Nissan tworzy nową paletę dźwięków dla swoich pojazdów

Nissan zmieni sposób, w jaki samochody komunikują się z użytkownikiem, dzięki współpracy z czołowym światowym producentem gier wideo – Bandai Namco Group. Co łączy gry wideo i samochody Nissana? Odpowiedź kryje się w tym, co słychać…

Pojazdy cały czas „mówią” do kierowców. Bez względu na to, czy zdają oni sobie z tego sprawę, czy nie, sygnały dźwiękowe stały się językiem komunikacji pomiędzy człowiekiem a maszyną, informując o uchylonych drzwiach lub niezapiętych pasach bezpieczeństwa.

Odpowiednio zaprojektowane dźwięki są więc dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego też inżynierowie audiofoniczni Nissana połączyli siły z ekspertami czołowego producenta z branży rozrywkowej – Bandai Namco Group – aby opracować dźwięki samochodowe dla nowych pojazdów Nissana, począwszy od modeli Rogue i Pathfinder w wersjach na rok 2021 w Stanach Zjednoczonych, Nissana Note w Japonii oraz nowego Nissana Qashqai w Europie.

Grupa Bandai Namco jest znana nie tylko z tworzenia klasycznych gier wideo, takich jak Pac‑Man, Tekken i Taiko Drum Master, lecz również z salonów rozrywki, zabawek i przedmiotów hobbystycznych, takich jak Gundam. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu dźwięków charakteryzujących się wyższą jakością, które przekazują informacje za pomocą zmian wysokości, tempa i tonu. Nissanowi zależało przede wszystkim na tym, aby „głos” jego samochodów miał bardziej wyrazistą osobowość i charakter.

„Chcieliśmy ułatwić użytkownikom zrozumienie informacji, jakie przekazuje im samochód, i nadać im emocjonalny charakter, wyróżniający markę Nissan” – mówi Hiroyuki Suzuki, inżynier Nissana odpowiedzialny za projektowanie sygnałów dźwiękowych. „Tworząc gry, projektanci dźwięku w Bandai Namco opracowują sygnały, które są intuicyjnie rozumiane przez graczy. Współpracowaliśmy nad stworzeniem dźwięków, które pomogą kierowcom odbierać komunikaty w podobnie podświadomy sposób oraz będą utożsamiane z globalnymi modelami Nissana” – dodał.

Przy projektowaniu dźwięków informacyjnych bierze się też pod uwagę aspekty psychologiczne. A kto zna się na tym lepiej niż inżynierowie pracujący nad grami wideo? Ci eksperci tworzą dźwięki, które gracze na całym świecie rozumieją bez trudu.

„Istnieją dwa rodzaje dźwięków w grach: jeden buduje świat opowieści i jest wyrazem jej rozwoju; drugi ma charakter funkcjonalny i odgrywa fundamentalne znaczenie podczas gry, ponieważ zapewnia informację zwrotną lub ostrzega przed niebezpieczeństwem” – mówi Minamo Takahashi, dyrektor ds. dźwięku w Bandai Namco Research Inc.

Zauważa on, że podobnie jak dźwięki w grach, sygnały alarmowe w kabinie pojazdu muszą przekazywać istotne informacje bez rozpraszania kierowcy. Niemniej, bez względu na to, jak bardzo realistyczne stały się gry wideo, Takahashi twierdzi, że nadal istnieje znacząca różnica w tworzeniu dźwięków, które funkcjonują w realnym świecie. Wspólnie z zespołem Nissana opracował komunikaty, które z jednej strony wyraźnie wyróżniają markę, a jednocześnie są funkcjonalne.

„To był niezwykle intensywny proces” – mówi Takahashi. „Spędziliśmy w studiu mnóstwo czasu, prowadząc wiele różnych dyskusji ze specjalistami Nissana z działów inżynierii dźwięku, planowania produktu, projektowania i testowania, ustalając metodą prób i błędów, jakie sygnały będą odpowiednie dla marki Nissan – dodaje.

Kiedy stworzyliśmy już tony zgodne z wizerunkiem producenta, kolejnym krokiem było sklasyfikowanie ich pod względem pilności i wagi informacji przekazywanych kierowcy. Jak wyjaśnia Miwa Nakamura, inżynier ds. testów ergonomicznych w Nissanie: „Badania pokazały, że stopień pilności komunikatu zależy od tempa dźwięku, a jego waga od częstotliwości. Aby intuicyjnie zrozumieć wykorzystywane rodzaje dźwięków, każdy z nich dzieli się na grupy funkcjonalne rozróżniane na podstawie tonu”.

Nissan – kierowcy samochodów elektrycznych w Europie pokonują większe odległości niż osoby jeżdżące pojazdami z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi

Poza stworzeniem nowego zestawu charakterystycznych dźwięków, inżynierowie Nissana musieli zastanowić się nad urządzeniami wykorzystywanymi do ich emitowania w kabinie. Gdy uświadomili sobie, że głośniki wydające monotonne sygnały nie będą w stanie generować bardziej złożonych dźwięków zaprojektowanych we współpracy z Bandai, musieli znaleźć inne rozwiązanie.

„Urządzenia te mają ograniczone możliwości, dlatego też zaprojektowaliśmy nowy głośnik” – mówi Hato Hiroshi, ekspert ds. projektowania systemów pojazdowych w Nissanie.

Wysokiej jakości głośnik umieszczony pod deską rozdzielczą, blisko kierowcy, zoptymalizowano pod kątem nowej palety sygnałów informacyjnych w samochodach Nissana, która wyraźnie odróżnia komunikaty ostrzegawcze od dźwięków z systemu audio.

Współpraca pomiędzy Nissanem i Bandai Namco była owocna dla obu firm. Inżynierowie Nissana zyskali nową perspektywę dzięki projektantom audiofonicznym tworzącym gry wideo, z kolei eksperci z branży rozrywkowej cieszyli się, znajdując nowe zastosowanie dla projektowania dźwięków.

„Wsiadając do samochodu i wsłuchując się w wypływające z głośnika tony, miałem identyczne odczucia, jak podczas pierwszego uruchomienia gry, nad którą pracowałem” – mówi Takahashi z Bandai Namco. „Mimo pracy dla innej branży, poczucie spełnienia z osiągnięcia wyznaczonego celu jest dokładnie takie samo” – dodaje.

Źródło: Nissan