Czeski Gordon – premiera nowego roadstera w stylu retro

W Czeskiej Republice produkuje się nie tylko Skody i kilka modeli znanych na świecie marek. Jest jeszcze kilka małych firm, które budują samochody w małych seriach na indywidualne zamówienie.  

Jedną z takich firm są Automobilové závody Gordon (dawniej Auto Projekt Centrum) mająca siedzibe w miejscowości Roudnice nad Łabą. W połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku ówczesna spółka rozpoczęła pod marką Gordon sprzedaż własnego roadstera inspirowanego latami trzydziestymi XX wieku. Obecnie czeska marka zapowiada nową wersję samochodu, który jest trzecią serią w historii.

Nadal roadster pozostaje klasykiem w stylu retro z wykorzystaniem tzw. czeskiej szkoły lat trzydziestych XX wieku, a przede wszystkim jest inspirowany modelem Aero 30/50 Roadster.

Legendarny Morgan po 84 latach zakończył produkcję klasycznych roadsterów

Gordon Roadster ma długość 4070 mm, szerokość 1750 mm i wysokość 1240 mm, przy rozstawie osi 2700 mm. Masa pojazdu gotowego do drogi na 16-calowych kołach z oponami o rozmiarze 205/55, to 1010 kg

Kompaktowy design z elementami w stylu retro doskonale maskuje wykorzystanie najnowszej techniki. Rodster tworzy monokok z aluminiowych profili oraz przednie i tylna rama pomocnicza z włókien węglowych.

Nowością trzeciej serii jest jednostka napędowa. W pierwszej serii montowano silnik Ford Zetec-E o pojemności skokowej 1.8 l i mocy 96 kW, w drugiej sześciocylindrowy silnik Dorf Duratec-St o mocy 166 kW, a trzecia seria otrzymała czterocylindrową jednostkę o pojemności skokowej 1.6 l z turbodoładowaniem o mocy 164 kW przy 5500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm przy 2250 obr./min. To silnik z rodziny Prince, która powstała przy współpracy PSA i BMW znana jest z samochodów marki Peugeot oraz Citroën i Mini.

Czeski producent jest w stanie zbudować roadster według indywidualnego zamówienia. Pierwszy egzemplarz został już wystawiony do sprzedaży za 1 814 999 koron czeskich (w przeliczeniu 327 000 zł).

Źródło: Gordon