BMW Group – w 2021 r. z nową strategią sprzedaży i marketingu

Po rekordowych obrotach w czwartym kwartale 2020 roku BMW Group pewnie wkracza w kolejny rok. We współpracy ze swoimi partnerami handlowymi firma reorganizuje swój pion sprzedaży i marketingu w celu zaoferowania najlepszych w branży usług dla klientów premium.

Z ufnością spoglądamy na rok 2021, dążąc do ponownego rentownego rozwoju dzięki wysokiemu popytowi na produkty z naszego najnowszego asortymentu — podkreślił Pieter Nota, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za klientów, marki i sprzedaż. — W roku 2021 chcemy zwiększyć sprzedaż samochodów zelektryfikowanych o ponad połowę. Taki cel podkreśla istotne znaczenie mobilności elektrycznej dla rozwoju naszej firmy — dodaje Pieter Nota. Ponadto firma zamierza w tym roku podwoić sprzedaż swoich pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Po ubiegłorocznej premierze całkowicie elektrycznego MINI* i BMW iX3* w 2021 r. w Dingolfing rozpocznie się produkcja również całkowicie elektrycznego BMW iX oraz nowego BMW i4 w zakładach w Monachium. BMW Group rozszerzyła swoją ofertę pojazdów zelektryfikowanych (w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in) do trzynastu modeli oferowanych na łącznie 74 rynkach na całym świecie. Do 2023 roku BMW Group planuje rozszerzyć swoją ofertę zelektryfikowanych modeli do 25, z czego ponad połowa będzie w pełni elektryczna.

Konsekwentne i szybkie dostosowywanie kanałów sprzedaży w 2020 r.

W związku z pandemią koronawirusa i dążeniem klientów do jak najbardziej bezkontaktowego procesu sprzedaży BMW Group konsekwentnie rozwijała w ciągu ostatniego roku cyfryzację sprzedaży: na ponad sześćdziesięciu rynkach pracownicy działu sprzedaży mogą doradzać klientom i sprzedawać pojazdy niezależnie od ich lokalizacji. Na przykład, za pomocą udostępnianego ekranu wspólnie konfigurują pojazdy lub na żywo demonstrują pojazdy w salonie.

W drugim etapie firma wdrożyła proces sprzedaży online dla swoich partnerów detalicznych na kluczowych rynkach poprzez witryny internetowe o dużej liczbie odwiedzin, a w 2021 r. rozszerzy tę ofertę na dodatkowe rynki.

W ramach nowej strategii sprzedaży BMW Group wraz ze swoimi partnerami detalicznymi planuje zaoferować klientom możliwość zakupu indywidualnie skonfigurowanego wymarzonego pojazdu całkowicie online, z dostawą do domu. W tym celu opracowano całkowicie intuicyjną ścieżkę obsługi online dla klienta: od konfiguracji i zamówienia do fazy użytkowania włącznie. Dzięki temu klienci będą mogli zapoznać się z produktami i usługami BMW Group w jak najlepszy sposób, dostosowany do ich indywidualnych potrzeb.

Właściciele pojazdów elektrycznych mogą również indywidualnie konfigurować produkty i usługi w zakresie ładowania z wykorzystaniem oferty BMW Charging lub MINI Charging, a tym samym korzystać z rozwiązań do ładowania odpowiadających ich potrzebom – zarówno w domu, jak i w podróży.

Do roku 2025 roczne inwestycje w cyfryzację sprzedaży i marketingu sięgną kwoty kilkuset milionów euro

— Do roku 2025 roczne inwestycje w cyfryzację naszej sprzedaży i marketingu sięgną kwoty kilkuset milionów euro. Dzięki temu wspólnie z naszymi partnerami handlowymi chcemy w przyszłości zaproponować klientom najlepszą obsługę w branży — powiedział Pieter Nota. — Jeśli klienci zdecydują się udostępnić nam swoje dane, dzięki cyfryzacji procesów poznamy ich życzenia i preferencje lepiej, niż kiedykolwiek wcześniej. Dowiemy się, jakie produkty lub usługi są dla nich interesujące, i na tej podstawie będziemy mogli w przyszłości stworzyć dla nich indywidualną ofertę, która będzie dostosowana do ich potrzeb i obejmie wszystkie świadczenia i usługi z jednego źródła — kontynuuje Pieter Nota.

Cyfrowe usługi z możliwością doposażenia przyczynią się w przyszłości do znacznego wzrostu rentownej działalności w zakresie wyposażenia dodatkowego

BMW Group rozbuduje również znacznie późniejsze cyfrowe rozszerzanie funkcji pojazdu. Dzięki temu klienci będą mogli jeszcze lepiej korzystać ze swoich pojazdów zgodnie z własnymi życzeniami i indywidualnymi potrzebami w zakresie mobilności.

W przyszłości klienci będą mogli na przykład dokupić funkcje w zakresie systemów wspomagających kierowcę, oświetlenia, dźwięku, a nawet układu jezdnego. Będzie to możliwe również tymczasowo, a zatem korzystne m.in. dla klientów, którzy leasingują lub wynajmują swój pojazd i korzystają z niego tylko przez pewien czas.

Spółka oczekuje, że część usług i funkcji, które można dokupić, w przyszłości w znacznym stopniu przyczyni się do rentownego wzrostu działalności w zakresie wyposażenia dodatkowego.

Klienci decydują o wykorzystaniu danych

Wysokie oczekiwania klientów względem produktów i usług BMW Group determinują standardy postępowania z ich danymi. Klienci sami decydują o tym, czy chcą przekazać BMW Group dane osobowe w celu zapewnienia optymalnej obsługi w zakresie produktów i usług firmy.

BMW Group w 2020 r. potwierdziło silną pozycję na rynku samochodów i motocykli premium w Polsce

Osobisty identyfikator BMW ID (numer identyfikacyjny), który daje klientom dostęp do całego cyfrowego ekosystemu BMW Group, oraz nowa aplikacja My BMW lub MINI działają jako interfejs do indywidualnego dialogu z klientem i już teraz oferują szeroki zakres nowych funkcji, od integracji Amazon Alexa po wykorzystanie smartfonu jako kluczyka samochodowego.

Nowy model współpracy z agencjami marketingowymi „THE MARCOM ENGINE” umożliwia wdrożenie nowej strategii marketingowej

Nowy model współpracy z agencjami marketingowymi „THE MARCOM ENGINE” będzie w przyszłości stanowił podstawę spersonalizowanego i ukierunkowanego podejścia do klienta marki BMW i MINI. W tym celu BMW Group zmieniła podejście do współpracy z agencjami marketingowymi w Europie. Zamiast ponad 80 partnerów działających w regionie firma skoncentruje się w przyszłości na dwóch ponadregionalnych agencjach, które doskonale uzupełniają się w zakresie oferty i wspólnie wdrożą nową koncepcję marketingową.

Nowa strategia sprzedaży i marketingu zastosowana po raz pierwszy przy wprowadzaniu na rynek BMW iX i BMW i4

Klienci po raz pierwszy mieli okazję zapoznać się z nową strategią sprzedaży i marketingu BMW Group z okazji premiery nowego BMW iX i BMW i4. W BMW i MINI będzie można stopniowo korzystać z dodatkowych ofert w zakresie funkcji pojazdu z możliwością późniejszej dokupywania, a także z płynnego i zorientowanego na klienta procesu konfiguracji ze spersonalizowanymi ofertami.

Klienci doceniają usługi premium w zakresie konserwacji i napraw

Wraz ze swoimi partnerami handlowymi BMW Group będzie również kontynuować optymalizację oferty serwisowej i naprawczej. Rocznie średnio około 15 milionów klientów korzysta z usług świadczonych przez łącznie 3527 partnerów detalicznych BMW i 1650 partnerów detalicznych MINI na całym świecie, co podkreśla znaczenie tej oferty.

Aby przyspieszyć rozwój mobilności elektrycznej, firma – w ramach specjalnych programów szkoleniowych i rozwojowych – przeszkoliła już w swoich niemieckich salonach sprzedaży ponad 2000 pracowników w zakresie bezpiecznego korzystania z układów wysokonapięciowych.

Firma będzie nadal rozszerzać ofertę swoją produktów, na przykład o zdalną diagnostykę. W przyszłości, jeśli na wyświetlaczu pojazdu pojawi się komunikat o błędzie, klient będzie mógł zadzwonić do swojego dealera BMW bezpośrednio z samochodu. Jeśli klient wyrazi zgodę, dane pojazdu zostaną przesłane, a pracownik serwisu przeprowadzi zdalną diagnostykę. Jeśli konieczna będzie wizyta w warsztacie, będzie można ją zaplanować w sposób nieskomplikowany i optymalny dla klienta.

Nie ma premium bez zrównoważonego rozwoju

Credo BMW Group „No premium without sustainability” odnosi się również do pionu sprzedaży i marketingu. Firma już teraz wspiera klientów w podejmowaniu proekologicznych i adekwatnych decyzji dotyczących produktów i napędu. Przyczynia się to do wysokiej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych, co spowodowało w 2020 roku przekroczenie przez BMW Group założonych celów wspólnotowych w zakresie emisji CO2. Firma kształtuje swoich pracowników i partnerów handlowych do roli ambasadorów jej dążeń w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pion sprzedaży również zajmuje się takimi tematami jak recykling i wykorzystanie materiałów wtórnych.

Źródło: BMW