SEAT S.A. i Volkswagen Group przeznaczą ponad 7 miliardów euro na zelektryfikowanie Hiszpanii

SEAT S.A. i Grupa Volkswagen podczas dorocznej konferencji wynikowej ogłosiły, że planują przeznaczyć ponad 7 miliardów euro na rozwój elektromobilności w Hiszpanii. Program Future: Fast Forward będzie obejmował otwarcie fabryki ogniw baterii w Sagunto w Walencji, która zatrudni ponad 3000 osób.

Ponadto, CUPRA zapowiedziała, że w 2024 roku w jej portfolio pojawi się zupełnie nowy, zelektryfikowany SUV w wersjach mild-hybrid i plug-in-hybrid, który stanie się liderem nowej generacji PHEV. Wszystkie plany i inwestycje podlegają ostatecznemu zatwierdzeniu zgłoszenia przez hiszpański Strategiczny Projekt Odbudowy i Transformacji Gospodarczej (PERTE).

SEAT S.A. i Grupa Volkswagen planują wraz z partnerami zewnętrznymi przeznaczyć ponad 7 miliardów euro na zelektryfikowanie Hiszpanii w ramach swojego zaangażowania na rzecz kraju i rozwoju pojazdów elektrycznych. Byłaby to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii.

Ten projekt jest bardzo ważny – dla Volkswagena, Hiszpanii i całej Europy. Naszą ambicją jest zelektryfikowanie Hiszpanii i jesteśmy gotowi wraz z dostawcami zewnętrznymi zainwestować ponad 7 miliardów euro w przystosowanie naszych fabryk w Martorell i Pampelunie oraz stworzenie nowego obiektu, który zajmie się produkcją baterii elektrycznych w Walencji – powiedział Thomas Schmall, członek Zarząd Volkswagen AG, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący Rady Dyrektorów SEAT S.A.

Grupa Volkswagen dąży do zdolności produkcyjnej 40 GWh rocznie i planuje zatrudnić w Walencji ponad 3000 osób. Harmonogram jest napięty: aby być gotowym do rozpoczęcia produkcji w 2026 roku, budowa zakładu musi rozpocząć się do końca 2022 roku. Pierwszym kamieniem milowym będzie zatwierdzenie zgłoszenia przez PERTE i sfinalizowanie pozwoleń.

SEAT – powstało pionierskie centrum akumulatorów

Fabryka w Walencji będzie zasilana energią odnawialną, która umożliwi zrównoważoną produkcję akumulatorów i będzie produkować najnowocześniejsze baterie Grupy Volkswagen. Celem firmy jest zelektryfikowanie Hiszpanii poprzez utworzenie Europejskiego Centrum Pojazdów Elektrycznych, zbudowanie zakładu produkcji ogniw akumulatorowych i pełnego ekosystemu lokalnego.

Volkswagen Group Polska z nową dyrektorką marek SEAT i CUPRA

Program Future: Fast Forward ma potencjał, aby przekształcić hiszpański przemysł motoryzacyjny i zdemokratyzować mobilność elektryczną w całej Europie. Ponad 7 miliardów euro, które Grupa Volkswagen i SEAT S.A. zmobilizują dla tej inicjatywy będzie największą inwestycją przemysłową w historii Hiszpanii – powiedział Wayne Griffiths, prezes SEAT S.A.

CUPRA zapowiada cztery nowe modele

Podczas wydarzenia ogłoszono także wprowadzenie nowego modelu marki CUPRA. Zelektryfikowany SUV w wersjach mild-hybrid i plug-in-hybrid pojawi się w 2024 roku i będzie produkowany na Węgrzech. Nowa generacja technologii PHEV zapewni mu zasięg około 100 km w trybie elektrycznym.

Zapowiedziano też pojawienie się w przyszłości innych całkowicie elektrycznych samochodów. Wśród nich znajdzie się CUPRA Tavascan, która będzie miała swoją premierę w 2024 roku oraz odważna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego, zaplanowana na 2025 rok.

W bieżącym roku CUPRA planuje podwoić swoją sprzedaż, sieć sprzedaży i obroty do 5 miliardów euro. Zadeklarowano też chęć dwukrotnego zwiększenia liczby ekspertów marki – CUPRA Masterów oraz salonów CUPRA Studio na całym świecie.

2021: rok pełen zmian

Rok 2021 charakteryzował się niepewnością i globalnym niedoborem półprzewodników, co miało wpływ na działalność całego sektora motoryzacyjnego i uniemożliwiło SEAT S.A. osiągnięcie oczekiwanego ożywienia. Doprowadziło to do ogromnego zmniejszenia produkcji, co z kolei miało negatywny wpływ na sprzedaż i ujemny wynik operacyjny w wysokości -371 mln euro (2020: -418 mln euro). Zysk firmy po opodatkowaniu wyniósł -256 mln euro (2020: -194 mln euro), a obroty wzrosły do ​​9 256 mln euro (+5,4%), podczas gdy średni przychód ze sprzedaży osiągnął 16 850 euro na samochód, czyli był prawie o 480 euro na pojazd wyższy niż w 2020 roku.

Pomimo trudnych warunków i strat, kontynuowaliśmy naszą proaktywną ścieżkę inwestycyjną i ulokowaliśmy ponad 900 milionów euro w badania i rozwój oraz wydatki inwestycyjne, co stanowi 7% wzrostu w porównaniu z rokiem 2020. Pokazuje to nasze silne i stałe zaangażowanie we wprowadzanie przyszłych produktów na rynek. Ponadto, poczyniliśmy znaczące inwestycje w rozwój marki CUPRA – powiedział David Powels, wiceprezes ds. finansów i IT w SEAT S.A.

Globalny niedobór półprzewodników ograniczył produkcję i zdolność SEAT S.A. do zaspokojenia wysokiego popytu na modele obu hiszpańskich marek, który powrócił do poziomu sprzed pandemii. Sprzedaż firmy wzrosła o ponad 10%, z 427 000 do 471 000 samochodów i była napędzana przez rosnącą popularność marki CUPRA i zapotrzebowanie na modele elektryczne.

CUPRA potroiła swoją sprzedaż, osiągając wynik prawie 80 000 egzemplarzy, a jej obroty wzrosły z 932 milionów euro w 2020 roku do prawie 2,2 miliarda euro w 2021 roku. Sprzedaż marki SEAT przekroczyła 391 000 egzemplarzy samochodów. Stanowi to 2-procentowy spadek od 2020 r. Wart odnotowania jest fakt, że w sumie sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych obu marek wzrosła czterokrotnie z 15 000 do 61 000 samochodów.

Źródło: SEAT