Konwój ciągników z naczepami niskopodwoziowymi oraz zabytkowych ciężarówek i autobusów przejechał z okolic Stuttgartu do Centrum Informacji Branżowej (BIC) fabryki ciężarówek Mercedes-Benz w Wörth am Rhein. W przejeździe historycznych ciężarówek uczestniczył Mercedes-Benz LP 333 z roku 1960, nazywany „wijem” ze względu na dwie kierowane osie przednie, a także model Mercedes-Benz LP 608 – swego czasu pierwszy samochód ciężarowy produkowany w nowej wówczas fabryce w Wörth, pochodzący z roku 1965. W przyszłości firma Daimler Truck zamierza umieszczać zbiory historycznych eksponatów głównie w pobliżu swoich zakładów produkujących samochody ciężarowe i autobusy. Na najbliższe tygodnie zaplanowano kolejne transporty archiwaliów i eksponatów.
Zbiór Daimler Truck obejmuje łącznie ok. 130 pojazdów, z których ok. 30 znajdowało się dotąd w Stuttgarcie i jego okolicy. Do kolekcji należą ponadto silniki, części i akcesoria pochodzące ze 125-letniej firmowej historii samochodów ciężarowych. W poprzednich miejscach przechowywania materiały archiwalne Daimler Truck zajmowały ponad 160 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej i były rozmieszczone wielopoziomowo na ponad 2000 metrów regałów. Ich częścią jest także zbiór 2600 rolek filmowych i 600 taśm magnetycznych, zawierających ponad 1000 godzin historycznych filmów.
Na terenie zakładu w Wörth konwój przyjął Sven Gräble, dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Trucks, odpowiedzialny za globalną sieć produkcyjną samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. „Nawet jeśli w przyszłości Daimler Truck pójdzie własną drogą, to z naszymi kolegami z segmentu samochodów osobowych i dostawczych nadal będziemy dzielić wspólną historię, pełną pionierskiego ducha, pomysłowości i odwagi do wyznaczania nowych kierunków. Cieszę się, że możemy stworzyć historycznym pojazdom użytkowym nowy dom w naszych fabrykach ciężarówek i autobusów. To świadkowie dziejów motoryzacji, symbolizujący 125-letnią historię Daimler Truck. Umieścimy je w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów produkujących nasze przyszłe produkty”.
Do tej pory tak zwane pojazdy klasyczne i archiwum Daimler AG znajdowały się pod centralnym zarządem w Stuttgarcie. Po podziale firmy pozostanie tam analogowe archiwum korporacyjne dotyczące nadrzędnych, kwestii ogólnozakładowych z okresu przed podziałem firmy, jak również archiwum samochodów osobowych i dostawczych. Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie-Untertürkheim pozostanie głównym dostępnym dla wszystkich miejscem prezentacji wspólnej historii przedsiębiorstwa, także samochodów ciężarowych i autobusów.
Eksponaty samochodów ciężarowych i autobusów były dotychczas przechowywane w czterech zasadniczych lokalizacjach: w Muzeum Mercedes-Benz w Untertürkheim, w fabryce ciężarówek w Wörth oraz w dwóch halach magazynowych w pobliżu Wörth i Stuttgartu. Ponadto ciężarówki i autobusy znajdują się w różnych zakładach firmy, a niektóre zostały wypożyczone na wystawy do muzeów w innych krajach.
Najstarszym elementem zbiorów Daimler Truck jest oryginalna ciężarówka silnikowa – Daimler Motorlastwagen – z 1898 roku. Kolejną atrakcją jest replika pierwszej ciężarówki silnikowej Daimler z 1896 roku. Najszybszy z eksponatów, wyścigowy Atego z roku 2000, osiąga moc 1500 KM i prędkość maksymalną 200 km/h. Obok eksponatów z początków produkcji pojazdów użytkowych, w zbiorach znajdują się również różne przyszłościowe projekty studyjne.
Z zasobów archiwum cyfrowego będą mogli nadal korzystać pracownicy segmentów samochodów ciężarowych i autobusów, a także samochodów osobowych i dostawczych, osoby zainteresowane, historycy i dziennikarze. Te cyfrowe zbiory dotyczące historii przedsiębiorstwa, które mają charakter nadrzędny lub nie mogą być jednoznacznie przyporządkowane do jednej czy drugiej spółki, będą dostępne za pośrednictwem obu spółek.
Krótko o pierwszej partii przeniesionych pojazdów
Równolegle z transportem archiwalnych dokumentów, w ramach pierwszego transferu ze Stuttgartu do Wörth przewieziono następujące zabytkowe pojazdy użytkowe: autobus panoramiczny Mercedes-Benz O 321 H (1962), ciężarówkę Mercedes-Benz L 1500 z generatorem gazu drzewnego (1937), Unimoga 70200 No. 2 (Gebr. Böhringer, 1946), ciągnik Mercedes-Benz OE z silnikiem wysokoprężnym (1926). Do transportu tych pojazdów wykorzystano dwa pojazdy Mercedes-Benz Actros i Unimoga U530 z aktualnej oferty Mercedes-Benz Trucks, a towarzyszył im rajdowy Unimog U400, który pełnił rolę pojazdu serwisowego podczas rajdu Paryż-Dakar w 2006 r.
Źródło: Daimler Truck
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…