Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – tradycja przeplatana z nowoczesnością

Mitsubishi ASX to świetny kompan w podróży. Bezstopniowa przekładnia w połączeniu z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas dynamicznych manewrów.

Trzeba przyznać, że ten model bardzo dobrze się prowadzi. Mocny silnik benzynowy z systemem zmiennych faz rozrządu we współpracy z nową, bezstopniową przekładnią CVT nie ociąga się i sprawnie pozwala pokonywać długie trasy. Przy czym wcale tak bardzo nie hałasuje, jakby się mogło wydawać. Świstu do tej pory charakterystycznego dla skrzyń bezstopniowych nie słychać. Jedzie się przyjemnie.

Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – komfortowo, ale surowo

 Wnętrze jest ergonomiczne. W zasadzie wszystko jest pod ręką. Natomiast jest dużo plastiku, co razi na początku. Spora wielofunkcyjna kierownica ma przyciski do obsługi tempomatu i systemu multimedialnego. Pod nią umieszczono łopatki do symulowania zmiany biegów, np. jeśli chce się skuteczniej wyhamować silnikiem. Zaskakuje umieszczony pod zegarami z lewej strony przycisk do obsługi komputera pokładowego – teraz możemy to robić przeważnie z pozycji kierownicy. Zdziwić się można również podczas ustawiania prędkości na tempomacie – nie potwierdzimy jej, spoglądając na liczbę na ekranie między zegarami. Możemy określić prędkość jedynie na podstawie wskazań prędkościomierza.

Jazdę uprzyjemnia system multimedialny SDA z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym. Egzemplarz testowy to wersja wyposażenia Intense, w związku z tym nie było w pakiecie systemu nawigacyjnego. Można natomiast słuchać muzyki, rozmawiać przez telefon oraz odbierać wiadomości tekstowe. Z telefonem łączymy się za pomocą Bluetootha lub złącza USB i aplikacji Android Auto lub Apple CarPlay. Korzystanie z tych aplikacji praktycznie eliminuje konieczność zamawiania fabrycznego systemu nawigacyjnego.

Komfort jazdy poprawia automatyczna klimatyzacja, która szybko dostosowuje temperaturę wnętrza do zadanej.Podczas jazdy w środku jest dość cicho. Jadąc z prędkością 120 km/h można ze sobą normalnie rozmawiać. Jedyne co słychać to powietrze, które naciera na karoserię i lusterka. I tu zawód. Lusterka duże i sporo w nich widać, ale przy deszczowo-śnieżniej pogodzie w ogóle się nie sprawdzają. Bardzo szybko się brudzą, a efekt pogłębia to, że zbiera się przy nich brud na szybach. W nocy więc prawie nic nie widać i czyszczenie szyb i lusterek nie na wiele się zdaje.

Pasażerowie tylnego rzędu siedzeń mają w tej wersji dużo prywatności, ponieważ szyby z tyłu są przyciemniane, co skutecznie chroni wnętrze przed wzrokiem ciekawskich. Kanapa z tyłu jest dzielona w proporcji 40:60, dzięki czemu można jechać w 4 osoby i jednocześnie przewozić długie rzeczy, po złożeniu jednego oparcia. Oczywiście możliwe są różne konfiguracje. Ponieważ kanapa jest trochę wyżej niż fotele z przodu, pasażerowie tylnego rzędu mają lepszą widoczność. Zarazem nadal jest tam sporo miejsca nad głową. Znajdujący się pośrodku podłokietnik dodatkowo poprawia komfort podróżowania.

Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – bez ociągania

W ASX oferowany jest tylko jeden silnik – wolnossący MIVEC o pojemności 2.0 l i mocy 150 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 195 Nm. W porównaniu do poprzednika moc wzrosła o 33 KM, a maksymalny moment obrotowy o 31 Nm. I rzeczywiście taka jednostka wydaje się najbardziej optymalna. Z jednej strony samochód jest żwawy, z drugiej spalanie wychodzi jeszcze na przyzwoitym poziomie. Po pokonaniu dystansu 500 km, zarówno w mieście, jak i trasą szybkiego ruchu oraz lokalnymi drogami, również przechodzącymi przez tereny górzyste, ASX średnio potrzebował 7,5 l /100 km. Niewiele więcej, niż podaje producent.

Kontrowersje wzbudza bezstopniowa przekładnia. Zarzuca się jej zbyt głośną pracę i ociężałość. Nic bardziej mylnego. Zastosowana w tym modelu INVECS-IIICVT oferuje ręczne sterowanie „zmianą biegów” za pomocą manetek, więc jak ktoś jeszcze chce poprawić jej działanie,może wziąć sprawy w swoje ręce, nie zdejmując ich z kierownicy. Pytanie tylko czy warto? W normalnym trybie automatycznym ASX też sobie dobrze radzi. Układy elektroniczne kontrolujące skrzynię CVT wykorzystują nowy system sterowania zmianą przełożenia „Step-up”, aby zmniejszyć odczucie opóźnionego działania,przy których zmiany prędkości obrotowej silnika wydają się wyprzedzać reakcje przekładni. Dużą zaletą skrzyni jest płynne działanie.

W ASX można też na bieżąco kontrolować swój styl jazdy. Gdy prowadzimy w sposób ekonomiczny na wyświetlaczu pomiędzy zegarami pojawia się ikonka Eco. Gdy jej nie ma, musimy trochę utemperować swój temperament lub liczyć się z większym spalaniem.

Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – na wiele sposobów

Mitsubishi ASX ma 19 cm prześwitu,więc nawet taki egzemplarz jak testowy, z napędem tylko na przód sprawdzi się zarówno na co dzień w terenie zabudowanym,jak i podczas wypadów na łono natury, tej bliższej i mniej wymagającej. ASX-em przewieziemy również np. materiały reklamowe lub całą rodzinę z walizkami, ponieważ bagażnik mieści 406 l. Jeżeli to za mało, można złożyć siedzenia i zwiększyć przestrzeń ładunkową. Dzięki dzielonej kanapie można jednocześnie przewozić z tyłu jednego lub dwóch pasażerów i długie przedmioty. Można też skorzystać z przyczepy o masie od 710 kg (bez hamulca) lub 1300 kg (z hamulcem).

Przednie zawieszenie to typowe kolumny MacPhersona, z tyłu jest oś z zawieszeniem wielowahaczowym – samochód jest więc z założenia komfortowy i stabilny przy dużej prędkości. Trzeba przyznać, że mimo dość masywnej sylwetki świetnie trzyma się drogi i nie wychyla na zakrętach. Gorzej z tłumieniem nierówności – lepiej nie przesadzać z prędkością na gorszych drogach.

W standardzie mamy do dyspozycji:system aktywnej stabilizacji toru jazdy(ASC) z kontrolą trakcji (TCL), system wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA), ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD) i system sygnalizacji nagłego hamowania (ESS). Dodatkowo nasza wersja była wyposażona w kamerę cofana.

Mitsubishi Outlander PHEV w 2020 roku bestsellerem w Europie

W standardzie znalazły się wycieraczki szyby przedniej z czujnikiem deszczu, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, sterowanie systemem audio na kierownicy i zestaw głośnomówiący Bluetooth. Bez względu na wersję ASX ma światła do jazdy dziennej i reflektory w technologii Bi-LED – wysyłają obfitą wiązkę światła, oświetlając szeroki fragment drogi przed samochodem. Automatycznie steruje nimi czujnik zmierzchu. Tylne lampy również są diodowe, a w naszym egzemplarzu były też reflektory przeciwmgielne LED.

Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – podsumowanie

Mitsubishi ASX to auto, które na pewno spodoba się tradycjonalistom. Ten SUV sprawdzi się w wielu sytuacjach i nie męczy podczas długich podróży. Co ważne, zastosowano w nim sprytne, a zarazem proste rozwiązania, które mogą być nieocenione, gdy oczekujemy od auta czegoś więcej.

Mitsubishi ASX 2.0 150 KM INTENSE 2WD CVT – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1998 cm3, R4, benzyna
Moc150 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy195 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6-stopniowa CVT, napęd na przód
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s
Średnie zużycie paliwa podczas testu7,5 l/100 km
Długość4365 mm
Szerokość1770 mm
Wysokość1640 mm
Rozstaw osi2670 mm
Pojemność bagażnika406 l
Pojemność zbiornika paliwa63 l
Masa własna / nośność1375 kg / 565 kg
Cena wersji INTENSE (wyprzedaż rocznika 2020)95 390 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka