Najnowszy model marki – Nowy C5 X – uzupełnia długą listę kultowych limuzyn Citroëna. Zostanie po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczności obok CX Pallas, Traction Avant i Rosalie.
Citroën zaprasza do odwiedzenia stoiska marki na salonie Rétromobile i poznania jej bogatej historii. To wydarzenie, którego po prostu nie mogą przegapić miłośnicy klasycznych samochodów, historii i branży motoryzacyjnej. Paris Expo Porte de Versailles – hala 7.3 – od 16.03 (środa) do 20.03 (niedziela).
Citroën C5 X zostanie po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczności. C5 X – kontynuator bogatej tradycji limuzyn Citroëna – wnosi świeże spojrzenie na kanony tego segmentu. Charakteryzuje się awangardową bryłą, która łączy w sobie cechy limuzyny, kombi i SUV-a. Citroën C5 X, zbudowany w charakterystycznym dla swych poprzedników duchu innowacji i odważnych rozwiązań, jest zaproszeniem do bezstresowej podróży w komfortowym wnętrzu, które wygląda jak luksusowy salon. Najwyższy poziom komfortu zapewnia układ aktywnego zawieszenia – Citroën Advanced Comfort – pierwszy taki na świecie. C5 X jest pełen najnowocześniejszych technologii, które dbają o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo. Są wśród nich: duży wyświetlacz w polu widzenia drogi, system jazdy półautonomicznej i system rozpoznawania głosu.
My AMI Buggy CONCEPT – Mehari naszych czasów
Poprzez włączenie My AMI Buggy Concept do tej retrospektywy Citroën pragnie pokazać nową wersję tego współczesnego modelu – zaprojektowanego z przymrużeniem oka, z myślą o tych, którzy kochają niezależność i wybiorą się na poszukiwanie przygody – czy to na drogach, czy w pobliżu nadmorskich plaż. Mehari naszych czasów – My AMI Buggy Concept – został ozdobiony licznymi elementami i akcesoriami oraz posiada kabinę pasażera bez drzwi, co jeszcze lepiej podkreśla ducha przygody, wpisanego w jego osobowość.
Citroën BX świętuje 40-lecie istnienia
BX, zaprezentowany po raz pierwszy 23 września 1982 roku pod Wieżą Eiffla, zaznaczył swą oryginalność zarówno samym debiutem, jak i awangardowym designem. Kilka dni później – 30 września 1982 roku – w centrum wystawienniczym Porte de Versailles otworzył swoje podwoje 69. Salon Samochodowy w Paryżu, a BX okazał się być jedną z jego niekwestionowanych gwiazd. BX – budowany w zakładach Rennes La Janais w Brittany i w zakładzie w Vigo w Hiszpanii – stał się prawdziwym sukcesem handlowym, sprzedał się w 2,3 milionach sztuk do ostatecznego zakończenia produkcji w czerwcu 1994 roku.
Citroën zwrócił się do Bertone – słynnego włoskiego konstruktora nadwozi – by zaprojektował karoserię. Projektant Marcello Gandini zaproponował oryginalny kształt – mocny, acz pozbawiony ekscentryzmu. Wyróżniał się na ówczesnej scenie motoryzacyjnej i stał się symbolem BX-a. BX – hatchback wyposażony w tylną klapę i długi na 4,23 m – był w stanie pomieścić do 5 pasażerów podróżujących w doskonałym komforcie, kołysanych hydropneumatycznym samopoziomującym się zawieszeniem. Deska rozdzielcza, powstała z inspiracji modelem CX, po obydwu stronach koła kierownicy znajdowały się dźwigienki zmiany biegów, kierunkowskazu itp. oraz wyposażona była w podświetlany tachometr. BX był zaskakująco dynamiczny, dzięki potężnym silnikom (o mocy 62 KM i 72 KM i pojemności 1360 cm3 oraz 90 KM i pojemności 1580 cm3) w jakie został wyposażony już od samej premiery. W samochodzie w innowacyjny sposób wykorzystano materiały kompozytowe w takich miejscach jak zderzaki, klapa bagażnika, maska oraz tylne boczne płaty. Dzięki kompozytom samochód ważył zaledwie 885 kg.
12 lat na rynku modelu BX naznaczonych było licznymi zmianami karoserii (wersja kombi, znaczna odmiana stylu, wersja biznesowa), wyposażenia (okno dachowe, klimatyzacja, cyfrowe instrumenty) oraz napędów (moc do 160 KM, elektroniczny wtrysk paliwa, automatyczna skrzynia biegów, stały napęd na cztery koła). Dostępna była nawet seria limitowana – 200 sztuk – samochodu wyczynowego BX 4 TC grupy B z silnikiem o pojemność 2141 cm3, mocą 200 KM, który rozwijał do 220 km/h.
Samochód został poddany gruntownemu liftingowi w 1987 roku. Złagodzono linie nadwozia BX i stworzono zupełnie nową deskę rozdzielczą.
Citroën C5 X – w polskich salonach za 135,9 tys. zł
Kariera BX to również liczne serie limitowane (Tonic, Image, Calanque, Leader, …), w tym słynna wersja Digit z całkowicie cyfrowym panelem zegarów i wskaźników. Tak bogata kariera i sukces handlowy modelu BX sprawił, że pozostawił po sobie wyrazisty ślad w historii Citroëna. Oczywiście BX zagościł też w sercach kolekcjonerów, którzy z najwyższą radością świętują jego 40. jubileusz.
Historyczne modele Citroëna, z którymi przeniesiesz się w czasie
Z pomocą klubów kolekcjonerów Citroëna oraz by dotrzymać towarzystwa modelowi C5 X, Citroën daje okazję do poznania na nowo niektórych kultowych modeli limuzyn, które zapisały się w historii marki. Ciesz się podróżą w czasie od lat 30. XX wieku po dzień dzisiejszy, poznaj tradycję, know-how i innowacyjność marki.
Citroën Rosalie 10: po raz pierwszy zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1932 roku, była dostępna w trzech wersjach silnikowych: 8 KM, 10 KM z 4-cylindrowym silnikiem oraz 15 KM z 6-cylindrowym silnikiem. Pojawiła się w licznych wersjach nadwozia, a do 1941 roku zbudowano 162 468 sztuk tego modelu.
Citroën Traction Avant 15/6: Traction był obecny na rynku przez 23 lata. Od 1934 do 1957 roku powstało nie mniej niż 758 948 sztuk tego modelu, dostępnego w takich wersjach jak 4-drzwiowa limuzyna, coupé oraz kabriolet. Traction był technologiczną rewolucją i legendarnym pojazdem, który odznaczył się w historii Francji podczas II wojny światowej. Był to pierwszy masowo produkowany samochód z napędem na przednie koła, niezależnym przednim zawieszeniem, systemem zawieszenia hydropneumatycznego na tylne koła 15/6 H w 1954 roku oraz hamowaniem hydraulicznym i nadwoziem samonośnym. Wynikiem tych innowacji była przyczepność, której nie dorównywali jego ówcześni konkurenci. Traction słusznie zyskał przydomek „Króla Dróg”.
Citroën CX 2000 Pallas: CX to ważny przedstawiciel wysokiej klasy samochodów w latach 1974–1991. W sumie zbudowano 1 042 460 sztuk tego modelu. Wyrazem uznania dla handlowego sukcesu modelu CX był wybór na Samochód Roku 1975. CX to prawdziwa esencja Citroëna, prawdziwy czterodrzwiowy samochód mimo sylwetki hatchbacka, wyposażony w zawieszenie hydropneumatyczne, 4 hamulce tarczowe i napęd na przednie koła. CX zapamiętany został dzięki pojedynczej wycieraczce przedniej szyby, wklęsłej tylnej szybie oraz oryginalnej desce rozdzielczej, a także kultowej wydłużonej wersji „Prestige”.
Modele Citroëna należące do kolekcjonerów, wyeksponowane w towarzystwie My AMI Buggy, są wyraźnym dowodem na to, że zuchwałość, kreatywność i technologia zawsze szły ramię w ramię z przygodowym duchem marki.
Citroën 2 CV Sahara: Czy można nie pomarzyć o pięknej przygodzie stojąc przed jednym z 694 egzemplarzy 2 CV 4×4 Sahara? Prosty i wytrzymały – z jednym silnikiem z przodu i jednym z tyłu. Podniesione nadwozie i koło zapasowe na masce sprawiały, że model ten był idealny do jazdy po pustyni.
Amerykańska wersja Mehari: Tak, słynny Mehari dotarł również na drugą stronę Atlantyku. W 1970 i 1971 roku tysiąc egzemplarzy tego modelu pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Dostosowana do lokalnych standardów amerykańska wersja Mehari odróżniała się od swoich francuskich kuzynów dzięki powiększonym okrągłym reflektorom przednim. Mimo że był idealnym pojazdem do spędzania wolnego czasu na Florydzie, Mehari nie zdobył uznania w Stanach.
W oczekiwaniu na otwarcie ekspozycji Rétromobile dla publiczności możecie obejrzeć najbardziej kultowe modele w historii marki na stronie Citroën Origins: (wirtualne muzeum, w którym można znaleźć 79 samochodów dostępnych w 65 krajach).
Źródło: Citroën