Czy świadomość wpływa jednak na postawy zakupowe Polaków w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.
Osiągnięcie w 2050 roku neutralności węglowej,jeśli chodzi transport,możliwe będzie m.in.dzięki zwiększającej się z roku na rok liczbie samochodów elektrycznych. Bezemisyjna jazda –brak emisji CO2 oraz szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu i węgla czy ograniczenie hałas uto cechy,które charakteryzują samochody elektryczne, nie bez powodu nazywane przyszłością motoryzacji. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku.
Wiedza Polaków na temat samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas pozostawia jednak wiele do życzenia – prawie połowa z nas (49%) nie wie o nich zbyt wiele, a tylko 2% czuje się w tym temacie ekspertem. Nieco większą wiedzę wykazują tutaj mężczyźni. Ponad połowa z nich słyszała lub czytała coś o elektromobilności.
Deklaracje odnośnie do wyboru przyszłego auta (w oderwaniu od możliwości finansowych) wskazują, że chcielibyśmy jeździć samochodami o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. 21% badanych osób zapytanych o możliwość wyboru nowego samochodu wskazało ten z napędem elektrycznym, a 41% wskazało na model hybrydowy.
Są jednak warunki, które musiałyby być spełnione, a jednym z najważniejszych jest wsparcie zakupu ekologicznego auta ze strony państwa. Aż 69% badanych zdecydowałoby się na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43% respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę, z jaką spotyka się zakup modeli niskoemisyjnych, a są nią kwestie finansowe.
W kontekście kształtowania odpowiednich postaw zakupowych jest jeszcze wiele do zrobienia, a duża część odpowiedzialności spoczywa na państwie. Wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu.
Badanie „Ekologiczne postawy Polaków 2020” zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska w ramach projektu edukacyjnego Zielona Ostoja Renault. W ramach akcji na terenie Otwocka powstanie pawilon edukacyjny dostępny dla lokalnej społeczności i nie tylko.
Źródło: Renault
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…