Podobnie jak cała Grupa Volkswagen, Audi realizuje wizję mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i chce osiągnąć neutralność klimatyczną netto do roku 2050. Marka skupia się przede wszystkim na pojazdach z napędem elektrycznym, ale podnosi też ekologiczność swoich silników spalinowych. Wiele z obecnych sześciocylindrowych silników wysokoprężnych Audi zostało ostatnio dopuszczonych do stosowania odnawialnego paliwa HVO (ang. hydrotreated vegetable oil – hydrorafinowany olej roślinny).
„Nasze jasno określone cele zapisane są w strategii ‘Vorsprung 2030’ – wszystkie nowe modele, które będziemy wprowadzać na światowe rynki od roku 2026, będą wyłącznie elektryczne. W ten sposób wnosimy istotny wkład na drodze do mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla” – mówi Oliver Hoffmann, szef rozwoju AUDI AG. „Równocześnie optymalizujemy naszą ofertę silników spalinowych pod kątem zwiększenia wydajności i obniżenia emisji. Jednym ze sposobów w jaki to czynimy, jest stworzenie niezbędnych podstaw technicznych do stosowania paliw odnawialnych, takich jak HVO.”
Paliwa odnawialne, lub jak się je czasem określa – reFuels, umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. Są one skutecznym sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych – zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to z taśmy produkcyjnej w Europie zjedzie ostatnie Audi z silnikiem spalinowym.
Modele Audi z silnikami wysokoprężnymi V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, opuszczające fabryki koncernu od połowy lutego, mogą być tankowane paliwem HVO zgodnym z europejską normą EN 15940. Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) jest paliwem ekologicznym, które umożliwia redukcję emisji CO2 o 70-95% w porównaniu z olejem napędowym produkowanym z kopalnej ropy naftowej. Kolejną zaletą HVO jest jego znacznie wyższa wartość liczby cetanowej, co oznacza bardziej wydajne i czystsze spalanie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym.
„Ponieważ wartość liczby cetanowej HVO jest wyższa o około 30 procent, poprawia się jakość spalania w silnikach wysokoprężnych. Pozytywne efekty tego zjawiska są szczególnie widoczne podczas rozruchu zimnego silnika. Przed udzieleniem homologacji sprawdziliśmy wpływ HVO na poszczególne komponenty, osiągi i emisję spalin w określonych seriach walidacyjnych” – mówi Matthias Schober, szef działu rozwoju układów napędowych V-TFSI, TDI i PHEV w Audi. Najpopularniejsze warianty silników zostały potraktowane priorytetowo, tak by dać jak największej liczbie klientów możliwość korzystania z paliw odnawialnych.
Do produkcji HVO wykorzystuje się materiały odpadowe, takie jak odpadowy olej spożywczy lub pozostałości z rolnictwa. Poprzez dodanie wodoru (uwodornienie) oleje te są przekształcane w węglowodory alifatyczne. W ten sposób zmienia się właściwości olejów roślinnych, dzięki czemu nadają się one do stosowania w silnikach wysokoprężnych. Można je dodawać do konwencjonalnego oleju napędowego, zastępując składniki kopalne, lub stosować w postaci niezmieszanej jako stuprocentowo czyste paliwo.
HVO nazywane jest również paliwem BTL (ang. biomass-to-liquid). Oprócz BTL istnieją jeszcze inne metody wytwarzania syntetycznych paliw do silników wysokoprężnych, takie jak GTL (ang. gas-to-liquid) i PTL (ang. power-to-liquid). Te ostatnie mogą być uzyskiwane w sposób zrównoważony z odnawialnej energii elektrycznej, wody i CO2 z atmosfery. Jako rzeczownik zbiorczy dla tych paliw, podlegających normie EN 15940, stosuje się termin XTL (ang. X-to-liquid), gdzie “X” oznacza oryginalny komponent. Dystrybutory zawierające te paliwa są odpowiednio oznaczone tym symbolem. Zatwierdzone modele Audi mają naklejkę XTL w korku zbiornika paliwa.
Wszystkie silniki wysokoprężne V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, w seriach modelowych A4, A5, A6, A7, A8, Q7 i Q8, produkowane od połowy lutego 2022 r., będą mogły być zasilane paliwem HVO. Na początku marca do oferty HVO wejdzie model Q5, a latem A6 allroad w wersji rozwijającej moc do 180 kW (245 KM).
Ponadto, HVO zostało zatwierdzone w Europie dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych w Audi A3, Q2 i Q3, które są budowane od czerwca 2021 roku. W modelach bazujących na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłużnie, silniki R4 TDI w seriach A4, A5, A6, A7 i Q5 są w Szwecji, Danii i we Włoszech przystosowane do HVO od połowy ubiegłego roku, ponieważ w tych krajach zapotrzebowanie rynku było do tej pory największe.
Olej napędowy HVO jest już dostępny na ponad 600 stacjach paliw w Europie – większość z nich znajduje się w Skandynawii, gdzie wymagania środowiskowe są szczególnie surowe. W Niemczech obecnie tylko kilka stacji oferuje olej napędowy HVO, choć trend ten zmierza w dobrym kierunku. Powodem tego jest fakt, że norma paliwowa EN 15940 nie została jeszcze – w przeciwieństwie do prawie wszystkich innych krajów UE – włączona do niemieckich przepisów dotyczących jakości paliw (Verordnung über die Beschaffenheit und die Auszeichnung der Qualitäten von Kraft- und Brennstoffen – 10. BImSchV)
Dzięki różnym projektom pilotażowym, takim jak zakład produkcji energii elektrycznej z gazu w Werlte, Audi zdobyło cenne doświadczenia w zakresie produkcji zrównoważonych paliw, które są wykorzystywane w całej Grupie Volkswagen. Doświadczenia te stanowią również ważną podstawę do opracowania koncepcji ogólnego, zrównoważonego systemu energetycznego. Grupa VW współpracuje z producentami olejów mineralnych i innymi dostawcami energii oraz wnosi swoją wiedzę techniczną, tak by zapewnić kompatybilność istniejących silników z paliwami reFuels.
Na przykład, od marca 2021 roku na stacjach paliwowych zakładów Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm, dostępny jest przyjazny dla środowiska R33 Blue Diesel. Ten olej napędowy zawiera do 33 procent składników odnawialnych, bazujących wyłącznie na materiałach resztkowych i odpadowych. R33 ma dwie główne zalety: po pierwsze w analizie “well-to-wheel” (od szybu do koła) zmniejsza emisję CO2 o co najmniej 20 procent w porównaniu z olejem napędowym z paliw kopalnych. Po drugie, jest to paliwo premium, które dzięki specjalnym dodatkom pozytywnie wpływa na zużycie i żywotność silnika. R33 Blue Diesel spełnia najbardziej rozpowszechnioną obecnie normę EN 590 i dlatego jest certyfikowany dla wszystkich pojazdów z silnikiem wysokoprężnym – nawet tych starszych.
Grupa Volkswagen odegrała znaczącą rolę w opracowaniu tego paliwa, a jej wiedza i doświadczenie pomogły w przygotowaniu go do wprowadzenia na rynek. Oprócz zakładowych stacji paliw w Audi i VW, paliwo jest już dostępne na niektórych publicznych stacjach paliw. Jednak w Niemczech, ale również i w Polsce, nadal normą jest stosowanie oleju napędowego o zawartości biodiesla do 7 procent. Na stacjach paliw paliwo to oznaczone jest symbolem B7. Wkrótce dostępny będzie również R33 Blue Gasoline do silników benzynowych – benzynowy odpowiednik R33 Blue Diesel. Podobnie jak przyjazny dla środowiska olej napędowy, może być on stosowany w całej istniejącej flocie pojazdów.
W przyszłości Audi i cała Grupa Volkswagen planują zmianę sposobu pracy kolejnych silników spalinowych na odnawialne paliwa syntetyczne, wnosząc w ten sposób cenny wkład w odchodzenie od paliw kopalnych.
Źródło: Volkswagen
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…