Model ten powstał przy współpracy amerykańskich i włoskich inżynierów na bazie platformy wykorzystywanej do m.in. Fiata 500L, a produkowany jest we Włoszech wraz z bliźniaczym Fiatem 500X. Nazwa modelu Renegade była wykorzystywana przez amerykańskiego producenta w latach 1955-1983 do Jeepa CJ5. Pod tą nazwą prezentowany był w 2008 roku model koncepcyjny.
Renegade 4xe jest wyposażony jest w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz silniki elektryczny umieszczony między kołami tylnymi i zasilany akumulatorem o mocy 11,4 kWh, który można ładować podczas jazdy lub zewnętrznie z gniazdka elektrycznego: w domu, przy użyciu wydajnej i ekskluzywnej ładowarki easyWallbox lub bardziej zaawansowanej Connected Wallbox, lub też na publicznych stacjach ładowania. Wydajny 1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S). Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje dobre osiągi i przyjemność z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.
Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który zasila Renegade`a 4xe jest częścią nowej rodziny silników FCA Global Small Engine. Silnik ten oparty jest na strukturze modułowej i jest dostępny w wersjach 4xe w konfiguracji czterocylindrowej z dwoma dostępnymi poziomami mocy: 130 KM i 180 KM. Podstawowa konstrukcja turbodoładowanych silników benzynowych o pojemności 1,3 litra montowanych w modelach Renegade 4xe zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Są one wykonane w całości z aluminium, by zapewnić lekkość (ich masa to 106 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego.
Dwa silniki elektryczne, z których jeden znajduje się na przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest na tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle”). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.
Akumulator 11,4 kWh, 400 Volt, litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, zasila „e-axle” i znajduje się w bezpiecznym miejscu pod siedzeniem w drugim rzędzie. Zintegrowany moduł kontrolujący ładowanie akumulatora wysokiego napięcia i konwencjonalnego akumulatora 12V, który ma kompaktowy rozmiar i zamontowany jest w bagażniku.
System ma trzy tryby pracy – hybrydowy, elektryczny i E-save. Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu.
W trybie HYBRID – algorytm optymalizacji (HCP) zapewnia wydajność systemu, modulując wspólną pracę silników elektrycznego i spalinowego w zależności od poziomu naładowania akumulatora. Algorytm HCP automatycznie moduluje dystrybucję momentu obrotowego między silnikami elektrycznym a spalinowym. Silnik spalinowy uruchamia się, gdy wymagana wydajność przewyższa wydajność samego silnika elektrycznego. Algorytm optymalizacji jazdy w trybie HYBRID przeznaczony jest do zarządzania najkorzystniejszą konfiguracją samochodu, uwzględniając następujące czynniki:
Praca silnika spalinowego podczas jazdy zależy od różnych kombinacji powyższych czynników. Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, silnik spalinowy włącza się, aby zapewnić moment obrotowy potrzebny na przednie koła, kompensując brak napędu elektrycznego z kół tylnej osi.
Hamowanie odzyskowe to podstawowy element ekologicznego charakteru modeli Jeep 4xe, umożliwiający odzysk energii kinetycznej podczas fazy zwalniania i hamowania. Energia jest magazynowana w akumulatorze, a nie rozpraszana w postaci ciepła na tarczach hamulcowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest używany, aby zatrzymać samochód w razie awaryjnego hamowania lub podczas jazdy z bardzo niską prędkością.
e–Coasting – Tryb ten działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.
Hamowanie regeneracyjne jest zawsze aktywne niezależnie od trybu jazdy (silnik spalinowy lub elektryczny), aby maksymalnie zwiększyć odzysk energii kiedy pedał hamulca i przyspieszenia są zwolnione. e–Coasting można aktywować w modelach Renegade i Compass 4xe, gdy dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu „D” (Drive). Naciskając przycisk “eCoasting” można aktywować intensywność według dwóch różnych poziomów, mniej lub bardziej intensywnych.
Chociaż już samo pojawienie się modelu Renegade w ofercie Jeepa stanowiło spore zaskoczenie, to przyznać trzeba, iż producent miał nosa. Model szybko zdobył uznanie użytkowników i stał się ważnym ogniwem w ofercie. Może podobać się nowoczesny design nadwozia i wnętrza z elementami tradycyjnego Jeepa. Jednocześnie jest dla marki ważnym historycznym momentem, rozpoczynającym elektryfikację gamy.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1332 cm3, R4, benzynowy doładowany + silnik elektryczny |
Moc silnika spalinowego | 180 KM przy 5750 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 60 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | 270 Nm przy 1850 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 250 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | 6-stopniowa automatyczna, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 2,2 – 2,3 l/100 km |
Długość | 4236 mm |
Szerokość | 1805 mm |
Wysokość z relingami dachowymi | 1718 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Pojemność bagażnika | 330 l / 1277 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 36,5 l |
Masa własna | 1770 kg |
Cena wersji Trailhawk | 181 600 zł |
Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…
California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…