Categories: Wiadomości

Mercedes EQS z rekordem Polski

Aż 2185 kilometrów w ciągu jednej doby – tyle pokonał najnowszy Mercedes EQS podczas swojej rekordowej wyprawy z Warszawy do Stuttgartu i z powrotem. W rezultacie luksusowa limuzyna pobiła rekord Polski w kategorii największego dystansu pokonanego samochodem elektrycznym w ciągu 24 godzin.

EQS jest flagowym modelem Mercedes-EQ, czyli submarki producenta aut z gwiazdą w segmencie pojazdów całkowicie elektrycznych. To nie tylko pierwsza luksusowa limuzyna na prąd sygnowana przez Mercedesa, ale pierwszy taki model na rynku motoryzacyjnym w ogóle. EQS-a można traktować jako odpowiednika Klasy S na prąd: oba modele oferują najwyższy poziom komfortu i wykończenia oraz innowacyjne elementy wyposażenia.

Przełomowość nowej limuzyny wynika jednak przede wszystkim z jej wzorowej efektywności: w realistycznym cyklu mieszanym WLTP zasięg EQS-a wynosi nawet do 732 km, wystarczy zatem do pokonania trasy np. z Gdańska do Zakopanego bez ładowania. To między innymi zasługa dopracowanego, wydajnego napędu, który współpracuje z inteligentną nawigacją, oraz niezrównanej aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,20, co stanowi najniższą obecnie wartość wśród seryjnie produkowanych samochodów.

Swój duży zasięg EQS zawdzięcza także pojemnemu akumulatorowi (do 107,8 kWh netto), który można ładować na stacjach szybkiego ładowania DC z mocą nawet 200 kW. Oznacza to, że w optymalnych warunkach energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (dla cyklu WLTP) można naładować w ciągu zaledwie 15 min.

Wszystkie te walory postanowili w praktyce sprawdzić Dagmara Kowalska, dziennikarka znana m.in. z radia Chilizet, oraz Norbert Cała, specjalista od nowych technologii i autor podkastu Techlove. Duet przyjął ambitny plan: dojechać z Warszawy do muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie i wrócić do stolicy.



Podróż rozpoczęła się o północy z 20 na 21 października. Ekipa wyruszyła z warszawskiego Placu Trzech Krzyży. Pierwszy etap wyprawy odbywał się w nocy – bez korków i bez przeszkód, ale z drobną zmianą planów. Norbert Cała odpowiedzialny za opracowanie trasy i wyznaczenie punktów ładowania początkowo zaplanował trzy przystanki na ładowanie w każdym kierunku.

– Postanowiliśmy jednak zwiększyć prędkość przejazdu na polskiej autostradzie w ramach obowiązujących przepisów, a na odcinkach bez ograniczeń po niemieckiej stronie jechać szybciej, kontrolując jednocześnie zużycie energii. W sumie w każdym kierunku ładowaliśmy się pięciokrotnie – mówi Norbert.

Muzeum Mercedes-Benz – kultura miejska udanym projektem

Pierwsze dwa ładowania odbyły się w Polsce pod Łodzią i w Kątach Wrocławskich. Poświęciliśmy na nie tylko 16 i 30 minut. Na niemieckiej autostradzie plany próbowała nam pokrzyżować pogoda: wiał silny wiatr i lało jak z cebra. Na szczęście ominęły nas korki – wylicza Dagmara. Kolejne trzy ładowania odbyły się już w Niemczech, na stacjach szybkiego ładowania. EQS bardzo długo utrzymuje wysoką moc ładowania, dzięki czemu sam proces zajmował zaledwie kilkanaście minut.

W sumie w ciągu doby dziennikarze pokonali 2185 km. Ich „rekordowym” samochodem był Mercedes EQS 580 4MATIC o mocy 523 KM, dysponujący zasięgiem WLTP 663 km. W czasie autostradowego przejazdu na odcinku ponad 2000 km z dozwolonymi prędkościami, bez powolnej jazdy, zużycie prądu wyniosło 25,3 kWh/100 km. Biorąc pod uwagę pojemność akumulatora, daje to 420 km zasięgu na drogach szybkiego ruchu – wśród obecnych aut elektrycznych to imponujący wynik.

Rekord został uznany przez polskie Biuro Rekordów, które zajmuje się certyfikowaniem rekordów Polski i pomocą w ustanawianiu rekordów Guinnessa.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

15 godzin ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

3 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

3 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

4 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

4 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

4 dni ago