Jeep Renegade PHEV 4xe Trailhawk – tym razem z prądem

Coraz modniejsze stają się hybrydy plug-in. Do woli można jeździć nimi na benzynie, ale także wykorzystać (niestety ograniczone) możliwości bezemisyjne. Wszystko wskazuje na to, iż takich aut będzie w najbliższych latach coraz więcej. Najlepszym tego przykładem jest Jeep, który takie rozwiązania wprowadza do swoich aktualnych modeli.

Model ten powstał przy współpracy amerykańskich i włoskich inżynierów na bazie platformy wykorzystywanej do m.in. Fiata 500L, a produkowany jest we Włoszech wraz z bliźniaczym Fiatem 500X. Nazwa modelu Renegade była wykorzystywana przez amerykańskiego producenta w latach 1955-1983 do Jeepa CJ5. Pod tą nazwą prezentowany był w 2008 roku model koncepcyjny.

Jeep Renegade PHEV 4xe Trailhawk – system napędowy

Renegade 4xe jest wyposażony jest w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz silniki elektryczny umieszczony między kołami tylnymi i zasilany akumulatorem o mocy 11,4 kWh, który można ładować podczas jazdy lub zewnętrznie z gniazdka elektrycznego: w domu, przy użyciu wydajnej i ekskluzywnej ładowarki easyWallbox lub bardziej zaawansowanej Connected Wallbox, lub też na publicznych stacjach ładowania. Wydajny 1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S). Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje dobre osiągi i przyjemność z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który zasila Renegade`a 4xe jest częścią nowej rodziny silników FCA Global Small Engine. Silnik ten oparty jest na strukturze modułowej i jest dostępny w wersjach 4xe w konfiguracji czterocylindrowej z dwoma dostępnymi poziomami mocy: 130 KM i 180 KM. Podstawowa konstrukcja turbodoładowanych silników benzynowych o pojemności 1,3 litra montowanych w modelach Renegade 4xe zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Są one wykonane w całości z aluminium, by zapewnić lekkość (ich masa to 106 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego.

Dwa silniki elektryczne, z których jeden znajduje się na przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest na tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle”). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.

Akumulator 11,4 kWh, 400 Volt, litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, zasila „e-axle” i znajduje się w bezpiecznym miejscu pod siedzeniem w drugim rzędzie. Zintegrowany moduł kontrolujący ładowanie akumulatora wysokiego napięcia i konwencjonalnego akumulatora 12V, który ma kompaktowy rozmiar i zamontowany jest w bagażniku.

Jeep Renegade PHEV 4xe Trailhawk – trzy tryby pracy

System ma trzy tryby pracy – hybrydowy, elektryczny i E-save. Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu.

  • HYBRID – domyślny tryb wybierany podczas uruchamiania samochodu. Służy do zarządzania systemem i korzystania z niego w najbardziej efektywny sposób, optymalizując moc i minimalizując zużycie paliwa. Silnik spalinowy i silnik elektryczny współpracują ze sobą w zależności od rodzaju drogi, podczas faz odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Początkowo, system preferuje jazdę elektryczną (zatem energia jest dostarczana przez silnik elektryczny). Kiedy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania (oznaczany jako „SOC”, State Of Charge), samochód przechodzi na napęd spalinowy. System steruje uruchomieniem i pracą silnika za pomocą algorytmu optymalizacyjnego (Hybrid Control Processor – HCP) zaprojektowanego w celu maksymalizacji poziomów wydajności systemu.
  • ELECTRIC – tryb w pełni elektryczny, który zapewnia średni zasięg 50 km* przy zerowej emisji. Zaprojektowany w celu maksymalnego zwiększenia wrażeń z jazdy elektrycznej za pomocą innej kalibracji algorytmu optymalizacji HCP. Samochód porusza się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej, tak długo jak ma wystarczająco naładowany akumulator. System automatycznie przełącza się w tryb HYBRID, gdy akumulator rozładuje się poniżej bezpiecznego poziomu lub w razie konieczności gwałtownego przyspieszenia. Maksymalna prędkość w tym trybie wynosi 130 km/h. To idealny tryb do jazdy w centrach miast ze strefami ograniczonego wjazdu.
  • E-SAVE – tryb podtrzymywania ładowania lub ładowania akumulatora podczas jazdy z silnikiem spalinowym. Tryb E-SAVE obsługuje dwa tryby wtórne, zwane Oszczędzanie baterii – Battery Save (E-SAVE pasywny) i Ładowanie baterii (E-SAVE aktywny), które można aktywować na ekranie systemu Uconnect.
    • E-SAVE pasywny lub Battery Save: utrzymuje naładowany akumulator, używając w większości silnika spalinowego;
    • E-SAVE aktywny lub Battery Charge: ładuje akumulator do 80%, wykorzystując pracę silnika spalinowego, który napędza połączony przedni generator elektryczny

W trybie HYBRID – algorytm optymalizacji (HCP) zapewnia wydajność systemu, modulując wspólną pracę silników elektrycznego i spalinowego w zależności od poziomu naładowania akumulatora. Algorytm HCP automatycznie moduluje dystrybucję momentu obrotowego między silnikami elektrycznym a spalinowym. Silnik spalinowy uruchamia się, gdy wymagana wydajność przewyższa wydajność samego silnika elektrycznego. Algorytm optymalizacji jazdy w trybie HYBRID przeznaczony jest do zarządzania najkorzystniejszą konfiguracją samochodu, uwzględniając następujące czynniki:

Praca silnika spalinowego podczas jazdy zależy od różnych kombinacji powyższych czynników. Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, silnik spalinowy włącza się, aby zapewnić moment obrotowy potrzebny na przednie koła, kompensując brak napędu elektrycznego z kół tylnej osi.

Hamowanie odzyskowe to podstawowy element ekologicznego charakteru modeli Jeep 4xe, umożliwiający odzysk energii kinetycznej podczas fazy zwalniania i hamowania. Energia jest magazynowana w akumulatorze, a nie rozpraszana w postaci ciepła na tarczach hamulcowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest używany, aby zatrzymać samochód w razie awaryjnego hamowania lub podczas jazdy z bardzo niską prędkością.

eCoasting – Tryb ten działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.
Hamowanie regeneracyjne jest zawsze aktywne niezależnie od trybu jazdy (silnik spalinowy lub elektryczny), aby maksymalnie zwiększyć odzysk energii kiedy pedał hamulca i przyspieszenia są zwolnione.  eCoasting można aktywować w modelach Renegade i Compass 4xe, gdy dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu „D” (Drive). Naciskając przycisk “eCoasting” można aktywować intensywność według dwóch różnych poziomów, mniej lub bardziej intensywnych.

 

Jeep Renegade PHEV 4xe Trailhawk – podsumowanie

Chociaż już samo pojawienie się modelu Renegade w ofercie Jeepa stanowiło spore zaskoczenie, to przyznać trzeba, iż producent miał nosa. Model szybko zdobył uznanie użytkowników i stał się ważnym ogniwem w ofercie. Może podobać się nowoczesny design nadwozia i wnętrza z elementami tradycyjnego Jeepa. Jednocześnie jest dla marki ważnym historycznym momentem, rozpoczynającym elektryfikację gamy.

Nowy Jeep® Compass, stworzony, by zaskakiwać

Jeep Renegade PHEV 4xe Trailhawk – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1332 cm3, R4, benzynowy doładowany + silnik elektryczny
Moc silnika spalinowego180 KM przy 5750 obr./min
Moc silnika elektrycznego60 KM
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego270 Nm przy 1850 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego250 Nm
Skrzynia biegów i napęd6-stopniowa automatyczna, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s
Średnie zużycie paliwa wg. producenta2,2 – 2,3 l/100 km
Długość4236 mm
Szerokość1805 mm
Wysokość z relingami dachowymi1718 mm
Rozstaw osi2570 mm
Pojemność bagażnika330 l / 1277 l
Pojemność zbiornika paliwa36,5 l
Masa własna1770 kg
Cena wersji Trailhawk181 600 zł