Categories: Klasyki

Velorex – ostatni legendarny czeski trójkołowiec został wyprodukowany 50 lat temu

Hadraplán, szmaciak, kichający namiot czy płukane rury – to tylko kilka żartobliwych określeń czeskiego trójkołowego Velorexa. Miał prostą konstrukcję – rurowy szkielet pokryty brezentem i napędzany silnikiem pochodzącym z motocykla.

Konstruktorami tego dziwacznego trójkołowca byli bracia Mojmír i František Stráńscy, którzy pierwszy swój pojazd zbudowali w 1943 roku, ale produkcję małoseryjną uruchomili dopiero w 1945 roku. Był to Oscar (car na osi). Do napędu wykorzystywano silniki o pojemności skokowej 150, 250 i 300 cm3 . W pierwszym okresie rama pojazdy była przykrywana brezentem, który z czasem został zastąpiony sztuczną skórą.

Idylla nie trwała zbyt długo, bo w 1951 roku warsztat braci nie mógł już samodzielnie egzystować i dołączył do Velodružstva Hradec Králové, by od 1953 roku stać się producentem  pojazdów dla niepełnosprawnych Velorex. Zapewne dzięki temu marka przetrwała, gdyż był to okres, w którym upadali kolejni czescy producenci z branży motoryzacyjnej.

W styczniu 1954 roku zginął starszy z braci František, a półtora roku później ze względu na problemy z kierownictwem firmy odszedł również drugi jej założyciel. Od 1954 roku trójkołowce produkowano już pod nazwą Velorex (z łać. król kół). Pojazdy, które były w założeniu adresowane dla niepełnosprawnych okazały się hitem czeskich szos. Był to de facto motocykl z plandeką. Łącznie wyprodukowano 15 300 egzemplarzy, z czego ok. 12 000 modelu Velorex 16/350. W całej historii marki powstało osiem modeli. Pierwszym był Oscar 54, a ostatnim wspomniany Velorex 435-0. Produkcję zakończono w listopadzie 1971.

Warto dodać, iż próbę odrodzenia popularnego trójkołowca podjęła w 2010 roku firma Motoscoot z czeskiej Opawy, która zaprezentowała swoją wizję pojazdu pod nazwą Velor-x-trike.



Klasyk tygodnia – Jawa 500 OHC po profesjonalnej renowacji

Natomiast Mojmír Stránský po rozstaniu z firmą kontynuował pracę przy realizacji róźnych swoich projektów, a jednym z nich był system pozwalający na przystosowanie standardowego samochodu dla osób niepełnosprawnych. Zmarł w czerwcu 2011 roku w wieku 87 lat.



Redakcja

Recent Posts

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

20 godzin ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

2 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

2 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

3 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

3 dni ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

4 dni ago