Mazda – doświadczone ręce mistrzów Takumi

W centrum badawczym i projektowym Mazdy w Oberursel w Niemczech, podobnie jak w Japonii, projektanci, konstruktorzy i modelarze Takumi tchną życie w projekty nowych samochodów Mazdy. Mistrzowie Takumi, którzy symbolizują zręczność i precyzję, reprezentują długowieczną japońską tradycję rzemieślniczą.

W Maździe pracują oni przede wszystkim z gliną i metalem, ale też z drewnem, papierem i słomą używaną do produkcji mat tatami. Niezależnie od materiału, wszystkich łączy głębokie przywiązanie do swojego rzemiosła.

Od glinianych modeli do samochodów

Wykorzystując swoją wyobraźnię i zdolności abstrakcyjnego myślenia, Takumi tworzą rzeźby z gliny przedstawiające pojazdy w różnych skalach, w tym – w rzeczywistej wielkości. Niewielu modelarzy z gliny zdobyło jednak tytuł Takumi. Istnieją duże różnice w zdolnościach i tempie tworzenia:

Modelarz tworzący w glinie potrzebuje około:

  • 4 tygodni by stworzyć glinianą miniaturkę rzeźby
  • 8 tygodni na przygotowanie modelu w skali 1:4
  • 6 miesięcy na model w skali 1:1

Eksperci modelowania w glinie – Takumi pracują znacząco szybciej i potrzebują:

  • 1 tygodnia na stworzenie miniatury modelu
  • 2 tygodni na przygotowanie modelu w skali 1:4
  • 2 miesięcy na ukończenie modelu w skali 1:1

Od pomysłu do efektu końcowego, odwzorowanie modelu w skali 1:1 zajmuje zespołowi około jednego roku. I choć w trakcie prac nad nową Mazdą powstaje jednocześnie kilka glinianych rzeźb, tylko jedna z nich staje się inspiracją dla modelu produkcyjnego.

Fakty

Gliniany model w skali 1:1 waży około 1,5 tony (wraz ze stalową ramą), a więc jest cięższy od roadstera nowej generacji Mazdy MX-5 (996 kg) i niewiele lżejszy od Mazdy 6 kombi (1 635 kg).

Mazda – refleksje doświadczonego projektanta

Takumi to utalentowani projektanci, którzy są w stanie samodzielnie zwizualizować i stworzyć daną formę, bez konieczności ścisłej współpracy z projektantami.

W centrali Mazdy w Japonii jest tylko trzech mistrzów Takumi.

Zbierając doświadczenia

Modelarze w glinie muszą doskonalić swoje umiejętności na różnych stanowiskach przez około 20 lat, zanim będą mogli przyjąć tytuł Takumi. Nie ma ustalonej praktyki w tym zawodzie. Zaczynając jako modelarze wstępni, w końcu dochodzą do rangi mistrzów modelarskich, zanim staną się Takumi i zdobędą najwyższą możliwą rangę w Maździe.

Modelarze najpierw rozgrzewają glinę, specjalną mieszankę wosku, oleju, pigmentu i wypełniacza, do temperatury 60°C. Zmiękczony materiał jest następnie nakładany na szkielet nadwozia, by zostać uformowanym w kształt samochodu. Ręce na glinie przekazują energię i modelują głębię każdego detalu powierzchni.

Gliniany model ilustruje naturalną, dynamiczną formę pojazdu, który wydaje się być w ruchu, nawet podczas postoju. Dla Mazdy samochód jest czymś więcej niż tylko kawałkiem metalu. Jest jak żywa istota.

„Podczas przygotowywania japońskiej potrawy, takiej jak tradycyjny wywar rybny dashi, metoda ma ogromny wpływ na smak” – wyjaśnia Ikuo Maeda, globalny szef designu Mazdy. „Doskonałe dashi jest dobrą analogią do tego, co robimy nieustannie, aby stworzyć piękno w jego ostatecznej formie. Stosujemy naszą recepturę, aby określić rolę każdej Mazdy w gamie modelowej”.

Tworzenie emo0cjonalnej więzi 

KODO, jak Mazda nazywa swój język projektowania, oznacza w języku japońskim „duszę ruchu”. Definiuje projekty, które zawsze wydają się być w ruchu. Na podstawie szkiców Takumi wykorzystuje glinę, aby dzięki trójwymiarowej rzeźbie odzwierciedlić emocje, jakie ma wywoływać pojazd. Forma staje się cyfrowym modelem 3D dopiero wtedy, gdy gliniany model jest idealnie wyważony.

Skupienie i prostota japońskich zasad projektowania stanowią podstawę DNA języka KODO. Mazda jest bezkompromisowa w kwestii dążenia do doskonałości w projektowaniu samochodów. Wiara w to, że prawdziwie artystyczne piękno można wydobyć jedynie siłą i precyzją ludzkich rąk, jest głęboko zakorzeniona w japońskiej kulturze rzemieślniczej. Dlatego Mazda wciąż przywiązuje tak wielką wagę do ręcznych procesów i rzemiosła Takumi – i używa więcej gliny do modelowania niż jakikolwiek inny producent samochodów.

Źródło: Mazda