Klasyki

Od PEUGEOT 201 do PEUGEOT 208 – historia małego lwa

Energetyczna, ekscytująca i dająca poczucie bezpieczeństwa wizja przyszłości
– to nowy Peugeot 208. Najnowsze wcielenie miejskiego samochodu z lwem
na masce swoją odważną i porywającą stylistyką i kryjącą się pod nią technologią
wyznacza kierunek rozwoju. Tak jak przed nim wyznaczały go kolejne generacje modeli Peugeot z dwójką z przodu.

W pogoni za udoskonalaniem wynalazku, jakim był samochód, producenci rzadko zaprzątali sobie głowę wymyślaniem nazw dla swoich pojazdów. Peugeot, który zadebiutował na motoryzacyjnej scenie w 1889 r., nadawał swoim samochodom kolejne numery. Od pierwszego Type 1 po Type 190 zaprezentowanego w 1928 r. Ten ostatni dla większości klientów znany był jako Peugeot 5CV – dla nich liczyły się „konie podatkowe”, czyli przelicznik, na bazie którego władze pobierały od właściciela podatek.

210 samochodów na 210-lecie marki Peugeot

Wraz z następcą Type 190 Peugeot wprowadził nowy system nazewnictwa swoich samochodów – system, który marka stosuje do dzisiaj. Od tego czasu każdy model miał mieć trzycyfrowe oznaczenie. Pierwsza cyfra mówiła o tym, jakiej klasy i wielkości jest dany samochód. Trzecia oznaczała jego kolejną generację. Pomiędzy nimi zaś zawsze miało być zero. Taki zapis miał odtąd kojarzyć się tylko z francuską marką – został on zastrzeżony na całym świecie.

Pierwszym samochodem z nową nazwą był zaprezentowany w 1929 r. model 201. Cyfra 2 oznaczała najmniejszy samochód w gamie, choć 201 była rozmiarami bliższa dzisiejszej klasie kompaktów. Początkowo napędzała ją 23-konna jednostka o pojemności 1,1 l. Z czasem 201 doczekała się mocniejszych silników – pod koniec produkcji pod maską pracował silnik 1,5 o mocy 35 KM. Peugeot 201 był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z niezależnym zawieszeniem przedniej osi. Ale najważniejszą zaletą tego modelu była stosunkowo niska cena – co przełożyło się na jego wielką popularność. Przez osiem lat wyprodukowano przeszło 140 tys. egzemplarzy 201. Te wyniki pozwoliły marce nie tylko przetrwać kryzys finansowy z lat 30. XX w., ale też ugruntować swoją pozycję masowego producenta samochodów.

Źródło: Peugeot



 



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

22 godziny ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

3 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

4 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

4 dni ago