PEUGEOT 106 był pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę PEUGEOT w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40% samochodów zarejestrowanych we Francji.
Oficjalne wprowadzenie PEUGEOT 106 na rynek miało miejsce 12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako „tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto. Ten wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m, przeznaczony zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasie, jest ikoną elegancji i stylu. Napęd na przednie koła i montowany poprzecznie silnik konstruktorzy zaczerpnęli z bogatego know-how i tradycji marki PEUGEOT.”
Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej. PEUGEOT 106 był produkowany głównie w fabryce w Miluzie, ze wsparciem ze strony fabryk w Sochaux i Aulnay-sous-Bois w okresie największego popytu. PEUGEOT 106 ma napęd na przednią oś i dysponuje 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi typu TU o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.
PEUGEOT 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w ciągu dwunastu lat obecności na rynku. Warto wymienić najbardziej kultowe: wyjątkowo piękne edycje “Roland Garros” i “Zenith” z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję “Inès de la Fressange” z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.
Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 r., podwyższonej do 105 KM w roku 1995 oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 r., który był ostatnim rokiem obecności na rynku. Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N.
W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji PEUGEOT 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.
PEUGEOT był prekursorem samochodów elektrycznych. Pierwszym modelem z takim napędem był VLV (lekki samochód miejski), zaprezentowany w 1941 roku. Drugim był PEUGEOT 106, który do 2010 roku pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.
PEUGEOT to również kultowe i dowcipne kampanie reklamowe, z których najbardziej znana była oparta na haśle: „Ten pan jest gotów na wszystko, żeby tylko pożyczyć samochód od żony”.
Dla chętnych, którzy chcą lepiej poznać PEUGEOT 106 Muzeum PEUGEOT (Musée de l Aventure PEUGEOT) w Sochaux przygotowało poświęconą mu wystawę, która będzie czynna do końca 2021 roku. Z okazji zbliżającej się rocznicy zostanie wystawionych osiem modeli: 106 Rallye (wersja włoska) z 1994 r., 106 XSI z 1992 r., 106 Signature z 1995 r., 106 S16 z 1997 r., 106 Enfant Terrible z 2002 r., 106 Electric z 1996 r., 106 Maxi z 1997 r. i prototyp 106 Cabriolet z 1992 r.
Zespół Muzeum PEUGEOT, we współpracy z Klubem 106 Team Rallye i Klubem 106 S16, zapraszają wszystkich posiadaczy PEUGEOT 106 do udziału w wielkim zlocie PEUGEOT 106, zaplanowanym na sobotę 11 września 2021 r.
Więcej informacji znajduje się na stronie www.museepeugeot.com
Źródło: Peugeot
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…