THE 8X JEFF KOONS – „rzeźby na kółkach” autorstwa Jeffa Koonsa prezentują kompetencje lakiernicze zakładu w Landshut

Elementy zewnętrzne z tworzywa sztucznego do ściśle limitowanej edycji BMW serii 8 Gran Coupé produkowane są w zakładach BMW Group w Landshut – samochód został zaprojektowany przez amerykańskiego artystę Jeffa Koonsa. Największe wyzwanie z punktu widzenia lakierni w Landshut: „uchwycić ducha artysty i wiernie go zrealizować w procesie technicznym produkcji w małej serii”.

Kompetencje lakiernicze zakładu BMW Group w Landshut posłużyły do stworzenia ściśle limitowanej edycji modelu M850i xDrive Gran Coupé zaprojektowanego przez amerykańskiego artystę Jeffa Koonsa w limitowanej serii liczącej zaledwie 99 egzemplarzy. Jest to najbardziej misternie zaprojektowany pojazd w historii BMW.

W każdy dzień roboczy fabrykę w Landshut opuszcza około 2000 polakierowanych elementów zewnętrznych z tworzywa sztucznego w 45 kolorach standardowych i 200 kolorach indywidualnych. To około pół miliona elementów rocznie, w tym zderzaki, progi, spojlery i maskownice. Do tego dochodzą lakierowania do małych serii i lakierowania indywidualne.

Wieloletnie doświadczenie specjalistów z lakierni w Landshut zostało wykorzystane w wyjątkowym samochodzie, limitowanej edycji BMW serii 8 Gran Coupé – THE 8 X JEFF KOONS. Samochód został zaprojektowany przez amerykańskiego artystę Jeffa Koonsa. Zawiera elementy pop-artu oraz geometryczne wzory.

Samochody tej edycji produkowane będą w zakładach BMW Group w Dingolfing. Zakłady BMW Group w Landshut dostarczą wszystkie lakierowane elementy zewnętrzne z tworzywa sztucznego. Obejmują one zderzaki, progi, lusterka zewnętrzne, klamki i klapę tylną. Wszystkie komponenty są produkowane z najwyższą rzemieślniczą precyzją.

— Od początku największym wyzwaniem było uchwycić ducha artysty i wiernie zrealizować jego bardzo precyzyjne wymagania z kunsztem i dbałością o szczegóły procesie technicznym produkcji w małej serii — mówi Hermann Knott, szef działu produkcji lakierów i wykończeń.
— Ponadto ten projekt jest dla nas czymś zupełnie wyjątkowym. W końcu te samochody to prawdziwe rzeźby na kółkach.

Nowe BMW M8 Competition w trzech wersjach

Szczególnie skomplikowanym technicznie elementem pojazdu jest wyrazista klapa tylna w siedmiu odcieniach pokryta dwunastoma warstwami lakieru o łącznej grubości zaledwie 250 μ. Dla porównania: ludzki włos ma średnicę około 100 μ. — Wielobarwne lakierowanie jest szczególnie wymagające pod względem dotyku i wyglądu — mówi Hermann Knott. Tak zwany proces „Multitone” został w tym celu specjalnie opracowany w lakierni indywidualnej w Landshut. — Odbyliśmy wiele spotkań z zespołem ekspertów Jeffa Koonsa i szczegółowo omówiliśmy wszystkie niezbędne wymogi — opowiada Hermann Knott.

Nowe BMW serii 8 Coupé, BMW serii 8 Cabrio i BMW serii 8 Gran Coupé

Centralną kwestią jest tutaj to, jak przenieść dwuwymiarowy projekt artysty na trójwymiarowe, geometryczne elementy pojazdu. Aby zrobić to z dużą dokładnością, stosuje się program komputerowy, który steruje projektorem laserowym. Laser z kolei wyświetla wzór w formie linii na danym elemencie. Maskowanie, czyli precyzyjne zaklejanie linii podziału pomiędzy poszczególnymi warstwami lakieru, jest wykonywane ręcznie i wymaga wieloletniego doświadczenia i rzemieślniczego kunsztu.

Większość z około 100 pracowników zaangażowanych w projekt uzyskało specjalne dodatkowe kwalifikacje, aby sprostać wymaganiom artystycznym. — Produkcja komponentów Jeffa Koonsa różni się zarówno od seryjnego lakierowania robotem, jak i od stosowanych w naszej firmie procesów lakierowania indywidualnego. Wymaga ona dużego indywidualnego doświadczenia i wyczucia, ponieważ istnieje wiele czynników wpływających na ten proces — wyjaśnia Hermann Knott.

— Radość z innowacji i kunszt rzemieślniczy to dwie wyjątkowe cechy pracownic i pracowników zakładu w Landshut. Tym bardziej więc jesteśmy dumni, że obszar elementów zewnętrznych z tworzywa sztucznego po raz kolejny wyznacza standardy w dziedzinie lakierowania indywidualnego — mówi dr Stefan Kasperowski, dyrektor zakładu BMW Group w Landshut.

THE 8 X JEFF KOONS

THE 8 X JEFF KOONS jest kwintesencją precyzji, wyrafinowania i rzemieślniczego kunsztu. Na przykład wielowarstwowa powłoka lakiernicza została nałożona w ciągu 285 godzin pracy. Wyrazisty i imponujący design łączy w sobie jedenaście kolorów – od niebieskiego, przez srebrny i żółty, aż po czarny. W ciągu tygodnia można polakierować tylko dwie karoserie. Wielobarwne wnętrze zachwyca wysokiej jakości materiałami, najlepszymi skórami i sygnaturą artysty. Fotele są utrzymane w intensywnym kolorze czerwonym i niebieskim – kolorach superbohaterów z komiksowego uniwersum oraz wyczynowej marki BMW M. Sportowa, mocna stylistyka wykorzystuje elementy pop-artu oraz geometryczne wzory – to hołd dla wyrafinowanych linii i kształtów BMW serii 8 Gran Coupé.

Eksplodujące kolorowe linie z tyłu są z kolei bezpośrednim odniesieniem do stworzonego przez artystę w 2010 roku samochodu BMW Art Car. Umieszczone po bokach napisy „POP!” i wiry wiatru symbolizują według Jeffa Koonsa siłę i szybkość THE 8 X JEFF KOONS. BMW 850i było w 1990 roku pierwszym modelem BMW serii 8. Sławę przyniosło mu wizjonerskie podejście do motoryzacji przyszłości, skierowane do miłośników samochodów, którzy cenią sobie perfekcyjne połączenie elegancji i osiągów. Wysoko wyspecjalizowani pracownicy zakładów BMW Group w Dingolfing i Landshut poświęcili prawie 300 godzin pracy ręcznej na samo lakierowanie zewnętrzne, gdzie kolorowe wzory były często nakładane przy użyciu lupy.

Źródło: BMW