Każdy, kto chciał wiedzieć, gdzie mieszkają elfy, wróżki, gnomy czy trolle, mógł kiedyś zapytać Erlę Stefansdottir. Była islandzką ekspertką od elfów i często doradzała urzędowi dróg, jak budować, aby nowe drogi nie przecinały magicznych miejsc.
Dlatego, podróżując samochodem ze stolicy Reykjaviku po nielicznych utwardzonych i nieutwardzonych drogach do najbardziej wysuniętych na zachód miejsc w Europie, nie trzeba się obawiać obudzenia śpiących nadprzyrodzonych istot. A już na pewno nie w MINI Cooper S Countryman ALL4.
Chcąc poznać Islandię, nie sposób, jadąc z Reykjaviku, nie skorzystać z drogi nr 1. Również tutaj MINI Cooper S Countryman ALL4 z aksamitnie pracującym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 131 kW (178 KM) pokazuje, jak przyjemnie można podróżować. MINI Cooper S Countryman ALL4 z 8-stopniową skrzynią Steptronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s. Nie może tu jednak rozwijać prędkości maksymalnej 222 km/h, ponieważ wszędzie obowiązuje limit 90 km/h. Na drogach szutrowych – a jest ich tutaj mnóstwo, w Islandii tylko ok. 4300 km jest asfaltowych – maksymalna prędkość wynosi 80 km/h, a i to może być za szybko.
Kierując się na zachód, „jedynka” prowadzi najpierw do Bogarnes, centrum gospodarczego zachodniej Islandii z bajeczną panoramą. Gorąca woda w mieście pochodzi z największego na Islandii źródła termalnego Deildartunguhver o wydajności 180 l na sekundę. Stąd warto wybrać się na wycieczkę drogą nr. 54 do Parku Narodowego Snaefellsjökull o powierzchni 167 km2, nad którym dominuje wulkan o wysokości 1446 m. Skalne wieże Londrangar zamieszkują tysiące ptaków morskich. Warta zobaczenia jest również zatoka Dritvik z ruinami jedynej stacji rybackiej oraz żwirowa plaża Djupalonssandur z czarnej lawy.
Wiele nadmorskich dróg można zwiedzać tylko pieszo, ale napęd na wszystkie koła ALL4 zapewnia świetną trakcję wszędzie tam, gdzie można poruszać się samochodem. A to dlatego, że grząskie podłoże i brody są powszechne na niemal każdej trasie na Islandii. Układ bazuje na elektromechanicznie sterowanym centralnym mechanizmie różnicowym, który w zależności od potrzeb płynnie rozdziela napęd na przednią i tylną oś. Na tylną oś trafiać może nawet 100 procent mocy; w normalnych warunkach jazdy rozkład wynosi 50:50.
Prześwit MINI Cooper S Countryman ALL4 wynoszący 16,5 cm zapewnia spokojną jazdę również na Islandii. Nawet asfaltowe drogi potrafią zaskoczyć spowodowanymi między innymi mrozem głębokimi wybojami, które MINI Cooper S Countryman ALL4 bez trudu pokonuje dzięki dużej ilości miejsca pod podłogą i dopracowanemu układowi jezdnemu.
Następnie udajemy się do małego rybackiego miasteczka Stykkisholmur, niegdyś ośrodka handlowego niemieckiej Hanzy, obecnie dumnego ze swojego nowoczesnego kościoła i wielu starych domów. Z drogi nr 54 skręcamy w lewo na drogę nr 60 na północ, która prowadzi nas do wyjątkowo dzikiego i dziewiczego krajobrazu Fjordów Zachodnich, gdzie ląd pomiędzy fiordami wygląda jak palce wyciągnięte w kierunku Grenlandii.
Drogi nr 60 i 62 prowadzą do najdalej na zachód wysuniętego punktu Europy, latarni morskiej Bjargtangar, położonej na 14-kilometrowym klifie Lätrabjarg. Na skałach o wysokości sięgającej 440 m żyją między innymi tysiące maskonurów, które stanowią ciekawe urozmaicenie pośród mnóstwa owiec i koni islandzkich zamieszkujących wyspę.
Może to jest właściwe miejsce na nocleg? Może w namiocie dachowym włoskiego producenta Autohome? Czarny boks waży 58 kg i mierzy 210 x 130 cm. Wraz z belkami bazowymi wysokość MINI wynosi zaledwie 2,05 m. Namiot rozkłada się w prosty sposób: wystarczy odblokować boks z przodu i z tyłu, a sprężyny gazowe otworzą klapę. Do namiotu wchodzi się po aluminiowej, rozkładanej drabince. Siatkowe kieszenie pomieszczą potrzebne w nocy drobiazgi, a lampka diodowa zapewni odpowiednie oświetlenie. Następnego dnia rano ponownie zamykamy boks za pomocą pasów i jesteśmy gotowi do jazdy.
Po dobrym posiłku jedziemy do następnego celu, Bildudalur – a ponieważ jesteśmy w krainie elfów i trolli, koniecznie musimy odwiedzić Muzeum Potworów Morskich i Potworów Skrimslasetrid przy Strandgata 7, aby w spokoju cieszyć się interaktywną i multimedialną rozrywką.
Głośniej robi się dalej na północ przy Dynjandi, gdzie znajduje się „grzmiący”, „dudniący” lub „szalejący” wodospad: najpiękniejszy wodospad Islandii ma około 100 m wysokości i sześć progów. Chroniony pomnik przyrody ma 30 m szerokości u góry i 60 m u dołu i robi ogromne wrażenie.
Prawie jak MINI Cooper S Countryman ALL4, które przy długości całkowitej nieco poniżej 4,3 m i rozstawie osi 2,67 m oferuje mnóstwo miejsca dla pięciu osób. Nieco więcej osób mieszka w położonym dalej na północ Isafjördur– liczące 2700 mieszkańców miasteczko stanowi „metropolię” Fiordów Zachodnich z kapitańskimi domami, pomnikiem rybaków i bramą z wielorybich kości. To doskonałe miejsce na zakup pamiątek, które można bezpiecznie przechowywać w bagażniku o minimalnej pojemności 450 l. Gdy samochodem podróżują tylko dwie osoby, pamiątek może być znacznie więcej – w takim przypadku bagażnik MINI Cooper S Countryman ALL4 może mieć pojemność 1390 l. To dość miejsca, aby zabrać ze sobą odrobinę soli: w Reykjanes warto odwiedzić „Salzverk” – tutaj sól pozyskiwana jest w sposób przyjazny dla klimatu za pomocą gorącej wody o temperaturze 100°C.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: MINI
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…