbędne do bezpiecznej eksploatacji. Są to głównie radary, LiDAR i kamery; cenne dane dostarczają też czujniki ultradźwiękowe oraz czujniki wilgoci. Równolegle z pomyślnym wdrożeniem system DRIVE PILOT w Niemczech Mercedes-Benz dąży do uzyskania do końca roku homologacji dla seryjnych rozwiązań w dwóch amerykańskich stanach: Kalifornii i Nevadzie (o ile tamtejsze warunki prawne pozwolą na użytkowanie systemu).
„Mercedes-Benz jest pierwszym producentem, który wprowadził do produkcji seryjnej system na poziomie trzecim dysponujący ważnym międzynarodowym certyfikatem. W pierwszej kolejności oferujemy tę wiodącą na świecie technologię w Niemczech, w Klasie S oraz EQS-ie. Jednocześnie do końca roku chcemy otrzymać certyfikat w USA. Odpowiedzialne obchodzenie się z przyszłościowymi technologiami, takimi jak warunkowa jazda zautomatyzowana, jest kluczem do akceptacji wśród nabywców i w społeczeństwie. Wraz z DRIVE PILOT opracowaliśmy innowacyjną technologię, która – przy zachowaniu odpowiedniej redundancji, z wykorzystaniem wielu czujników – umożliwia bezpieczne użytkowanie i oferuje klientom cenny zasób, jakim jest czas” – powiedziała Britta Seeger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.
Warunkowo zautomatyzowana jazda zgodnie z poziomem 3. SAE wymaga systemu o koncepcji, która umożliwia bezpieczny nadzór nad wszelkimi nieprawidłowościami – zarówno tymi prostymi, jak i poważnymi. „Nadmiarowa” (redundantna) architektura obejmuje układ hamulcowy, układ kierowniczy, zasilanie, a także elementy techniczne czujników, między innymi dotyczące świadomości otoczenia oraz wyliczeń dynamiki jazdy. Akumulator, silnik wspomagania układu kierowniczego, czujniki prędkości kół oraz różne algorytmy, które system wykorzystuje do obliczania danych, również mają redundantną konstrukcję. Także elementy techniki czujników są funkcjonalnie nadmiarowe – uzupełniają się bowiem swoimi koncepcjami fizycznymi (np. fale optyczne i radiowe, ultradźwięki), umożliwiając bezpieczny transfer informacji. W ten sposób Mercedes-Benz wyznacza zupełnie nowe standardy bezpieczeństwa w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy.
W mało prawdopodobnym przypadku awarii, dzięki redundantnej konstrukcji systemu, samochód pozostaje jezdny, umożliwiając DRIVE PILOT bezpieczne przekazanie zadań kierowcy. Jeśli kierowca nie zastosuje się do żądania przejęcia kierowania w maksymalnym wyznaczonym czasie 10 s, na przykład z powodu nagłego wypadku medycznego, DRIVE PILOT niezwłocznie zainicjuje awaryjne zatrzymanie samochodu, które jest bezpieczne zarówno dla Mercedesa, jak i dla pojazdów podążających za nim. W tym celu kontroler Intelligent Drive Controller stale oblicza trajektorię optymalną do bezpiecznego zatrzymania. Zdolności manewrowe systemu DRIVE PILOT mają na celu utrzymanie samochodu na pasie ruchu i uniknięcie kolizji z innymi uczestnikami ruchu oraz obiektami na drodze.
Dokładna lokalizacja Mercedesa wyposażonego w DRIVE PILOT jest określana za pomocą precyzyjnego systemu pozycjonowania, znacznie wydajniejszego niż konwencjonalne systemy GPS. Trójwymiarowy obraz trasy i otoczenia, wraz z informacjami o geometrii drogi, jej charakterystyce, znakach drogowych i specjalnych zdarzeniach drogowych (m.in. wypadki lub roboty drogowe), oprócz anonimowych danych gromadzonych przez LiDAR, kamery oraz czujniki radarowe i ultradźwiękowe zapewnia cyfrowa mapa HD. Ta bardzo dokładna mapa różni się od map nawigacji m.in. większą dokładnością, liczoną w centymetrach, a nie w metrach, oraz szczegółowym modelem skrzyżowań i tras. Dane mapy są przechowywane w centrach danych zaplecza i stale aktualizowane. Każdy pojazd przechowuje również obraz informacji z tej mapy na pokładzie, stale porównując je z danymi zaplecza i aktualizując lokalny zestaw danych zgodnie z wymaganiami. Wszystko to umożliwia stabilne, dokładne pozycjonowanie poprzez odwzorowanie otoczenia, niezależnie od czynników takich jak cienie lub zabrudzenie czujników.
Mercedes-Benz zadbał, aby nowa technologia trafiła na drogi w sposób zgodny z prawem. W procesie rozwoju inżynierowie współpracowali z prawnikami, menedżerami ds. zgodności, inspektorami ochrony danych oraz ekspertami ds. etyki. Jedną z podstaw zautomatyzowanej jazdy są dodatkowe mechanizmy kontrolne, np. w przypadku funkcji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak na przykład wykrywanie pieszych, inżynierowie Mercedes-Benz celowo nie używają algorytmów takich jak metody samouczenia.
Nacisk kładzie się tu na obyczaje znane jako „uczenie nadzorowane” – co oznacza, że Mercedes-Benz definiuje i kontroluje to, czego może się uczyć sztuczna inteligencja (AI). Zanim jej oprogramowanie zostanie wykorzystane na drogach, przeprowadzane są szeroko zakrojone testy walidacyjne, tak aby upewnić się, że w rzeczywistych warunkach drogowych sztuczna inteligencja działa zgodnie z oczekiwaniami. W przypadku wykrywania pieszych pomaga ona systemowi szybko i bezpiecznie identyfikować obiekty oraz sytuacje na i obok drogi. Wymogiem etycznym producenta jest niedyskryminacyjny proces detekcji. Oznacza to, że różne czujniki samochodu stale monitorują drogę i pobocze, aby zawsze prawidłowo wykrywać ludzi niezależnie od ich ubioru, sylwetki, postawy lub innych cech.
Wraz z „otwarciem” ustawy o ruchu drogowym (StVG) dla systemów poziomu 3. w 2017 r. Niemcy stały się pierwszym krajem, który stworzył podstawę prawną dla zamierzonego użytkowania takich systemów. Rozporządzenie w sprawie aprobaty technicznej, zgodnie z którą mogą być one certyfikowane, weszło w życie na początku 2021 r. – to okazja, którą Mercedes-Benz szybko wykorzystał, jako pierwszy producent samochodów. Mercedes-Benz jest też pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne Regulaminu ONZ nr 157 dla systemów na poziomie 3.
W szczegółach obejmuje to wymagania stawiane pojazdowi oraz obowiązki kierowcy: w trybie jazdy warunkowo zautomatyzowanej samochód musi bezpiecznie wykonywać zadania związane z prowadzeniem pojazdu i przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego. Kierowca nadal ma w ruchu drogowym swoje obowiązki, w szczególności w zakresie przestrzegania innych przepisów ruchu drogowego. W tym celu, na żądanie DRIVE PILOT lub z powodu oczywistych okoliczności, musi być gotowy do przejęcia i wznowienia kontroli nad samochodem.
Dzięki licznym innowacjom technicznym od czasu wynalezienia samochodu w 1886 r. Mercedes-Benz niezmiennie wyznacza standardy w dziedzinie samochodowego bezpieczeństwa. To jedna z podstawowych wartości marki. Producent od lat oferuje w swoich pojazdach zaawansowane systemy wspomagające kierowcy (poziom 2. SAE). Mogą one znacznie ułatwiać życie w wielu codziennych sytuacjach i pomóc na przykład w utrzymaniu prędkości oraz odległości, kierowaniu czy zmianie pasa ruchu. Mercedes-Benz był pierwszym na świecie producentem samochodów, który otrzymał międzynarodową homologację systemu warunkowo zautomatyzowanej jazdy (grudzień 2021 r.). Jeśli chodzi o parkowanie, marka idzie nawet o krok dalej – dzięki wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT, która umożliwi w przyszłości w pełni zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na poziomie 4. SAE.
Źródło: Mercedes-Benz
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…