Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – japoński luksus

W ofercie polskiego importera Toyoty po latach nieobecności ponownie znalazł się sedan Camry. To już ósma generacja europejskiej wersji tego modelu, który gwarantuje użytkownikowi najwyższy stopień komfortu i oszczędną eksploatację. Z całą pewnością, to ważny gracz na rynku w swojej klasie.

Nazwa Camry po raz pierwszy w historii została wykorzystana do sedana o nazwie Celica Camry. Natomiast prace nad realizacja projektu nowego sedana o nazwie Camry Toyota V10 rozpoczęła w sierpniu 1977 roku. Nowy model miał być receptą na ówczesny kryzys paliwowy. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie przedniego napędu. Był to pierwszy model japońskiej marki z takim rozwiązaniem i poprzecznie montowaną jednostką napędową, która miała pojemność skokową 1.8 l i moc 100 KM z 5-biegowa przekładnią manualną, a w późniejszym okresie również z 4-stopniowym automatem.

Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w marcu 1982 roku w japońskiej fabryce Tsutsumi. Pierwsze sedany trafiły do sprzedaży 24 marca 1982 roku, a wersja liftback w sierpniu tego samego roku. Model ten znalazł się także w ofercie eksportowej do Australii, Europy i USA.

Toyota Mirai – Arkady Fiedler podróżuje do Paryża elektrycznym autem na wodór

Ekspansja japońskich producentów na rynek USA spowodowała podjęcie w 1980 roku decyzji o poszukiwaniu partnera do inwestycji. Spodziewanego efektu nie przyniosły rozmowy z Fordem i spółkę joint venture udało się powołać w 1984 roku z koncernem General Motors. W jej efekcie powstała fabryka NUMMI w Kalifornii, a w 1988 roku Toyota wybudowała własną fabrykę w Georgetown, Kentucky, w której rozpoczęto produkcję Camry.

Toyota Corolla przekroczyła granicę 50 mln i ustanowiła światowy rekord sprzedaży

Na rynkach europejskich Toyota Camry zadebiutowała w połowie 1984 roku, a do Polski pierwsze egzemplarze sedana Camry XLD (VX20) z turbodieslem o pojemności skokowej 2.0 l i mocy 84 KM trafiły w połowie 1987 roku. W kolejnych latach do oferty dołączyła wersja kombi. Chociaż był to ceniony model przez polskich użytkowników, to jednak przez wiele kolejnych lat nie było go w polskiej ofercie. Camry powróciła po 14 latach na polski rynek w drugim kwartale 2019 roku, a od połowy 2021 roku dostępna jest jej najnowsza wersja.

Toyota Camry jest sprzedawana w ponad 100 krajach na świecie, a łączna liczba sprzedanych egzemplarzy sięga ponad 19 milionów aut. Przy rocznej sprzedaży ponad 700 000 samochodów Camry jest najpopularniejszym średniej wielkości sedanem na świecie.

Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – oszczędna hybryda

Do napędu producent zastosował czterocylindrowy wolnossący silnik benzynowy o pojemności skokowej 2.5 l, którego sprawność cieplna wynosi 41 procent, co jest rekordem wśród dostępnych na rynku jednostek. Łączna moc hybrydy, to 218 KM, którą bezstopniowa przekładnia planetarna przekazuje na przednie koła. Optymalna współpraca jednostki spalinowej i elektrycznej pozwala na płynną jazdę i dobre przyspieszenie. Nieprzyjemne wycie słyszymy tylko w przypadku gwałtownego przyspieszania, ale już podczas jazdy z prędkością 110-130 km/h we wnętrzu pojazdu jest stosunkowo cicho. to także oszczędny układ napędowy. W mieście jesteśmy w stanie zejść poniżej 5,0 l/100 km, a na autostradzie nie przekroczyliśmy granicy 7,2 l/100 km.

Toyota Camry najpopularniejszym autem średniej wielkości na świecie

Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – maksymalny komfort

Użytkownik tego modelu ma duży wybór opcji wyposażenia, którego standardowy zestaw jest już atrakcyjny. Już w podstawowej wersji Comfort otrzymamy m.in. elektrycznie sterowany fotel kierowcy, system bezkluczykowy, adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe, kolanową poduszkę kierowcy i komplet czujników parkowania oraz kamerę cofania. Pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach mają w środkowym podłokietniku do dyspozycji tablet, którym można ustawić temperaturę nawiewu, zmienić kąt ustawienia oparć oraz sterować pokładowym systemem audio.

Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – podsumowanie

To z całą pewnością sedan, który jest w stanie zadowolić nawet tych najbardziej wymagających użytkowników. Ma oszczędny hybrydowy system napędowy. Komfort oceniony będzie podczas długich podróży. Docenimy również bogate wyposażenie.

Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika2487 cm3, R4, benzynowy + elektryczny
Moc układu hybrydowego218 KM
Moc silnika spalinowego177 KM przy 5700 obr./min
Moc silnika elektrycznego 120 KM
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego221 Nm przy 3600 – 5200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego 202 Nm
Skrzynia biegów i napędbezstopniowa przekładnia planetarna e-CVT Sequential Shiftmatic, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)7,2 l/100 km
Długość4885 mm
Szerokość1840 mm
Wysokość1445 mm
Rozstaw osi2825 mm
Pojemność bagażnika524 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Masa własna1595 – 1635 kg
Cena wersji Executive165 900 zł