Focus2Move opublikował najnowsze dane z globalnego rynku motoryzacyjnego. W pierwszym kwartale 2021 roku Toyota zajęła pierwsze miejsce zarówno w rankingu marek, jak i producentów. Na liście 10 najpopularniejszych samochodów na świecie do Corolli, RAV4 i Camry dołączył Yaris – zwycięzca konkursu Car of the Year 2021 awansował rok do roku aż o 7 pozycji. To nie koniec bardzo dobrych wyników japońskich samochodów – w Top 10 znalazły się także Honda CR-V i Honda Civic.
Zajmująca od lat pierwsze miejsce Corolla zanotowała w pierwszym kwartale ubiegłego roku sprzedaż 303 808 samochodów, zyskując rok do roku 12,2 procent. Drugie miejsce zajęła Toyota RAV4 z wynikiem 267 913 aut, która zyskała 19,1 procent i wyprzedziła Forda F Series. Amerykański pick-up, który zamyka podium, sprzedał 238 854 egzemplarzy (-2%). Honda CR-V awansowała z 6. na 4. miejsce (206 239 aut, +53,8%), a Ram Pick-up jest piąty (170 504 aut, +18,2%).
Wielkim wygranym w Q1 2021 roku jest Yaris, który rok do roku zyskał 71,2 procent i awansował aż o 7 miejsc na szóstą pozycję. W marcu Yaris został europejskim Samochodem Roku 2021 i w pierwszym kwartale sprzedał 168 077 egzemplarzy. Awans o 1 miejsce stał się udziałem Toyoty Camry, której sprzedaż wyniosła 153 305 aut (+19%). Kolejny pick-up, Chevrolet Silverado stracił 6,7 procent i spadł aż o 4 pozycje po sprzedaniu 145 089 egzemplarzy. Pierwszą dziesiątkę zamykają Volkswagen Tiguan (142 475 aut, +18,3%) i Honda Civic (130 912 aut, +7,6%).
Najpopularniejsze marki na świecie
W tym roku Toyota nie tylko zajmuje pierwsze miejsce, ale jeszcze bardziej zwiększyła swoją przewagę nad pozostałymi markami. Autorzy zestawienia zwracają uwagę, że Toyota znajduje się na szczycie globalnego rankingu popularności marek przynajmniej od 2010 roku, od kiedy Focus2Move publikuje światowe zestawienia sprzedaży.
W pierwszym kwartale Toyota zwiększyła sprzedaż rok do roku o 8,3%, uzyskując wynik 2,06 miliona aut. To daje jej 11,3% udziału w światowym rynku. Volkswagen odpowiada za 6,6% globalnej sprzedaży samochodów, po dostarczeniu klientom 1,2 miliona samochodów (+6,1%). Na trzecim miejscu znalazł się Ford z wynikiem 1,01 miliona aut (-0,2%). Amerykańska marka jako jedyna w Top10 sprzedała w Q1 2021 roku mniej samochodów niż rok wcześniej.
Toyota liderem rynku kolejny miesiąc z rzędu z 50 proc. udziałem hybryd (IV. 2021)
W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Hyundai (950 730 aut, +13,8%) oraz Nissan (885 051 aut, +9,4%). Kolejne marki to Honda (862 105 aut, +13,6%), Chevrolet (742 607 aut, +1,2%), Kia (658 573 aut, +3,2%) i Mercedes (608 973 aut, +12,9%). Pierwszą dziesiątkę zamyka BMW, które zanotowało bardzo wysoki wzrost – aż o 19,1%, sprzedając 516 541 samochodów. Jak łatwo policzyć, w Top10 znalazło się pięć marek z Azji, trzy z Europy i dwie z Ameryki Północnej.
Największe koncerny motoryzacyjne
Toyota Group jest nadal największym producentem samochodów na świecie. Od stycznia do marca br. Toyota dostarczyła klientom 2,3 miliona samochodów (+7,9%), co zapewniło jej 12,6% udziału w rynku. Grupa Volkswagena sprzedała 2 miliony samochodów, o 6,9% więcej niż rok wcześniej. Niemiecki producent miał w pierwszym kwartale 11,4% udziału w rynku. Do klientów Renault Nissan Alliance dotarło 1,8 miliona aut, o 10% więcej rok do roku. Koncern Stellantis, który powstał 16 stycznia po połączeniu FCA i PSA, zarejestrował 1,8 aut (+9,8%).
Na czwartym miejscu znalazł się Hyundai-Kia. Koreańczycy sprzedali 1,7 miliona aut, o 11,2% więcej niż rok wcześniej. General Motors dostarczył 1,5 miliona samochodów, o 15,1% więcej rok do roku. Jeszcze w 2010 roku amerykański producent sprzedawał najwięcej samochodów na świecie, utrzymując prowadzenie przez dwie dekady dzięki szerokiemu portfolio marek i modeli. Jednak ze względu na małą zyskowność GM ograniczył zasięg i gamę modelową, sprzedał markę Opel Grupie PSA i ustąpił pola Toyocie i Volkswagenowi.
Drugi amerykański producent, Ford Group, sprzedał 1 milion samochodów, o 0,4% mniej niż rok wcześniej. Honda zyskała 14,3 procent rok do roku, dostarczając klientom 905 tys. aut, natomiast popyt na samochody Mercedesa Daimlera wzrósł o 13,8% do liczby 620 tys. aut. Ranking Top10 zamyka BMW z wynikiem 587 tys. samochodów (+17,2%).
Źródło: Toyota