E-mobility

Opel Corsa-e Rally – wyjątkowy system dźwiękowy do samochodu elektrycznego

Opel wyposażył w pełni elektryczną Corsę‑e Rally w specjalny system dźwiękowy, który sprawia, że samochód jest słyszalny w czasie rajdu. Widzowie i porządkowi na odcinkach specjalnych muszą być w stanie usłyszeć zbliżający się pojazd. Corsa‑e Rally z wyjątkowym systemem dźwiękowym zadebiutuje w dniach 7–8 maja 2021 r. w rundzie inauguracyjnej ADAC Opel e‑Rally Cup, czyli pierwszych na świecie jednomarkowych zawodów pucharowych dla elektrycznych samochodów rajdowych.

Od początku prac nad Oplem Corsą‑e Rally oczywistym było, że potrzebuje on systemu dźwiękowego. Niemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszalne ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Niestety podobnie jak w innych obszarach tej rewolucyjnej koncepcji rajdów samochodów elektrycznych nikt nie miał doświadczenia w projektowaniu takich systemów akustycznych.

Pierwszą kwestią był sprzęt. Musiał być mocny i solidny. Dostępne na rynku głośniki montuje się zazwyczaj wewnątrz pojazdów lub budynków, więc raczej nie są one wodoodporne. Jednak żeby elektryczny samochód rajdowy był dobrze słyszalny dla widzów, głośniki należało zamontować na zewnątrz nadwozia, gdzie są narażone na wibracje, brud i wilgoć.

Inżynierowie Opla przystąpili więc do poszukiwań wytrzymałych głośników wśród akcesoriów przeznaczonych do… jednostek pływających. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa bryzgoszczelne głośniki, z których każdy zużywa do 400 watów mocy. Są one zasilane wzmacniaczem otrzymującym sygnały z własnego modułu sterującego. Jest to „czarna skrzynka” działająca pod kontrolą specjalnie napisanego oprogramowania przetwarzającego dane napływające z pojazdu.

System uwzględnia prędkość obrotową silnika, dzięki czemu może odtwarzać na przykład pisk tracących przyczepność opon. Dostrojenie ostatecznego profilu dźwiękowego zajęło kilka miesięcy. Oprogramowanie było ciągle rozwijane i obecnie jest oparte na „odgłosie biegu jałowego” w zatrzymanym samochodzie, który można dostosować do wszystkich przedziałów prędkości.



Opel cyfryzuje nazwy modeli i wprowadza kod QR zamiast liter

Dźwięk można regulować na dwóch poziomach mocy. W czasie przemieszczania się po drogach publicznych między odcinkami rajdu używany jest tryb cichy. Dźwięk emitowany jest z pełną mocą tylko na odcinkach specjalnych. Regulamin wymaga, aby zespół odpowiednio ustawiał natężenie dźwięku.

„Nie chcieliśmy, żeby była to prosta symulacja odgłosów silnika spalinowego. Stworzyliśmy wyjątkowy „elektryczny” dźwięk, który pasuje do tego projektu” — mówi Jörg Schrott, dyrektor Opel Motorsport. „Jesteśmy zadowoleni z efektu i przekonani, że dźwięk zapewni także emocje kibicom na odcinkach specjalnych, mimo że zgodnie z naszym zamysłem różni się od ryku silnika spalinowego klasycznego samochodu rajdowego”.

System dźwiękowy zostanie przetestowany po raz pierwszy w prawdziwych zawodach, w dniu 7 i 8 maja na 33. ADAC ACTRONICS Rally Sulingen otwierającym sezon ADAC Opel e‑Rally Cup.

Źródło: Opel



Redakcja

Recent Posts

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

11 godzin ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

1 dzień ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

2 dni ago

Nissan Juke – odświeżony model już w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Mazda Motor Poland przedstawia pełen cennik i konfigurator Mazdy CX-80

CX-80 to drugi, po CX-60 model zbudowany w oparciu o platformę Mazda Large Architecture jest…

4 dni ago

Volkswagen ID. – kawałek Poznania w każdym egzemplarzu

100 000 000 komponentów wyprodukowano już w Odlewni Volkswagen Poznań, jednej z najnowocześniejszych w całym…

4 dni ago