AAA Auto – młodzi kierowcy wybierają lepiej wyposażone auta używane

Dotknięty pandemią 2020 rok, znacząco zmienił preferencje klientów w zakresie wyposażenia samochodów. Jeszcze kilka lat temu największe zainteresowanie innowacjami zwiększającymi komfort prowadzenia samochodów obserwowano wśród kierowców w wieku powyżej 30-40-tu lat.

Rok 2020 pokazał, że zainteresowanie autonomicznymi elementami wyposażenia, ale także dość powszechnymi już systemami bezpieczeństwa, rośnie najbardziej wśród początkujących i młodych kierowców, do trzydziestego roku życia. Natomiast seniorzy najmniej się nimi interesują. Takie dane wynikają z analizy największego dealera samochodów używanych AAA AUTO na próbie 70 000 aut sprzedanych ubiegłym roku.

Miniony rok zmienił postrzeganie samochodów w poszczególnych kategoriach wiekowych. Podczas gdy rodziny częściej kupowały większe samochody, młodzi i początkujący kierowcy nie zwracali uwagi tak bardzo na wielkość auta, ale raczej na wygodę.

„Ta zmiana jest całkiem logiczna. Zamknięcie granic i ogólne ograniczenie ruchu w zeszłym roku zmieniło nasze potrzeby. Rodziny zaczęły coraz więcej podróżować po kraju, a duży bagażnik stał się dla nich koniecznością. I odwrotnie, młodsi kierowcy, którzy zostali zmuszeni do ograniczenia kontaktów, koncentrują się na wyposażeniu opcjonalnym, które poprawia ich wrażenia z jazdy. Podstawą dla młodych ludzi jest na przykład zestaw głośnomówiący, dzięki któremu mają oni bezpieczny kontakt z przyjaciółmi podczas jazdy, a także podgrzewane fotele oraz różnego rodzaju systemy asystujące” – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Kierowcy poniżej 30 roku życia, którzy w zeszłym roku stanowili około jednej piątej klientów AAA AUTO, wskazywali, że odpowiednie wyposażenie samochodu jest dla nich niezbędne. Podczas gdy coraz powszechniejsze wyposażenie, takie jak tempomat, automatyczna klimatyzacja, zestaw głośnomówiący czy czujniki parkowania, nie należały do najbardziej poszukiwanych urządzeń w tej grupie wiekowej pięć lat temu, to obecnie młodzi ludzie zwykle nie mogą sobie ich braku. Aż 58% samochodów kupowanych przez młodych kierowców ma tempomat, 57% kierownicę wielofunkcyjną, 47% podgrzewane siedzenia, 34% czujniki parkowania. Coraz popularniejsze stają się również systemy autonomiczne, takie jak wspomaganie ruszania pod górę, automatyczne parkowanie czy automatyczne zatrzymywanie przed przeszkodą. Wzrost w tych kategoriach był kilkakrotnie wyższy w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy wzrost w przypadku bardziej dojrzałych kierowców, wynosi niemal połowę.

AAA Auto – kobiety i mężczyźni preferują takie same marki aut używanych, ale różnią się przy wyborze modelu

W ciągu ostatniego roku kierowcy powyżej 30-tu lat skupili się na elementach, które ułatwiają im podróżowanie z rodziną. Przede wszystkim preferowali dużą przestrzeń w samochodzie, najczęściej nadwozie kombi lub SUV. Choć na popularności nie tracą również elementy zapewniające komfort, nie jest to tak istotne kryterium przy wyborze auta. Natomiast seniorzy często unikają bardziej skomplikowanego wyposażenia – najważniejsza dla nich jest klimatyzacja, która nie musi być automatyczna, jak w przypadku młodszych kierowców.

Źródło: AAA Auto