Trzy razy więcej aut zniszczonych przez pogodę w 2021 roku

Pogoda nie oszczędza w tym roku majątku Polaków. Od stycznia do sierpnia 2021 r. burze, gradobicia, wichury, podtopienia i ulewy spowodowały, że liczba szkód katastroficznych wzrosła o 41% w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku – wynika z analizy towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa.

Wystarczyło osiem miesięcy tego roku, żeby przebić średnioroczną liczbę szkód z ostatnich 5 lat aż o 45%. Nie da się więc ukryć, że 2021 r. negatywnie wyróżnia się pod względem częstotliwości prowadzących do zniszczeń zjawisk atmosferycznych.Nasze statystyki obejmują zarówno zgłoszenia w ramach ubezpieczeń domów i mieszkań, majątku małych i średnich przedsiębiorstw oraz polis rolnych i komunikacyjnych. Te ostatnie stanowią 12% wszystkich trafiających do nas szkód katastroficznych – mówi Rafał Mosionek, Zastępca Prezesa Zarządu Compensa TU SA Vienna Insurance Group, odpowiedzialny w firmie m.in. za obszar likwidacji szkód.

Wśród wszystkich zdarzeń katastroficznych zniszczenia pojazdów są co prawda w mniejszości, ale to w tej kategorii wzrost liczby zgłoszeń jest największy. W porównaniu z 2020 r. właściciele samochodów i jednośladów likwidują szkody aż o 265% częściej!Skutki fatalnej pogody najbardziej odczuwają mieszkańcy woj. małopolskiego– tu doszło aż do 46% szkód komunikacyjnych, kwalifikowanych jako katastroficzne. To oznacza o… 1315% wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem!

Tylko w powiecie nowosądeckim i Krakowie zanotowaliśmy łącznie3, ponad 2-krotnie więcej niż w samym woj. śląskim. Spadek liczby szkód w porównaniu z 2020 r. zanotowaliśmy w tym roku tylko w trzech województwach: lubuskim, podlaskim i opolskim – dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Katastroficzne szkody w województwach w 2021 roku
WojewództwoUdział szkód
małopolskie46,36%
śląskie11,48%
mazowieckie10,91%
dolnośląskie10,75%
łódzkie8,31%
podkarpackie2,23%
wielkopolskie2,13%
lubelskie1,81%
świętokrzyskie1,24%
warmińsko-mazurskie0,98%
kujawsko-pomorskie0,88%
pomorskie0,72%
lubuskie0,57%
podlaskie0,57%
opolskie0,55%
zachodniopomorskie0,51%

Kumulacja szkód katastroficznych. Jak reagują ubezpieczyciele?

W momentach kumulacji zgłoszeń ubezpieczyciele uruchamiają dodatkowe działania. To m.in. podniesienie limitu wartości szkód, które kwalifikują się do obsługi w ramach uproszczonej procedury. Do rozpatrywania zgłoszeń angażują też zewnętrznych rzeczoznawców, a własnym konsultantomw terenie i na infolinii przyznają większe uprawnienia, aby mogli finalizować sprawy klientów na tzw. szybkiej ścieżce.

Compensa – jakie pojazdy wymagają dodatkowego ubezpieczenia

Poza tym nasi konsultanci kontaktują się z klientami i tłumaczą, co poszkodowani mogą samodzielnie robić z powstałymi zniszczeniami. Gdy jakieś naprawy należy wykonać niezwłocznie, nie trzeba z tym czekać na wizytę rzeczoznawcy. W wielu przypadkach podejmujemy również decyzję o natychmiastowej wypłacie zaliczek na poczet odszkodowania, które pozwalają na pokrycie najpilniejszych potrzeb poszkodowanych – tłumaczy Rafał Mosionek.

Przy dużej liczbie szkód katastroficznych ubezpieczyciele mogą też zdecydować się na obsługę zgłoszeń w oparciu wyłącznie o przygotowaną przez poszkodowanych dokumentację zdjęciową. Oznacza to, że decyzję o odszkodowaniu podejmują bez wizyty rzeczoznawcy na miejscu zdarzenia.

Toyota Pewne Auto – nowa sieć salonów już działa

Ułatwień jest więcej, wszystko zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego. Np. u nas klient może szkodę zgłosić w aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód – to najprostszy i najszybszy sposób na otrzymanie odszkodowania. Średnio trwa to ok. 3-4 dni, a dzięki wprowadzonej niedawno opcji tzw. automatycznej wypłaty proces może ulec skróceniu nawet do kilkunastu godzin. Rozwiązanie jest dostępne dla klientów ubezpieczonych u nas w ramach polis mieszkaniowych, NNW oraz OC/AC. Oczywiście aplikacja działa nieustannie, a więc nie tylko w okresie zwiększonej liczby szkód po burzach i nawałnicach. W okresie szkód masowych, aż około 45% szkód zostało zlikwidowanych jednym z dostępnych uproszczonych trybów likwidacji szkód, m.in. właśnie poprzez aplikację– dodaje Rafał Mosionek z Compensy.

Ubezpieczyciele mają ponadto swoje systemy monitoringu szkód katastroficznych, a także przygotowane scenariusze działań w zależności od skali zjawiska. Dzięki temu konsultanci na call center, rzeczoznawcy mobilni i likwidatorzy są w stanie obsłużyć większą liczbę zgłaszanych szkód.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group