Na początek trochę historii o włoskich modelach, które miały brezentowy i rolowany dach. Włoski ciepły klimat, to raj dla samochodów z odkrywanym dachem. Takie samochody od wielu dekad mają w tym kraju wzięcie. Nic więc dziwnego, iż genialny konstruktor Dante Giacosa (1905-1996) proste rozwiązanie z odkrywanym dachem zastosował już do do Fiata 500A Topolino, który zadebiutował w 1936 roku. Brezentowy, łatwo rolowany dach, przyjął się wśród użytkowników małej „Myszki” natychmiast. Trudno zatem byłoby nie skorzystać z tego prostego rozwiązania w kolejnych, już powojennych maluchach Fiata. Taki dach miały nie tylko motoryzujące Włochy i kilka innych krajów modele: Fiat 600 i Fiat 500. Po wielu latach do tego rozwiązania włoski producent powrócił także w najnowszej „pięćsetce”. Fiat 500C po raz pierwszy został zaprezentowany w marcu 2009 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie.
Zapewne producent chciał jak najbardziej podkreślić elegancki charakter tego modelu. Być może chciał nim zauroczyć panie. Nowa 500 Dolcevita poszerza kolekcję ponad 30 serii specjalnych wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich 12 lat. Wszystkie są wyjątkowymi samochodami, owocem współpracy Centrum Stylu Fiata z kultowymi markami ze świata mody, luksusowych łodzi, technologii i dziedzictwa – by wymienić zaledwie kilka – i wchodzą na nieodkryte jak dotąd dla miejskiego samochodu terytoria.
Po raz pierwszy w historii model został wyposażony w dach w poziome biało-niebieskie paski z wyszytym czerwonym logo „500″ zainspirowany leżakami plażowymi i parasolami z włoskiej Riwiery lat 60.. Te kolorowe pociągnięcia pędzla, przypominające biały piasek i błękit morza, powstają w procesie produkcyjnym z wykorzystaniem krosien, które jednocześnie splatają niebiesko-białe nici, aby uzyskać efekt denimu i czerwoną nić dla logo „500″, będącego ekskluzywnym podpisem tej serii specjalnej.
Dach możemy otworzyć za pomocą sterowanego elektrycznie mechanizmu w ciągu kilkunastu sekund i wówczas otrzymamy miejski półkabriolet. Brezentowe przykrycie zostanie zrolowane nad klapą bagażnika. W odróżnieniu od podstawowej wersji “pięćsetki” użytkownik ma znacznie mniejszy otwór na załadunek bagażu do kufra, co jest uwarunkowane charakterem konstrukcji. do dyspozycji mamy tylko 182 l, co w praktyce wystarcza na umieszczenie w nim nawet weekendowych zakupów (o ile ktoś nie kupuje dla wieloosobowej rodziny).
Wnętrze pojazdu jest równie oryginalne z dominującą białą barwą oraz kontrastującymi czerwonymi elementami. Fiat starał się utrzymać charakter w stylu retro. Dlatego mamy duże koło kierownicy, a za nim okrągły centralny cyfrowy prędkościomierz. Na środku deski rozdzielczej nie zabrakło stosunkowo niewielkich rozmiarów dotykowego wyświetlacza multimediów, co jednak współgra z pozostałymi elementami wnętrza znakomicie.
Kabina pasażerska idealnie pasuje do otoczenia i jest jeszcze bardziej ekskluzywna dzięki skórzanym fotelom Frau w kolorze kości słoniowej z haftowanym znaczkiem 500, czerwonymi lamówkami i centralną częścią inspirowaną wikliną. W kolorze kości słoniowej są również lamówki dywaników welurowych.
W rolę Św. Mikołaja wcielił się red. Grzegorz Sieczkowski, dziennikarz, autor wielu ciekawych książek, a wśród nich bestsellerowego tytułu “Zima Stulecia”. Przy okazji zapewniamy, iż ta piękna broda jest autentyczna i przetrwała już ponad 1 rok. Dziękujemy za udział w sesji i życzymy wielu pięknych prezentów.
Przez wielu kolegów dziennikarzy krytykowane jest zestawienie czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności skokowej 1248 cm3 i mocy 69 KM współpracującego z przekładnią Dualogic Selespeed. Panuje przekonanie, iż ta przekładnia tylko udaje automat i bardzo źle zmienia przełożenia. Sprawdziliśmy w różnych warunkach jazdy i okazało się, że nie do końca można się z taką opinią zgodzić. Bowiem efekt zależy od charakteru jazdy. Nie należy zapominać, iż Fiat 500C, to małe auto typowo miejskie i nie możemy od niego oczekiwać sportowych osiągów. Wszelkich niespodzianek „nieodopowiedniego” zachowania się przekładni można uniknąć poprzez spokojną i płynną jazdę. Wówczas biegi zmieniają się w miarę płynnie, unikniemy „czkawki”, a także optymalnie wykorzystamy system start-stop. Należy dodać, iż ta przekładnia oferuje też możliwość zmiany biegów manualnie za pośrednictwem dźwigni znajdującej się w środkowym tunelu.
Z całą pewnością Fiat 500C jest atrakcyjną wersją “pięćsetki”. Komfortowo mogą nim podróżować dwie dorosłe osoby, ale jak sprawdziliśmy, na tylnej kanapie zmieściły się również dwie dorosłe osoby o wzroście ok. 200 cm! Zapewne dłuższa podróż mogła by być już uciążliwa, ale krótka “podwózka” jest w tym przypadku możliwa. auto jest na tyle oryginalne, że zwraca na siebie uwagę. Jeżeli ktoś kocha Włochy, to ta “pięćsetka” jest wymarzona dla niego!
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1248 cm3, R4 benzynowy |
Moc | 69 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 102 Nm przy 3000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | zautomatyzowana Dualogic, napęd przedni |
Prędkość maksymalna | 163 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s |
Średnie zużycie paliwa wg producenta | 6,8 l/100 km |
Długość | 3571 mm |
Szerokość | 1627 mm |
Wysokość | 1488 mm |
Rozstaw osi | 2300 mm |
Pojemność bagażnika | 182 – 520 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 35 l |
Masa własna | 940 kg |
Cena podstawowa od | 83 700 zł |
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…