Mercedesa EQA z napędem na wszystkie koła w polskiej ofercie za 222,8 tys. zł (polskie ceny)

Od lutego 2021 r. kompaktowego, elektrycznego SUV-a marki Mercedes-EQ – model EQA – zamówiło już ponad 20 000 klientów. Teraz do przednionapędowej odmiany EQA 250 dołączają dwie nowe wersje z napędem na obie osie: EQA 300 4MATIC o mocy 228 KM oraz EQA 350 4MATIC o mocy 292 KM.

Obie bazowo legitymują się zasięgiem 430 km w cyklu WLTP. Nowe warianty można już zamawiać w polskich salonach Mercedes-Benz.W dalszej części roku pojawi się wersja EQA o szczególnie dużym zasięgu.

EQA reprezentuje wejście do świata całkowicie elektrycznych samochodów Mercedes-EQ. Po udanym debiucie przednionapędowej wersji EQA 250 o mocy 190 KM (bazowo 424 km zasięgu w cyklu WLTP) dołączają do niej efektywne odmiany z napędem na wszystkie koła 4MATIC:

  • EQA 300 4MATIC (228 KM, 390 Nm): od 222 800 zł

  • EQA 350 4MATIC (292 KM, 520 Nm) : od 235 300 zł

Standardowe wyposażenie EQA obejmuje m.in. reflektory LED, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, aluminiowe relingi dachowe, 18-calowe obręcze z lekkich stopów, tapicerkę częściowo wykonaną z syntetycznej skóry ARTICO, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, czujnik deszczu, aktywnego asystenta pasa ruchu, układ antykolizyjny, klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, komfortowe fotele z regulacją podparcia lędźwiowego, inteligentną nawigację, nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach do wyboru oraz pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW.

Mercedes znacznie uprościł złożoność palety wyposażenia EQA. Nabywcy mają do wyboru korzystnie wycenione pakiety wyposażenia (Advantage, Premium oraz Premium Plus) z najbardziej atrakcyjnymi dodatkami, takimi jak wyświetlacz head-up, asystent martwego pola, rozszerzona rzeczywistość dla systemu multimedialnego MBUX, dach panoramiczny czy bezprzewodowa ładowarka smartfona.

Mercedes-EQ – EQS z nowym rekordem świata w dziedzinie aerodynamiki

Oprócz standardowej linii stylistycznej nadwozia i wnętrza Progessive model jest dostępny w efektownej linii Electric Art, z dodatkami w kolorze różowego złota, a także w wyjątkowo chętnie wybieranej linii AMG, cechującej się najbardziej sportowym designem ze specyficznymi zderzakami i obręczami.

Efektywny napęd elektryczny

Przy przedniej osi EQA zastosowano silnik asynchroniczny. Jednostka napędowa oraz przekładnia o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronika tworzą tu bardzo zwarty moduł, czyli elektryczny układ napędowy (eATS). Odmiany EQA 300 4MATIC i EQA 350 4MATIC mają też elektryczny napęd tylnej osi, z nowo opracowanym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi – o wysokiej efektywności i powtarzalności mocy. Również tylny zespół napędowy ma niezwykle kompaktową konstrukcję.

W wersjach 4MATIC rozdział siły napędowej pomiędzy przednią a tylną osią jest kontrolowany w zależności od sytuacji na drodze, 100 razy na sekundę. Koncepcja napędu na obie osie Mercedes-EQ zakłada optymalizację zużycia energii poprzez możliwie częste wykorzystywanie tylnego silnika elektrycznego; podczas pracy z częściowym obciążeniem silnik asynchroniczny przy przedniej osi generuje jedynie minimalne straty oporu.

Mercedes EQA – podstawowe dane techniczne:

EQA 300 4MATICEQA 350 4MATIC
Zespół napędowy4×44×4
Silniki elektryczne: przód/tyłTypasynchroniczny (ASM)/synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM)
Moc maks.KM228292
Maks. moment obr.Nm390520
Przyspieszenie 0-100 km/hs7,76,0
Prędkość maks. (ogr. elektr.)km/h160160
Pojemność akumulatora netto (WLTP)kWh66,566,5
Maks. moc ładowania DCkW100100
Czas ładowania 10-80%min3030
Zużycie energii w cyklu mieszanym (WLTP)kWh/100 km17,5-18,517,5-18,5
Emisje CO2 (WLTP)g/km00
Cena od222 800235 300

Źródło: Mercedes