To jeden z kilku modeli hiszpańskiej marki, który produkowany jest poza ojczyzną. Ateca powstaje w fabryce Skody Auto w Kvasinach. Model, który po raz pierwszy został zaprezentowany w marcu 2016 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie, powstał na koncernowej płycie podłogowej MQB A1. Ma także wiele wspólnych komponentów ze Skodą Karoq i Volkswagenem T-Roc.
SEAT Ateca był pierwszym modelem SUV hiszpańskiej marki. Szybko zdobył uznanie użytkowników, którzy cenią oryginalny design SEAT-a, funkcjonalność i własności trakcyjne. Podobnie jak koncernowe rodzeństwo, ma swoich licznych zwolenników, nie tylko w Europie. Ale także w Chinach, gdzie produkowany jest pod nazwą Jetta VS5.
SEAT Ateca Xperience 2.0 TSI 190 KM 4Drive 7DSG – komfortowe wnętrze
Hiszpanie, chociaż należą do koncernu Volkswagen, mają swój własny dział projektowania siedzeń. Wychodzi im to całkiem nieźle, bo w każdym z najnowszych modeli marki SEAT podróżuje się wygodnie. Ateca ma sportowe fotele z tapicerką Dinamic w kolorze czarnym. Fotel kierowcy regulowany jest elektrycznie z funkcją pamięci ustawień.
We wnętrzu wersji Xperience znajdziemy elementy dekoracyjne deski rozdzielczej w kolorze chromu oraz beżowe elementy dekoracyjne konsoli środkowej. Są też podświetlane nakładki progowe w przednich drzwiach. Wielofunkcyjna kierownica z logo XP oraz elementy dźwigni zmiany biegów, otrzymały skórzane obszycie.
SEAT Ateca, to auto, którym komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby, ale dla pięciu też miejsca nie zabraknie. Bagażnik o pojemności 485 l z całą pewnością pomieści bagaże rodziny udającej się na wakacje. Szkoda tylko, że po złożeniu oparć tylnych siedzeń nie mamy już do dyspozycji płaskiej powierzchni.
SEAT Ateca Xperience 2.0 TSI 190 KM 4Drive 7DSG – systemy wspomagające kierowcę
Ten model w wersji Xperience jest naszpikowany praktycznie większością systemów, którymi aktualnie dysponuje koncern Volkswagen. To system kontroli odstępu (Front Assist) z funkcją awaryjnego hamowania i ochrony pieszego, system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, ogranicznik prędkości, tempomat i system kontroli ciśnienia w oponach. Pakiet wspomagania jazdy M dla wersji z Media System+ oferuje dodatkowo: asystenta pasa ruchu (Lane Assist), asystenta świateł drogowych (Light Assist) oraz aktywny tempomat. Natomiast SEAT Drive Profile dla aut z napędem 4Drive umożliwia wybór 6 profili jazdy: NORMAL, SPORT, ECO, INDYVIDUAL, SNOW i OFF-ROAD. Wybór jednego z nich umożliwia zmianę reakcji silnika oraz przełożeń automatycznej skrzyni DSG.
SEAT – Polacy coraz częściej kupują auta online
Nad bezpieczeństwem czuwa 7 systemów – ABS, ESC, ASR, EDL, BAS, HBA i SDS. We wnętrzu zamontowano 7 poduszek powietrznych – 2 czołowe, 2 boczne, 2 kurtyny powietrzne oraz poduszkę ochraniającą kolana kierowcy.
SEAT Ateca Xperience 2.0 TSI 190 KM 4Drive 7DSG – optymalna jednostka napędowa
Mocą 190 KM dla tego auta w zupełności wystarczy. Zarówno do dynamicznego wyprzedzania na autostradzie, jak i jazdy w aglomeracji miejskiej. Od tego, czy mamy “ciężką nogę” uzależnione jest zużycie paliwa, które w praktyce przekracza dane podawane przez producenta. Na trasie udało nam się uzyskać ok. 8,5 l, ale już podczas jazdy w mieście zbliżyliśmy się do 11,0 l/100 km. Automatyczna 7-stopniowa przekładnia DSG oraz napęd 4Drive, czyli 4×4 typu Haldex, to dobry wybór. Ten system pracuje bez większych zastrzeżeń w niemalże każdych warunkach, gdy niezbędna jest szybka zmiana przełożeń.
Charakterystyka zawieszenia zapewnia dobry komfort podróżowania, a napęd 4Drive dużą dawkę zaufania podczas jazdy po różnych nawierzchniach. Ateca prowadzi się pewnie i stabilnie. Bez zbędnego kołysania na zakrętach nawet zachęca do bardziej agresywnej jazdy. To w końcu rodzinny samochód i w tej roli sprawdza się znakomicie.
SEAT Ateca Xperience 2.0 TSI 190 KM 4Drive 7DSG – podsumowanie
Z całą pewnością SEAT Ateca jest interesującym modelem, który ma swój charakter i wyróżnia się od niemieckiego i czeskiego bliźniaka. Co najważniejsze, jest przy tym najtańszy z całej trójki. We wnętrzu oferuje zadowalający komfort na wszystkich siedzeniach. Szkoda, że po złożeniu oparć tylnych foteli nie otrzymamy płaskiej podłogi, co zmniejsza funkcjonalność bagażnika. Na wysoką ocenę zasługuje stosunkowo mocna jednostka napędowa z optymalnie pracującą przekładnią 7DSG oraz dobre prowadzenie.
SEAT Ateca Xperience 2.0 TSI 190 KM 4Drive 7DSG – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4, turbodoładowany, benzyna |
Moc | 190 KM przy 4200-6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm przy 1500-4100 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-stopniowy automat DSG, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,2-8,5 l/100 km |
Długość | 4381 mm |
Szerokość | 1841 mm |
Wysokość | 1615 mm |
Rozstaw osi | 2638 mm |
Pojemność bagażnika | 485 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Masa własna | 1494 kg |
Cena wersji najtańszej Reference | 87 800 zł |
Cena wersji testowej | 147 900 zł |