– Autostrada A1 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce i w Europie Środkowej. Dzisiaj oddajemy do ruchu kolejne odcinki tej trasy położone na styku województwa łódzkiego i śląskiego. W 2022 r., kiedy zakończą się prace na A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, będzie można płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Tegoroczne udostępnienia do ruchu poszczególnych fragmentów A1 to nie tylko usprawnienia komunikacyjne w skali makro, ale również ważne połączenie drogowe dla województw łódzkiego i śląskiego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Jesteśmy o krok od domknięcia autostradowego połączenia północy z południem naszego kraju. W przyszłym roku odcinek Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk zostanie oddany do ruchu. Wówczas ponad 560-kilometrowy odcinek nowoczesnej autostrady połączy Gdańsk z granicą z Czechami.
– Autostrada A1 jest inwestycją o dużym znaczeniu dla całego kraju, a odcinek Tuszyn – Częstochowa to nowoczesne połączenie drogowe dla dwóch województw śląskiego i łódzkiego. Wartym podkreślenia jest fakt, że budowa została wsparta ze środków unijnych kwotą prawie 1,7 mld zł, co stanowi prawie połowę wartości całego projektu – powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Udostępniono do ruchu ciąg główny A1 na jezdni w kierunku Katowic, od węzła Piotrków Trybunalski Zachód do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz dalsze niespełna trzy kilometry na sąsiednim odcinku realizacyjnym. W efekcie od Tuszyna aż za węzeł Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, kierowcy mogą poruszać się trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Na ok. 6-kilometrowym odcinku przed Częstochową, na jezdni w kierunku Katowic, dostępne są dwa pasy ruchu. Przy odpowiednich warunkach pogodowych uzupełnione zostanie oznakowanie poziome i kierowcy również tam będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w obu kierunkach.
Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu trwają prace poza ciągiem głównym A1 i do ich zakończenia będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h.
Niespełna dwa tygodnie temu udostępniono odcinek A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód w kierunku Gdańska, kilka dni później całą szerokością jezdni można było przejechać między Kamieńskiem i Radomskiem w obu kierunkach.
Tak jak zapowiadano, oddany został do dyspozycji kierowców pierwszy odcinek drugiej jezdni pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni.
Przebiegająca przez środek Polski trasa, od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, będzie miała ponad 560 km długości. Kierowcy korzystają już z ponad 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny. W tym roku udostępniliśmy do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy oraz fragment ostatniego odcinka. To w sumie blisko 60 km trasy. Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, w III kw. przyszłego roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
Przetargi na budowę A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, podzieloną na pięć odcinków realizacyjnych, ogłosiliśmy 30 czerwca 2017 r. Od lipca do września 2018 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami czterech odcinków, a w przypadku odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, w grudniu 2018 r. powtórzyliśmy przetarg. Powodem były przedłużające się procedury wyboru wykonawcy. W nowym przetargu po raz pierwszy zastosowaliśmy formułę skracającą czas trwania postępowania i ostatecznie umowę z wykonawcą podpisaliśmy w kwietniu 2019 r.
Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe
Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk
Kamieńsk – Radomsko
Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego
granica woj. łódzkiego i śląskiego – początek obwodnicy Częstochowy
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: GDDKiA
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…