AAA Auto – już takie auta nie wjadą do polskich miast

Od najbliższego piątku, 24 grudnia 2021 roku, część z poruszających się po polskich drogach samochodów może nie wjechać do stref czystego transportu. Samorządy, na podstawie zmian wprowadzonych do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, będą decydowały jakie samochody będą mogły jeździć w wyznaczonych strefach czystego transportu.

Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w 2021 roku w Polsce pojawiło się 2 115 515 ofert sprzedaży samochodów używanych, spośród których aż 869 871 miało 15 lat i więcej. To właśnie te samochody może dotknąć zakaz poruszania się w wyznaczonych strefach miast. Mediana wieku takich samochodów wynosiła 17,3 lat, mediana ceny – 7500 złotych, a mediana przebiegu 230 000 kilometrów.

„Wprowadzenie zmian do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych częściowo wpłynie na odmłodzenie rynku samochodów używanych w Polsce. Już teraz obserwujemy wzrost zainteresowania autami prawie nowymi. Świadczy o tym wzrost cen i malejąca oferta aut w wieku do dwóch lat. Na rynku samochodów używanych przeciętnie ceny wzrosły w ciągu ostatniego roku o około 10-15 proc., ale w segmencie samochodów poniżej drugiego roku życia, w przypadku niektórych modeli, często wzrosły one o ponad 20 proc., a w niektórych krajach nawet ponad 30 proc. Oznacza to, że zbliżamy się do cen, za które te modele były sprzedawane jako nowe” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

AAA Auto – samochody z silnikami diesla zanotowały największy spadek ofert na rynku aut używanych

Według analizy AURES Holdings, operatora sieci samochodów używanych AAA AUTO, na rynku
samochodów używanych mediana ceny prawie nowych aut o wieku do 2 lat w porównaniu do ubiegłego roku w Polsce wzrosły o 15,5 proc., na rynku czeskim o 13,2 proc., na Słowacji z kolei spadły o 8,2%, a na Węgrzech wzrosły aż o 62,3%! Oferta tych samochodów w krajach Grupy Wyszehradzkiej zmniejszyła się o 41 597 samochodów.

AAA Auto – rosną ceny małych samochodów używanych

Zgodnie z ustawą o elektromobilności w specjalnych strefach transpotu będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy bezemisyjne, jeżdżące na gaz ziemny i wodór oraz auta spalinowe spełniające określoną przez władze lokalne normę emisji spalin Euro. Podobnie jak w innych miastach Europy Zachodniej, najprawdopodobniej samorządy będą ograniczały wjazd autom starszym niż 15-20 lat, a więc nie spełniające emisji spalin zgodnej z normami Euro 3 lub 4. Od 24 grudnia br. taką strefę będzie można utworzyć w każdej miejscowości, niezależnie od liczby jej mieszkańców. Będzie ona też mogła zostać wyznaczona w dowolnym miejscu określonym przez samorząd.

Według analizy AAA AUTO w 2021 roku na rynku samochodów używanych wśród aut z medianą wieku powyżej 15 lat najczęściej były oferowane do sprzedaży:

Mediana ceny

(PLN)

Mediana wieku

(lat)

1.    Audi A412 50017,9
2.    BMW 39 90018,2
3.    Opel Astra6 99016,7
4.    Volkswagen Golf6 80018,3
5.    Volkswagen Passat7 50017,9
6.    Ford Focus4 60016,9
7.    Audi A310 90017,6
8.    Volkswagen Polo5 25018,2
9.    BMW 518 20017,3
10.  Audi A616 00016,8

Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w listopadzie 2021 roku w Polsce pojawiło się 200 841 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza duży spadek w stosunku do października br., o 22 204 aut. Mediana ceny aut używanych ciągle rośnie – w listopadzie wyniosła rekordowe 22 500 zł. To kwota o 3500 zł wyższa niż rok temu.

Źródło: AAA Auto