Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – zelektryfikowany lider

Niekwestionowany lider europejskiego rynku od wielu lat, który doczekał się ośmiu generacji. Od swojej premiery stał się wzorem dla konkurentów i zawsze był innowatorem wielu rozwiązań stosowanych w światowej motoryzacji.

Zastąpienie kultowego Garbusa nie było łatwym zadaniem. Ale niemiecki producent nie miał wyjścia i musiał podjąć radykalną decyzję. Początkowo zostały powierzone Porsche, a szefem  jak na owe czasy innowacyjnego projektu został Ferdinand Piech. Młody inżynier wraz ze swoim zespołem stworzył koncepcję niewielkiego auta wyposażonego w 4-cylindrowy silnik umieszczony pod tylną kanapą. Niefortunna lokalizacja jednostki napędowej sprawiła, iż wnętrze pojazdu nagrzewało się podczas jazdy i projekt ostatecznie trafił do kosza.  Jednocześnie nad projektem pracowało renomowane włoskie studio projektowe Ital Design i jego lider Giorgetto Giugiaro. Prace nad nowym modelem rozpoczęły się w 1967 roku. W styczniu 1974 roku odbyła się premiera nowego modelu. Był to 3- i 5-drzwiowy hatchback z benzynowym silnikiem chłodzonym cieczą i napędzającym przednie koła. Rok później opracowano wersję amerykańską, która sprzedawana była pod nazwą Rabitt, a w 1979 roku zadebiutował kabriolet będący efektem współpracy z firmą Karmann z Osnabrück.

Co prawda, pierwsze generacja Golfa nie została uznana europejskim samochodem roku, a zdaniem jurorów COTY zasłużyła jedynie na drugie miejsce, co już w kolejnych latach było znacznie lepiej. Trzecia i ósma generacja zdobyły zaszczytny tytuł Car of the Year 1992 i 2013, a Golf VIII uznany został Światowym Samochodem Roku (WCOTY 2013).

Volkswagen Golf od początku swojego istnienia cieszył się renomą wśród użytkowników na całym świecie. Niemiecki producent zawsze starał się go uatrakcyjniać, chociaż nie zawsze zmiany przyjmowane z aprobatą. Zawsze jednak uznawany był za auto niezawodne i nowoczesne. Potwierdza to także najnowsza – ósma – generacja, która wciąż uznawana jest za lidera europejskiego rynku.

Volkswagen Golf – porównanie generacji

GeneracjaGolf I (Typ 17)Golf II (Typ 19E)Golf III (Typ 1H)Golf IV (Typ 1J)Golf V (Typ 1K)Golf VI (Typ 5K1)Golf VII (Typ AU)Golf VIII (Typ CD)
Lata produkcji1974-19831983-19921991-20031997-20062003-20092008-20162012-20202019-
DesignerGiorgetto GiugiaroHerbert SchäferGert Volker HildebrandHartmut WarkussMurat GünakWalter de SilvaWalter de SilvaZespół
Długość3705 mm3985 mm4074 mm4148-4188 mm4204 mm4199 mm4255 mm4280 mm
Szerokość1610 mm1665 mm1694 mm1735 mm1759 mm1779 mm1799 mm1789 mm
Wysokość1395 mm1415 mm1991-1995 mm1440 mm1479 mm1479 mm1452 mm1460 mm
Rozstaw osi2400 mm2470 mm2475 mm2512 mm2578 mm2578 mm2637 mm2637 mm
Masa własna790-973 kg910-1245 kg1000-1380 kg1164-1617 mm1140-1520 kg1205-1395 kg1205-1615 kg1255-1630 kg
Bagażnik260-950 l345-1145 l320-1152 l330-1184 l350-1305 l350-1305 l380-1270 l380-1237 kg

Ze statystyk Instytutu SAMAR wynika, iż w Polsce zarejestrowanych jest ok. 900 tys. egz. wszystkich generacji tego modelu. Najliczniejsza grupę stanowi Golf IV – 290 tys. egz., ale wciąż „na chodzie” jest ponad 8 tys. egz. Golfa I. Natomiast na całym świecie dotychczas sprzedano ponad 40 mln egzemplarzy.

Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 4MOTION – oddać władzę sztucznej inteligencji

Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – elektroniczna zabawka

Kierowca zajmując miejsce we wnętrzu wkracza do elektronicznego świata. Konstruktorzy postawili na rozwój systemów multimedialnych i wspierających kierowcę. Z całą pewnością największym zaskoczeniem dla użytkowników może być rezygnacja z tradycyjnych przełączników i pokręteł, które w poprzedniej generacji służyły do obsługi m.in. wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania i systemu audio. Ich funkcję przyjęły nowoczesne przyciski. Tym samym ósma generacja Golfa stała się pierwszym modelem w nieelektrycznej gamie Volkswagena, w którym zastosowano analogiczne rozwiązanie jak w czysto elektrycznym ID.3. Pojazd reaguje na gesty, rozpoznaje mowę, współpracuje z aplikacjami i telefonami komórkowymi, a także koryguje błędy kierowcy. Standardem jest wbudowana karta e-sim, która umożliwia pobieranie z sieci niezbędnych informacji.

Standardem jest cyfrowy kokpit (opcjonalnie Innovision Cockpit). Cyfrowe systemy współpracują nie tylko ze sobą nawzajem, lecz za pośrednictwem Online Connectivity Unit (OCU) są także połączone ze światem zewnętrznym. Seryjna jednostka OCU wyposażona w zintegrowaną kartę eSIM łączy się z systemami We Connect i We Connect Plus umożliwiając korzystanie ze streamingu, radia internetowego i z licznych usług w sieci.

Przestawienie się z tradycyjnej obsługi urządzeń pokładowych nie wymaga od kierowcy długiej adaptacji. Szybko przekonamy się, iż także nowe rozwiązania można polubić i do maksimum wykorzystać ich funkcjonalność.

Natomiast system Travel Assist zastosowany po raz pierwszy na świecie w samochodzie kompaktowym umożliwia podczas jazdy do prędkości 210 km/h, że pojazd może przemieszczać się na wpół automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie musi zmieniać położenia kierownicy, przyspieszać czy hamować.

Ten Golf nawiązuje połączenie ze swoim otoczeniem za pośrednictwem seryjnego systemu Car2X. Funkcja ta umożliwia korzystanie z informacji przekazywanych przez inne samochody znajdujące się w odległości do 800 m, a także sygnały wysyłane przez urządzenia infrastruktury drogowej. Informacje te ostrzegają kierowcę przed utrudnieniami w ruchu i są przekazywane do kolejnych aut wyposażonych w funkcję Car2X.

Volkswagen Golf w 2021 roku najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie

Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – ładowanie z gniazdka

Systemy Plug-in-Hybrid stają się coraz modniejsze. Ich zaletą jest możliwość przemieszczania się z użycie zgromadzonej w akumulatorach energii elektrycznej i powiększony zasięg. Producenci określają teoretyczny zasięg takiego systemu o dystans ok. 50 km (Golf GTE – 62 km wg. WLTP), ale w rzeczywistości realny zasięg może obniżyć się do ok. 30-40 km. W testowanym Golfie osiągnęliśmy w ruchu miejskim 36 km, co w zimowych warunkach uznać można za wynik zadowalający.

Baterię silnika elektrycznego można ładować z gniazdka domowej instalacji elektrycznej. Po maksymalnie 5 godzinach chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy jest w pełni naładowany. Natomiast dzięki ładowarce Wallbox oraz publicznym stacjom ładowania w przypadku opcjonalnego przewodu do ładowania Mode 3 typ 2 auto naładujemy w 100 proc. w 3 godziny 40 minut.

Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – podsumowanie

Niemiecki lider od zawsze miał swoją ugruntowana pozycję na rynkach europejskich. Chociaż kolejne generacje były często krytykowane za zbytni konserwatyzm, to jednak zawsze było to auto solidne i technicznie innowacyjne. Także najnowsza generacja Golfa zasługuje na najwyższe oceny. Nie tylko za design, ale przede wszystkim za dostarczenie użytkownikowi radości dzięki wyjątkowo bogatemu wyposażeniu. Ważnym atutem są niekwestionowane własności jezdne, najnowsze systemy bezpieczeństwa oraz intuicyjna obsługa urządzeń pokładowych. Niemiecki producent wciąż dba, by Golf jak najdłużej był dyktatorem motoryzacyjnej mody i jak najdłużej piastował fotel lidera.

Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI Plug-in-Hybrid 150 KM 6DSG – podstawowe dane techniczne

Silnikbenzynowy TSI + elektryczny
Pojemność skokowa i rodzaj silnika1395 cm3, R4/16
Moc układu hybrydowego245 KM
Moc (silnik benzynowy)150 KM
Moc (silnik elektryczny)80 KM
Maksymalny moment obrotowy (silnik benzynowy)250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Przekładnia, napędautomatyczna 6-stopniowa DSG, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s
Zużycie paliwa (tryb hybrydowy) – średnie podczas testu6,5 l/100 km
Zużycie paliwa – średnie najniższe podczas testu4,0 l /100 km
Masa własna1624 kg
Długość4287 mm
Szerokość1789 mm
Wysokość1484 mm
Rozstaw osi2630 mm
Pojemność bagażnika (min./złożone siedzenia)380/1237 l
Pojemność zbiornika paliwa39,5 l
Cena modelu bazowego171 790 zł
Cena wersji testowej196 880 zł