Categories: Klasyki

Mercedes-Benz – 30 lat temu odbyła się premiera Klasy S Coupé z serii 140

30 lat temu zadebiutowało luksusowe coupé Mercedes-Benz SEC z serii 140 – kolejny topowy model obok Klasy S. Te najwyższej klasy usportowione samochody turystyczne bazowały na limuzynach z serii 140, ale stylistycznie odróżniały się od nich wyraźniej niż w przypadku coupé i limuzyny z poprzedniej serii 126.

„Nowe coupé stawia zarówno na opływowość, jak i na wytworną monolityczność. W końcu każdy technologiczny lider musi być wzorem do naśladowania – także w kwestii wzornictwa” – głosiła broszura z roku premiery modelu.

W 1992 r. Mercedes-Benz 600 SEC był najdroższym seryjnym samochodem produkowanym w Niemczech. W lutym 1992 r. jego bazowa cena wynosiła 220 020 DM (marek niemieckich) – nie licząc dodatkowych, dostępnych na życzenie elementów wyposażenia. Dziś fascynujące coupé z tej serii, ze swoją kabiną wykończoną szlachetnym drewnem i skórą, „błyszczą” jako wyjątkowe gwiazdy wśród youngtimerów. Entuzjaści motoryzacji od dawna doceniają je jako stylowych świadków luksusu oraz innowacji technicznych z wczesnych lat 90. Teraz coupé SEC z serii 140 będą mogły otrzymywać status pojazdu zabytkowego i tzw. żółte tablice (pomijając wcześniejsze przypadki, takie jak starsze przepisy, przynależność do kolekcji czy indywidualna decyzja konserwatora zabytków).

Od strony technicznej luksusowe coupé nadawały ton całej branży motoryzacyjnej – między innymi dzięki wprowadzeniu elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP®. Ten pionierski system wspomagający został opracowany przez Mercedes-Benz we współpracy z firmą Bosch. Debiutował w 1994 r., a do oferty trafił w 1995 r. – na początku właśnie w coupé z serii 140.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+już w polskiej ofercie od 728,6 tys. zł

Również pod innymi względami typoszereg C 140 (tak brzmi wewnętrzne oznaczenie modelu) – podobnie jak Klasa S Limuzyna – koncentrował się na doskonaleniu aspektów komfortu i bezpieczeństwa: począwszy od podwójnych szyb, wprowadzonych w celu uzyskania optymalnej akustyki, przez pasy bezpieczeństwa z automatycznymi podajnikami, aż po elektryczną regulację foteli (w 600 SEC standardowo z funkcją pamięci), a także automatyczną klimatyzację z oddzielnymi strefami dla kierowcy i pasażera z przodu (standard w 600 SEC). Starannie zestrojone podwozie korzystało z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz niezależnego wielowahaczowego tylnego zawieszenia z zasadniczo zmienionym położeniem kół.



Szczególnie wariant 600 SEC, ze swoim bogatym wyposażeniem standardowym, nie pozostawiał wiele do życzenia. Tak o topowej wersji napisał branżowy magazyn „auto, motor und sport” w teście porównawczym 12-cylindrowych coupé, zamieszczonym w numerze 3/1993: „I chociaż Mercedes nie jest królem autostrad, okazuje się niekwestionowanym władcą w dziedzinie komfortu jazdy. Dźwięk, zawieszenie, fotele, klimatyzacja – wszystko jest tu optymalne i składa się na poziom komfortu znacznie przewyższający dwóch 12-cylindrowych konkurentów”.

Debiut w Detroit i Genewie 30 lat temu

Eleganckie dwudrzwiowe coupé miały swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) w dniach 11-19 stycznia 1992 r. Europejski debiut nastąpił niedługo później, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie (5-15 marca 1992 r.). Początkowo oferowano dwa warianty: 500 SEC (silnik V8 o pojemności 4973 cm3 i mocy 235 kW/320 KM) oraz 600 SEC (jednostka V12 o pojemności 5987 cm3 i mocy 290 kW/394 KM). Moce silników odpowiadały poziomi z odpowiednich odmian Klasy S Limuzyna. Od 1994 r. oferowano trzeci wariant, wyposażony w 4,2-litrowy silnik V8. W tamtym czasie luksusowe coupé nie nosiły już jednak oznaczenia SEC, ale – po wprowadzeniu nowej nomenklatury dla wszystkich serii modelowych Mercedes-Benz w czerwcu 1993 r. – były znane jako Klasa S Coupé. Z kolei od 1996 r. do zakończenia produkcji 2 lata później model występował pod nazwą „Klasa CL”.

Recenzenci luksusowego coupé w międzynarodowych mediach nie mieli wątpliwości, że coupé SEC zasłużyły na najwyższe noty nie tylko dzięki swojej technicznej doskonałości, osiągom i „dumnej” cenie. Specjalistyczny magazyn „Road & Track” napisał o Mercedesie 600 SEC w wydaniu z kwietnia 1993 r.: „Pasuje do króla (i wymaga królewskiej sumy)”. W marcu 1993 r. „Frankfurter Allgemeine Zeitung” w raporcie z jazdy zatytułowanym „Jego Wysokość Coupé” ten sam wariant określił jako „Cesarza autostrady”. Jednak w tym przypadku autor docenił również dynamikę rosłego coupé: „Ten potężny samochód okazuje się zaskakująco zwinny – zakręty na lokalnych drogach mija, jakby ważył o połowę mniej”.

To wyjątkowe połączenie elegancji i sportowych osiągów zachwyca dziś miłośników marki tak samo jak 30 lat temu. W sumie w ciągu 6 lat w fabryce w Sindelfingen zbudowano dokładnie 26 022 egzemplarzy coupé z serii 140. Prawie jedną trzecią z nich stanowiły flagowe odmiany V12 (8573 samochody). Ponad połowa klientów zdecydowała się na wariant z 5-litrowym silnikiem V8 (14 953 sztuki).

W sklepie Mercedes-Benz Classic fani marki i właściciele youngtimerów oraz klasycznych modeli z gwiazdą znajdą broszury i literaturę techniczną na temat wielu historycznych serii.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

17 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

18 godzin ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago