Toyota / Lexus – najbezpieczniejsze modele i nagrody Top Safety Pick amerykańskiej organizacji IIHS

Amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) opublikował pełną listę modeli, które w 2020 roku otrzymały tytuły TOP SAFETY PICK oraz TOP SAFETY PICK +, potwierdzające najwyższy oczekiwany przez ekspertów firm ubezpieczeniowych standard bezpieczeństwa. Wyróżnienia te zdobyło 9 modeli Toyoty oraz 5 samochodów Lexusa, w tym niemal wszystkie kluczowe modele osobowe i wszystkie SUV-y obu marek.

Tytuł TOP SAFETY PICK jest przyznawany na podstawie zróżnicowanych kryteriów. Aby go zdobyć, samochód musi otrzymać najwyższą ocenę Good we wszystkich sześciu testach zderzeniowych przeprowadzanych przez IIHS, które obejmują uderzenie w niewielki fragment przodu po stronie kierowcy i pasażera, uderzenie w większą część przodu, zderzenie boczne, wytrzymałość dachu oraz ochronę głowy i szyi podczas kolizji. Musi też wykazać skuteczność systemów zapobiegania wypadkowi z poprzedzającym samochodem oraz z pieszym, otrzymując za nie najwyższe oceny Superior lub Advanced. Wymagana jest też dostępność dobrej jakości przednich świateł, ocenionych na Good lub Acceptable. Jeśli wysokiej jakości światła są oferowane dla wszystkich wersji wyposażenia, model otrzymuje jeszcze wyższe wyróżnienie TOP SAFETY PICK+.

„Tytuły TOP SAFETY PICK i TOP SAFETY PICK+ mają ułatwić konsumentom wybór samochodów, które zapewnią im dobrą ochronę podczas ewentualnej kolizji, wysoką jakość oświetlenia drogi oraz skuteczne systemy zapobiegające zderzeniom” – powiedział David Harkey, prezes IIHS. – „Producenci podjęli wysiłek, aby odpowiedzieć na wyzwanie, jakie przed nimi postawiliśmy, dlatego w tym roku wyraźnie wzrosła liczba bardzo dobrych, bezpiecznych samochodów, dostępnych na rynku” – dodał. IIHS podsumował, że liczba wyróżnionych modeli wzrosła z 64 w 2020 roku do 90 w roku 2021.

Wyróżnienia dla wszystkich SUV-ów Toyoty

Tytuły TOP SAFETY PICK otrzymały wszystkie oferowane na amerykańskim rynku SUV-y Toyoty z nadwoziem samonośnym. Do elitarnej grupy najbezpieczniejszych pojazdów należą Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Prime (Plug-in Hybrid) oraz Venza. Co więcej, największy i najnowszy SUV Toyoty, model Highlander, został uhonorowany tytułem TOP SAFETY PICK+.

Najważniejsze modele osobowe i rodzinne Toyoty

Zarówno Corolla Sedan, jak i Corolla Hatchback, czyli dwa wcielenia najpopularniejszego samochodu na świecie, spełniły wymagania do tytułu TOP SAFETY PICK. Średniej wielkości sedan Camry otrzymał wyższe wyróżnienie TOP SAFETY PICK+. Co ciekawe, w tym roku na liście TOP SAFETY PICK+ pojawił się segment minivanów, których nie było rok temu. Wyśrubowane standardy IIHS spełniły tylko dwa modele tej klasy – Toyota Sienna i Honda Odyssey.

Kluczowe modele Lexusa spełniają najwyższe wymagania

Podobnie jak w przypadku Toyoty, na liście najbezpieczniejszych modeli znalazły się wszystkie SUV-y Lexusa z samonośnym nadwoziem. Średniej wielkości NX otrzymał tytuł TOP SAFETY PICK+, natomiast kompaktowy UX i duży RX wyróżniono TOP SAFETY PICK. Na tytuł z plusem zasłużyły także dwa kluczowe sedany luksusowej marki – IS oraz ES.

Systemy bezpieczeństwa Toyoty i Lexusa przewyższają kryteria IIHS

Zakres testowania samochodów przez Insurance Institute for Highway Safety jest bardzo szeroki i co roku aktualizowany na podstawie przyczyn i przebiegu faktycznych wypadków. Bardzo cenne jest także testowanie przez IIHS skuteczności przednich świateł i systemów zapobiegania kolizjom z samochodami i pieszymi.

Toyota bZ4X Concept – światowa premiera w Szanghaju

Jednocześnie jednak kryteria oceny IIHS nie uwzględniają ogromnego postępu, jaki się dokonuje w systemach bezpieczeństwa czynnego pod względem różnorodności niebezpiecznych sytuacji, którym te systemy zapobiegają. Poziom bezpieczeństwa modeli Toyoty i Lexusa daleko wykracza poza zakres testowania przez Insurance Institute for Highway Safety.

Toyota Safety Sense

Pakiet Toyota Safety Sense jest dostępny we wszystkich modelach Toyoty, zarówno w USA, jak i w Europie. Toyota Safety Sense 2.0, czyli drugiej generacji, oferowany w takich autach jak Corolla, C-HR czy RAV4, zawiera układ zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem, pieszym lub rowerzystą (Pre-Collision System, PCS), adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert, LDA), asystenta rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist, RSA) oraz automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam, AHB), przełączające światła drogowe na mijania po wykryciu przed samochodem innego pojazdu. Zestaw ten może być rozszerzony o inteligentny tempomat adaptacyjny (Intelligent Adaptive Cruiser Control, IACC), który za zgodą kierowcy dostosowuje prędkość samochodu do ograniczeń prędkości widocznych na mijanych znakach drogowych, oraz asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Trace Assist, LTA), który utrzymuje samochód na środku pasa i zapobiega zjechaniu samochodu z niego, ingerując w układ kierowniczy.

W najnowszych modelach Yarisa i Highlandera pojawiła się jeszcze bardziej zaawansowana generacja TSS 2.5, rozbudowana o układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który wykrywa ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami lub potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu.

Lexus Safety System +

Lexus Safety System + 2.5 zawiera te same systemy co Toyota Safety Sense, a ponadto wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist, ESA), które tak prowadzi samochód, by bezpiecznie ominąć przeszkodę bez opuszczania pasa lub przy minimalnym przekroczeniu linii, oraz Dynamic Radar Cruise Control wzbogacony o funkcję kontroli prędkości w łuku. Asystent pasa ruchu Lane Tracing Assist został rozbudowany o technologie sztucznej inteligencji (AI), które zwiększają zakres wsparcia.

Jeśli chodzi o jakość świateł, które IIHS poddaje szczegółowej kontroli, Lexus może się pochwalić technologią BladeScan™. Jest to zaawansowany system adaptacyjnego przełączania świateł drogowych, w którym światło emitowane przez diody LED pada na szybko obracające się zwierciadło, zapewniające możliwość sterowania wiązką światła w taki sposób, aby tzw. długie światła nie padały w kierunku nadjeżdżającego z przeciwka samochodu, wciąż doświetlając drogę przed autem oraz pobocze. Dzięki czemu kierowca może zauważyć pieszych i znaki drogowe o wiele wcześniej, bez oślepiania innych kierowców.

Źródło: Toyota