Flagowy model francuskiej marki, którego bezpośrednia inspiracją był koncep Citroën Aircross, zaprezentowany w 2015 roku. Ten ważny model w palecie francuskiego producenta po raz pierwszy został zaprezentowany w kwietniu 2017 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Szanghaju. W Europie zadebiutował dopiero w październiku 2018 roku. Produkowany jest w rodzimej Francji i w Chinach.
Citroën C5 Aircross powstał na koncernowej platformie modułowej EMP2, którą mają spokrewnione modele – Peugeot 3008 i Opel Grandland. Każdy z nich zachowuje charakterystyczne cechy swojej marki i jednocześnie stwarza możliwość wyboru według własnych preferencji.
Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 Shine – funkcjonalne wnętrze
Designerzy zadbali, by każdy w tym aucie czuł się wyjątkowo komfortowo. Deska rozdzielcza ma horyzontalny design, zdobi ją panel rozciągający się na całej jej długości. Cyfrowy zestaw wskaźników przed kierowcą można konfigurować według własnych preferencji. Ekran o przekątnej 12,3-cala wyświetla wybrane informacje dotyczące jazdy w polu widzenia. Tablet z 8-calowym ekranem dotykowym, który można personalizować, oferujący dostęp do multimediów, telefonu, ustawień klimatyzacji i nawigacji, funkcja Mirror Screen, Citroën Connect Navi.
Mamy do wyboru jedną z pięciu dostępnych wersji wykończenia, łączących odpowiednie doświetlenie kabiny, przyjazny klimat i niepowtarzalny styl. Oprócz konfiguracji standardowej można zdecydować się na jedną z czterech wersji opcjonalnych: Wild Grey, Metropolitan Beige, Metropolitan Grey i Hype Brown. Każda z nich jest wyposażona w fotele Advanced Comfort.
Fotele C5 Aircross mają szerokie siedziska i oparcia. Innowacyjna konstrukcja, łącząca gęstą piankę w centralnej części siedziska ze strukturalną pianką o grubości 15 mm na jego powierzchni, zapewnia odpowiednią miękkość i doskonalą stabilność ciała podczas jazdy bez efektu zapadania się w fotelu. Przednie fotele mają regulację wysokości, ich zagłówki można regulować na wysokość i głębokość. Są podgrzewane i mają funkcję wielopunktowego masażu. Kierowca i pasażer mogą za pośrednictwem ekranu dotykowego wybrać jeden z pięciu dostępnych programów, łączących masaż odcinka lędźwiowego, pleców i ramion.
Każdy fotel w drugim rzędzie ma identyczną szerokość oraz regulację wzdłużną w zakresie 150 mm, która pozwala na zwiększanie miejsca na nogi dla pasażerów lub przestrzeni bagażowej w zależności od potrzeb. Oparcia foteli można ustawić w jednej z pięciu pozycji. Po ich złożeniu uzyskuje się idealnie płaską podłogę, której wysokość można ustawić w jednej z dwóch pozycji. Model jest również wyposażony w wiele schowków, w tym duży chłodzony schowek w podłokietniku centralnym, schowek przed pasażerem czy szerokie kieszenie w drzwiach. Przed konsolą centralną znajduje się duża przestrzeń, w której zainstalowano indukcyjną ładowarkę smartfona.
Aby zapewnić pasażerom maksymalny komfort podróżowania, model wyposażono w system oczyszczania powietrza w kabinie AQS (Air Quality System). Układ weryfikuje jakość powietrza płynącego z zewnątrz, filtruje je i automatycznie dostosowuje tryb pracy systemu wentylacji kabiny samochodu do warunków.
Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 Shine – oszczędna jednostka napędowa
Obecnie oferowana gama silników spełnia wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 6.2. Testowa wersja napędzana była trzycylindrowym silnikiem 1.2 PureTech 130 S&S współpracującym z najnowszą wersją ośmioprzełożeniowej automatycznej skrzyni biegów EAT8 (Efficient Automatic Transmission) z funkcją Shift and Park by wire, zapewniającą jeszcze wyższy komfort i wydajność. Zużycie paliwa jest o 7% niższe w porównaniu do sześcioprzełożeniowej skrzyni dzięki zastosowaniu dwóch dodatkowych biegów. Zmiana przełożeń jest w związku z tym zoptymalizowana i bardziej płynna.
To także oszczędne zestawienie, gdyż podczas testu średnie zużycie paliwa nie przekroczyło 6,5 l/100 km. Warto dodać, iż większość dystansu pokonaliśmy na drogach szybkiego ruchu.
Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 Shine – podsumowanie
To z całą pewnością model wart zainteresowania. Docenimy jego komfortowe i funkcjonalne wnętrze. W ofercie znajdziemy wiele różnych możliwości, które w zależności od zasobności naszego portfela, pozwolą na indywidualizację.
Citroën C4 i w pełni elektryczny ë-C4 – udany debiut w Europie
Podczas długich podróży docenimy także wyjątkowo komfortowe zawieszenie. Ta innowacyjna konstrukcja doskonale absorbuje mniejsze i większe nierówności nawierzchni, dając pasażerom wrażenie delikatnego unoszenia się nad drogą. Zachowuje przy tym wzorowe właściwości dynamiczne i zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad samochodem. Konwencjonalny układ jezdny składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. Zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions dodatkowo wprowadza dwa hydrauliczne ograniczniki po obu stronach amortyzatora. Jeden z nich odpowiada za sprężanie, drugi − za rozprężanie. Przy dużym skoku zawieszenia system spowalnia jego ruch eliminując efekt nagłego dobicia. Przy niewielkim skoku zawieszenia rozwiązanie znacząco poprawia skuteczność tłumienia nierówności, wywołując efekt podróżowania “latającym dywanem”.
Odgłosy toczenia czy hałas wynikający z opływu powietrza wokół samochodu zostały zredukowane do minimum dzięki zastosowaniu podwójnych laminowanych szyb przednich z filtrem akustycznym i warstwą izolacyjną.
Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8 Shine – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, R3, Benzynowy doładowany |
Moc | 131 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-stopniowa automatyczna EAT8, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 6,5 – 6,7 l/100 km |
Długość | 4500 mm |
Szerokość | 1969 mm |
Wysokość | 1654 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Pojemność bagażnika | 580 l / 1630 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 53 l |
Masa własna | 1423 kg |
Cena wersji Shine (bez opcji) | 127 300 zł |
Cena wersji Shine (z opcjami) | 136 200 zł |