Nowa forma turbodoładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, a tym samym zapewnia jeszcze większą dynamikę. Turbosprężarka jest obsługiwana przez 48-woltową instalację elektryczną, która służy również do zasilania rozrusznikoalternatora z napędem pasowym (RSG). W Mercedesie-AMG C 43 4MATIC motor ten wytwarza 300 kW (408 KM), a w określonych sytuacjach drogowych do dyspozycji jest jeszcze krótkotrwały „zastrzyk” mocy z RSG, wynoszący 10 kW (14 KM). Także standardowo montowana skrętna tylna oś, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z priorytetem kierowania momentu obrotowego na tył, przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia przyczyniają się do dynamicznych wrażeń z jazdy. Zorientowany na wysokie osiągi charakter nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC podkreślają charakterystyczny dla marki z Affalterbach design oraz elementy wyposażenia.
Sercem nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC jest czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l, który łączy innowacyjne rozwiązania techniczne i wysokie osiągi z wzorową efektywnością. Jednocześnie pozostaje wierny tradycji sportowej marki: nie tylko został w całości opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach, ale jest tam również produkowany – zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”. Proces ten łączy kunszt wysoko wykwalifikowanych pracowników Mercedes-AMG z najnowszymi metodami produkcji Przemysłu 4.0 oraz wysokim stopniem cyfryzacji.
Silnik, wewnętrznie oznaczony jako M139l (l dla montażu wzdłużnego), jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki. Innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą od wielu lat z powodzeniem stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Nowa forma turbodoładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, co prowadzi do jeszcze bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy, a jednocześnie pozwala zwiększyć efektywność.
Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.
Znacznie poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Spalinowa jednostka jeszcze bardziej spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu, a samochód odznacza się znacznie lepszą dynamiką. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągać wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To również zwiększa reaktywność i optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, turbo jest w stanie przez cały czas utrzymywać ciśnienie doładowania, zapewniając niezakłóconą, spontaniczną reakcję na gaz.
Elektryczna turbosprężarka, zasilana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 175 000 obr./min, co skutkuje bardzo intensywnym przepływem powietrza. Z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków temperaturowych turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z obwodem chłodzenia silnika spalinowego.
Między innymi za sprawą tej innowacyjnej techniki czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 l pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC generuje moc 300 kW (408 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji na krótko do dyspozycji jest również dodatkowe zwiększenie mocy o 10 kW (14 KM) przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). RSG drugiej generacji działa jak łagodna hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja. Jednocześnie 48-woltowa instalacja zwiększa komfort jazdy – działanie funkcji start-stop i żeglowania jest niemal niezauważalne.
C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 s, a wariant Kombi na to samo zadanie potrzebuje 4,7 s. W obu modelach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h. O ogromnym potencjale innowacyjnej techniki turbo w zakresie efektywności świadczy zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP, wynoszące 8,7-9,1 l/100 km dla Limuzyny i 8,8-9,2 l/100 km dla Kombi.
Siła napędowa płynie do kół za pośrednictwem skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Po pierwsze pozwoliło to ograniczyć masę, a po drugie – zoptymalizować reakcję na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas gwałtownych przyspieszeń oraz zmian obciążenia. Wszechstronnie skalibrowane oprogramowanie zapewnia wyjątkowo krótkie czasy załączania przełożeń i pozwala na realizację szybkich wielokrotnych redukcji. Z kolei funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport i Sport+ oferuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Dostępna jest również funkcja RACE START, która umożliwia optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. W trybie Comfort automatycznie aktywuje się funkcja ECO start/stop, a w trybie Individual można włączyć funkcję żeglowania.
Stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się specyficznym dla AMG rozdziałem momentu obrotowego między przednią i tylną osią – 31:69. Taka konfiguracja, z priorytetem dla tylnych kół, zapewnia lepszą dynamikę prowadzenia, w tym wyższe przyspieszenie boczne oraz lepszą przyczepność podczas przyspieszania.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL oparte na stalowych sprężynach i amortyzatorach z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS, standardowo montowane w C 43 4MATIC, łączy zdecydowanie sportową dynamikę jazdy z typowym dla Mercedesa komfortem na długich dystansach. Przednia oś korzysta ze specjalnie zaprojektowanych zwrotnic i sworzni wahaczy. Również tylna oś wyróżnia się zmodyfikowaną elastokinematyką, skonfigurowaną z myślą o dynamice jazdy. Całość uzupełnia system ADS, który w sposób ciągły dostosowuje tłumienie każdego koła do aktualnej sytuacji i oferuje do wyboru trzy tryby pracy: Comfort, Sport oraz Sport+.
Parametryczny układ kierowniczy C 43 4MATIC z przekładnią o zmiennym przełożeniu i siłą wspomagania zależną od prędkości dostosowuje się do wybranego trybu jazdy. W ustawieniu zawieszenia Comfort koncentruje się na komforcie prowadzenia, a w trybach Sport oraz Sport+ zapewnia kierowcy znacznie więcej informacji zwrotnych ze styku kół z nawierzchnią.
Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC – jako najlepiej sprzedająca się seria modelowa z Affalterbach – jest standardowo wyposażony w skrętną tylną oś. Do 100 km/h (prędkość zmienna w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich, pod kątem maksymalnie 2,5 stopnia, co prowadzi do wirtualnego skrócenia rozstawu osi i skutkuje znacznie większą zwrotnością. Efekt: ograniczona średnica zawracania oraz mniejszy wysiłek związany z kierowaniem. Z kolei przy prędkości powyżej 100 km/h (zmiennej w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się w tym samym kierunku, co przednie – maksymalnie o 0,7 stopnia. To wirtualne zwiększenie rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy. Prowadzi do szybszego narastania siły bocznej przy zmianie kierunku, a tym samym – do bardziej bezpośrednich reakcji na skręt. Praca układu skrętnej tylnej osi zależy od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Odpowiednie tło akustyczne zapewnia układ wydechowy AMG ze swoim sportowym brzmieniem. W zależności od wybranego programu poziom hałasu waha się od zrównoważonego i dyskretnego po emocjonująco sportowy. Charakterystyka dźwięku jest regulowana za pomocą klapy w „wydechu”, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Doznania dźwiękowe można zintensyfikować za sprawą opcjonalnego systemu AMG Real Performance Sound – rzeczywisty odgłos pracy jednostki napędowej jest wówczas odbierany przez czujnik w układzie wydechowym i przekazywany do wnętrza, co zapewnia podróżującym przeszywające wrażenia akustyczne.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna – dane techniczne
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R4 | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1991 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 300/408 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 6750 | |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 10/14 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 5000 | |
Stopień kompresji | 10,0 | ||
Zasilanie | wtrysk bezpośredni i pośredni, turbodoładowanie (elektrycznie wspomagana turbosprężarka) | ||
Przeniesienie napędu | |||
Układ napędowy | 4×4 (rozdział momentu obrotowego 31:69%) | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna skrzynia biegów z wielotarczowym mokrym sprzęgłem startowym) | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Bieg wsteczny | 4,80 | ||
Zawieszenie | |||
Przednia oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Tylna oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Układ hamulcowy | Hydrauliczny, dwuobwodowy, przód: tarcze o średnicy 370 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, oraz 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium, tył: tarcze o średnicy 320 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, 1-tłoczkowe pływające zaciski; elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS, Brake Assist, 3-st. ESP® | ||
Układ kierowniczy | elektromechaniczne, progresywne wspomaganie, z przekładnią zębatkową o zmiennym przełożeniu (12,8:1 w środkowym położeniu) | ||
Obręcze | przód: 8,0 J x 18; tył: 8,0 J x 18 | ||
Opony | przód: 245/45 ZR 18; tył: 245/45 ZR 18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2865 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1591/1602 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4791/1824/1450 | |
Średnica zawracania | m | 11,98 | |
Pojemność bagażnika | l | 455 | |
Masa własna (EC) | kg | 1765 | |
Ładowność | kg | 515 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 50/7 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,6 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 (ograniczona elektronicznie; 265 km/h w opcji) | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | l/100 km | 8,7-9,1 (wartości WLTP CO2 zgodnie z rozp. UE 2017/1153) | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym | g/km | 196-206 | |
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R4 | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1991 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 300/408 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 6750 | |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 10/14 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 5000 | |
Stopień kompresji | 10,0 | ||
Zasilanie | wtrysk bezpośredni i pośredni, turbodoładowanie (elektrycznie wspomagana turbosprężarka) | ||
Przeniesienie napędu | |||
Układ napędowy | 4×4 (rozdział momentu obrotowego 31:69%) | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna skrzynia biegów z wielotarczowym mokrym sprzęgłem startowym) | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Bieg wsteczny | 4,80 | ||
Zawieszenie | |||
Przednia oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Tylna oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Układ hamulcowy | Hydrauliczny, dwuobwodowy, przód: tarcze o średnicy 370 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, oraz 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium, tył: tarcze o średnicy 320 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, 1-tłoczkowe pływające zaciski; elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS, Brake Assist, 3-st. ESP® | ||
Układ kierowniczy | elektromechaniczne, progresywne wspomaganie, z przekładnią zębatkową o zmiennym przełożeniu (12,8:1 w środkowym położeniu) | ||
Obręcze | przód: 8,0 J x 18; tył: 8,0 J x 18 | ||
Opony | przód: 245/45 ZR 18; tył: 245/45 ZR 18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2865 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1591/1602 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4791/1824/1466 | |
Średnica zawracania | m | 11,98 | |
Pojemność bagażnika | l | 490-1510 | |
Masa własna (EC) | kg | 1810 | |
Ładowność | kg | 515 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 50/7 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,7 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 (ograniczona elektronicznie; 265 km/h w opcji) | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | l/100 km | 8,8-9,2 (wartości WLTP CO2 zgodnie z rozp. UE 2017/1153) | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym | g/km | 199-209 |
Źródło: Mercedes-AMG
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…