Audi RS 3 – rekord okrążenia na Pętli Północnej toru Nürburgring

7:40,748 minuty! Z takim czasem nowe Audi RS 3 Limousine (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 8,7 – 8,2; łączna emisja CO2 w g/km: 198 – 188) zostało najszybszym modelem segmentu aut kompaktowych testowanym na Pętli Północnej toru Nürburgring. Kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport Frank Stippler, pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy.

Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczynił się przede wszystkim torque splitter zapewniający w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między kołami tylnej osi.

„Jestem dumny z osiągnięć całego naszego zespołu. Wszyscy ciężko pracowali na ten dzień” – powiedział szef projektu technicznego Audi RS 3 Marvin Schwätter, gdy na tablicy pojawił się rekordowy czas. „Kiedy rozpoczynaliśmy prace rozwojowe, nie wiedzieliśmy jeszcze jak szybki będzie nasz nowy kompaktowy model i jak poradzi sobie na Pętli Północnej.” – podkreśla Schwätter. „Ale w trakcie testów wytrzymałościowych stwierdziliśmy, że możemy osiągać bardzo dobre czasy i ustanowić nowy rekord.”

Przed wyjazdem na tor, by ustanowić rekordowe jego okrążenie, mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciśnienie w oponach Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slick do warunków panujących na torze. „Nie mamy nieograniczonych możliwości, by bić taki rekord” – powiedział Stippler. „Dlatego w dniu, w którym to robimy, zawsze trzeba trochę dołożyć – szczególnie jeśli chodzi o ciśnienie w oponach – bo to wpływa również na funkcjonowanie torque splittera. Udało się i to był niesamowity dzień dla wszystkich.”

Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice: odpowiedni zestaw i ustawienia wpływają na osiągnięcie najlepszego czasu

Podstawą dla osiągnięcia tego rekordu było zgodne współdziałanie najlepszych, zastosowanych tu rozwiązań technicznych. Po raz pierwszy w historii, w nowym Audi RS 3 zastosowano torque splitter. Rozdziela on płynnie moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy torque splitter zwiększa wielkość momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych łukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu RS 3 jeszcze lepiej wchodzi w zakręty i precyzyjniej podąża za kątem skrętu kierownicy. „Ogólnie rzecz biorąc, nowe RS 3 jest znacznie bardziej zwrotne podczas jazdy od środka zakrętu do jego końca oraz podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu” – wyjaśnia Frank Stippler.

Audi – elektryfikacja 2.0 – piłkarze Bayernu Monachium otrzymują nowe Audi e-tron GT

„Jak dla mnie, splitter torque to gigantyczny skok do przodu, jeśli chodzi o zwinność jazdy” – podsumowuje Stippler. Jest to najbardziej widoczne w połączeniu z nowo opracowanym trybem jazdy RS Performance, w którym charakterystyka pracy silnika i skrzyni biegów zostały zestrojone specjalnie na potrzeby toru wyścigowego. Torque splitter zapewnia możliwie najbardziej neutralne prowadzenie, z niewielką nadsterownością lub podsterownością w różnych sytuacjach drogowych. Dzięki temu, możliwe jest wczesne przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, co pozwala na uzyskanie szybszych czasów okrążenia.

Konfigurację samochodu uzupełniają opony Pirelli P Zero “Trofeo R” typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazły się w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny układ hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Indywidualnie i w sposób ciągły dostosowuje ono funkcjonowanie każdego z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu pracy wybranego w systemie Audi drive select. Tryb RS Performance wyposażony jest w dwa ustawienia dla różnych torów wyścigowych – jedno jest dostosowane do uzyskiwania komfortu na nierównych torach, takich jak Nordschleife – Pętla Pólnocna, gdzie liczy się minimalizacja pionowych wzbudzeń przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring. Dzięki ceramicznemu układowi hamulcowemu i adaptacyjnemu zawieszeniu, legendarny pięciocylindrowy silnik o dużej mocy montowany w RS 3 osiąga maksymalną prędkość 290 km/h – najwyższą w swoim segmencie. Audi RS 3 jest również najlepsze w swojej klasie z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h: osiąga je w 3,8 sekundy.

Źródło: Audi