W ofercie polskiego importera Toyoty po latach nieobecności ponownie znalazł się sedan Camry. To już ósma generacja europejskiej wersji tego modelu, który gwarantuje użytkownikowi najwyższy stopień komfortu i oszczędną eksploatację. Z całą pewnością, to ważny gracz na rynku w swojej klasie.
Nazwa Camry po raz pierwszy w historii została wykorzystana do sedana o nazwie Celica Camry. Natomiast prace nad realizacja projektu nowego sedana o nazwie Camry Toyota V10 rozpoczęła w sierpniu 1977 roku. Nowy model miał być receptą na ówczesny kryzys paliwowy. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie przedniego napędu. Był to pierwszy model japońskiej marki z takim rozwiązaniem i poprzecznie montowaną jednostką napędową, która miała pojemność skokową 1.8 l i moc 100 KM z 5-biegowa przekładnią manualną, a w późniejszym okresie również z 4-stopniowym automatem.
Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w marcu 1982 roku w japońskiej fabryce Tsutsumi. Pierwsze sedany trafiły do sprzedaży 24 marca 1982 roku, a wersja liftback w sierpniu tego samego roku. Model ten znalazł się także w ofercie eksportowej do Australii, Europy i USA.
Toyota Mirai – Arkady Fiedler podróżuje do Paryża elektrycznym autem na wodór
Ekspansja japońskich producentów na rynek USA spowodowała podjęcie w 1980 roku decyzji o poszukiwaniu partnera do inwestycji. Spodziewanego efektu nie przyniosły rozmowy z Fordem i spółkę joint venture udało się powołać w 1984 roku z koncernem General Motors. W jej efekcie powstała fabryka NUMMI w Kalifornii, a w 1988 roku Toyota wybudowała własną fabrykę w Georgetown, Kentucky, w której rozpoczęto produkcję Camry.
Toyota Corolla przekroczyła granicę 50 mln i ustanowiła światowy rekord sprzedaży
Na rynkach europejskich Toyota Camry zadebiutowała w połowie 1984 roku, a do Polski pierwsze egzemplarze sedana Camry XLD (VX20) z turbodieslem o pojemności skokowej 2.0 l i mocy 84 KM trafiły w połowie 1987 roku. W kolejnych latach do oferty dołączyła wersja kombi. Chociaż był to ceniony model przez polskich użytkowników, to jednak przez wiele kolejnych lat nie było go w polskiej ofercie. Camry powróciła po 14 latach na polski rynek w drugim kwartale 2019 roku, a od połowy 2021 roku dostępna jest jej najnowsza wersja.
Toyota Camry jest sprzedawana w ponad 100 krajach na świecie, a łączna liczba sprzedanych egzemplarzy sięga ponad 19 milionów aut. Przy rocznej sprzedaży ponad 700 000 samochodów Camry jest najpopularniejszym średniej wielkości sedanem na świecie.
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – oszczędna hybryda
Do napędu producent zastosował czterocylindrowy wolnossący silnik benzynowy o pojemności skokowej 2.5 l, którego sprawność cieplna wynosi 41 procent, co jest rekordem wśród dostępnych na rynku jednostek. Łączna moc hybrydy, to 218 KM, którą bezstopniowa przekładnia planetarna przekazuje na przednie koła. Optymalna współpraca jednostki spalinowej i elektrycznej pozwala na płynną jazdę i dobre przyspieszenie. Nieprzyjemne wycie słyszymy tylko w przypadku gwałtownego przyspieszania, ale już podczas jazdy z prędkością 110-130 km/h we wnętrzu pojazdu jest stosunkowo cicho. to także oszczędny układ napędowy. W mieście jesteśmy w stanie zejść poniżej 5,0 l/100 km, a na autostradzie nie przekroczyliśmy granicy 7,2 l/100 km.
Toyota Camry najpopularniejszym autem średniej wielkości na świecie
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – maksymalny komfort
Użytkownik tego modelu ma duży wybór opcji wyposażenia, którego standardowy zestaw jest już atrakcyjny. Już w podstawowej wersji Comfort otrzymamy m.in. elektrycznie sterowany fotel kierowcy, system bezkluczykowy, adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe, kolanową poduszkę kierowcy i komplet czujników parkowania oraz kamerę cofania. Pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach mają w środkowym podłokietniku do dyspozycji tablet, którym można ustawić temperaturę nawiewu, zmienić kąt ustawienia oparć oraz sterować pokładowym systemem audio.
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – podsumowanie
To z całą pewnością sedan, który jest w stanie zadowolić nawet tych najbardziej wymagających użytkowników. Ma oszczędny hybrydowy system napędowy. Komfort oceniony będzie podczas długich podróży. Docenimy również bogate wyposażenie.
Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2487 cm3, R4, benzynowy + elektryczny |
Moc układu hybrydowego | 218 KM |
Moc silnika spalinowego | 177 KM przy 5700 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 120 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | 221 Nm przy 3600 – 5200 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 202 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | bezstopniowa przekładnia planetarna e-CVT Sequential Shiftmatic, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 7,2 l/100 km |
Długość | 4885 mm |
Szerokość | 1840 mm |
Wysokość | 1445 mm |
Rozstaw osi | 2825 mm |
Pojemność bagażnika | 524 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Masa własna | 1595 – 1635 kg |
Cena wersji Executive | 165 900 zł |