Wszystko wskazuje na to, iż 2021 rok będzie czasem dynamicznych zmian na rynku mobilności. Okres przejściowy między pandemią i „powrotem do normalności” będzie szczególnie ważny dla sektora transportu osób.
Avis Polska, jedna z wiodących marek wynajmu samochodów, przygotowała zestawienie trendów i zjawisk, które będą nadawały rytm zmian na rynku w rozpoczynającym się roku.
Szczepienia, czyli światełko w tunelu
2020 rok upłynął pod znakiem ograniczenia przemieszczania się osób. Jak podaje GUS, w trzecim kwartale minionego roku liczba przekroczeń granicy naszego kraju była niższa o 36,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Początek 2021 roku nie przyniósł dużych zmian w tym zakresie. Widać jednak światełko w tunelu. Są nim szczepienia. Programy szczepień ruszyły w wielu państwach na całym świecie, w tym na terytorium Unii Europejskiej. Istnieje zatem nadzieja, że już za kilka miesięcy podróżujący będą mogli wyruszyć na wakacje lub długi weekend bez obaw o zakażenie.
Technologie pozostaną kluczowe
Pandemia koronawirusa spowodowała przyspieszenie rozwoju nowoczesnych technologii w wielu dziedzinach – sektor mobilności osób nie jest tu wyjątkiem. Wzrosły zatem oczekiwania konsumentów odnośnie zastosowania nowoczesnych rozwiązań, takich jak aplikacje mobilne czy digitalizacja usług. – Klienci przyzwyczaili się do jeszcze większej ilości nowoczesnych, wygodnych rozwiązań. W Avis jeszcze przed pandemią oferowaliśmy możliwość zarządzania rezerwacją wynajmowanego samochodu poprzez aplikację. Dodatkowo, w okresie pandemii – aby ograniczyć kontakt pomiędzy obsługą i wynajmującymi – wdrożyliśmy Digital Check-In, czyli odprawę samochodu online. Tego typu rozwiązania, które wprowadzono w związku z pandemią, przekładają się też na komfort konsumentów. Pozostaną więc z nami na dłużej, również już po ustaniu pandemii. Możemy spodziewać się, że w 2021 roku będziemy obserwować ich dalszy rozwój – stwierdził Sascha Hümmerich, dyrektor generalny Avis Budget Group na Polskę i Czechy.
Popularność indywidualnych środków transportu
Pandemia koronawirusa zachęciła wiele osób do wyboru samochodu, czyli indywidualnego środka transportu, w miejsce tych zbiorowych. Była to jedna z metod na zmniejszenie ryzyka zarażenia wirusem. Mogliśmy to obserwować szczególnie w miesiącach letnich, kiedy – jak pokazują badania Avis Polska – 83% specjalistów zajmujących się turystyką i promocją w polskich samorządach zauważyło, że turyści znacznie częściej przybywali do ich destynacji autem.
Wynajem lub subskrypcja auta zamiast jego posiadania
– Spodziewamy się, że ten trend będzie kontynuowany również po zmniejszeniu liczby zachorowań na COVID-19 czy nawet już po pandemii. Wiele osób miało okazję przekonać się o korzyściach z podróży indywidualnym środkiem transportu. Umożliwia on na przykład docieranie do miejsc, które nie są połączone komunikacją publiczną, daje też większą elastyczność – możemy ruszyć w drogę o dowolnej porze i nie być uzależnionym od rozkładu jazdy – wymienia Sascha Hümmerich.
Kupno usługi zamiast samochodu
Konsumenci coraz chętniej kupują usługę zamiast produkt. Ten trend obserwujemy w gospodarce od dłuższego czasu. Nie inaczej jest w sektorze mobilności osób. Zamiast kupować samochód, konsumenci będą coraz chętniej sięgać po ofertę „samochodu jako usługi” (ang. „car as a service”) i decydować się na różne formy wynajmu. Będzie to spowodowane między innymi nowym systemem pracy w postpandemicznej gospodarce. Pracownicy biurowi, przyzwyczajeni do systemu homeoffice będą wracać do biura, ale w systemie hybrydowym, łączącym pracę w domu i wykonywanie obowiązków w firmie. – Mniej regularna konieczność przemieszczania się będzie skłaniać kierowców do rezygnacji z posiadania własnego samochodu i do korzystania z wynajmu krótkoterminowego, na przykład podczas wyjazdów wakacyjnych. Pozwala to oszczędzić znaczne kwoty na kupnie auta i jego codziennym utrzymaniu przez cały rok – podsumowuje Sascha Hümmerich z Avis.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Bezpieczeństwo zawsze odgrywało bardzo ważną rolę w sektorze mobilności. Ubiegły rok pogłębił to zjawisko. Oczywiście z czasem coraz więcej osób będzie otrzymywało szczepienia, jednak nawyki i zachowania, ukształtowane w czasie pandemii wciąż będą występowały. – Aby zapewnić najwyższy standard, wdrożyliśmy Obietnicę Bezpieczeństwa Avis – wzmocnione procedury czyszczenia. Po każdym wynajmie samochodu Avis, jest on dokładnie myty i dezynfekowany za pomocą wysokiej jakości środków dzięki naszej współpracy z RB, producentem środka Dettol. Dzięki temu zapewniamy klientowi bezpieczny i czysty pojazd – stwierdził SaschaHümmerich, dyrektor generalny Avis Budget Group na Polskę i Czechy.
Ponieważ ciągle żyjemy w dość niepewnych czasach, klienci potrzebują elastyczności, aby móc zmienić czy adaptować ofertę, z której korzystają do ich obecnych potrzeb. –W Avis znieśliśmy opłatę w sytuacji anulowania rezerwacji samochodu, dając klientom elastyczność i możliwość zdecydowania o ich planach bez obaw o poniesienie dodatkowych kosztów – podkreślił Sascha Hümmerich.
Podróże wewnątrz kraju i ukryte zakątki
Do czasu aż liczba zaszczepionych osób osiągnie odpowiednio wysoki poziom, można spodziewać się, że trend popularności podróży krajowych, zapoczątkowany w 2020 roku, będzie kontynuowany w 2021.
W 2020 roku wiele osób skłaniało się też ku podróżom do mniej popularnych i zatłoczonych miejsc, aby podziwiać i odkrywać naturę. Jak pokazują dane serwisu Pinterest,o 40% wzrosła liczba wyszukiwań hasła „akcesoria do kampera”,o 165% wzrosła liczba wyszukiwań „łąki kwiatów”, a o 100% „para podziwiająca gwiazdy”. Dla osób, które chcą odkrywać ukryte zakątki, wynajem auta idealnym rozwiązaniem.
Źródło: Avis Polska