E-mobility

SEAT – 10 najczęstszych pytań dotyczących samochodów elektrycznych

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów w trzecim kwartale 2020 roku sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych na dziesięciu największych rynkach w Europie wzrosła o 121%.

Zwiększone zainteresowanie tego typu układami napędowymi odzwierciedlają też hasła wpisywane w wyszukiwarki internetowe. Internauci zadali pytania o samochody elektryczne ponad 66 milionów razy. Antonio Salinas, profesor z Centrum Edukacji o Elektromobilności SEAT-a (eLC) odpowiada na najpopularniejsze z nich.

1. Czy wszystkie samochody elektryczne są „automatami”?

Tak, pojazdy elektryczne nie wymagają skrzyni biegów, jako że są wyposażone w system automatycznego zmniejszania obrotów. Silnik elektryczny zapewnia moc i moment obrotowy, dzięki czemu może napędzać koła bezpośrednio.

2. Czy pojazdy z napędem hybrydowym typu plug-in również produkowane są bez skrzyni biegów?

W przypadku samochodów hybrydowych z napędem typu plug-in, takich jak Leon e-HYBRID, podczas jazdy w trybie spalinowym można wybrać między jazdą automatyczną lub użyciem skrzyni biegów. W trybie elektrycznym system zawsze zmniejsza obroty automatycznie.

3. Czy samochody elektryczne posiadają rurę wydechową?

Pojazdy elektryczne nie potrzebują rury wydechowej, ponieważ podczas ich pracy nie zachodzi proces spalania. Natomiast w pojazdach hybrydowych taki element jest konieczny do poprawnego funkcjonowania zainstalowanego silnika spalinowego.



4. Czy jednostkę elektryczną można serwisować samodzielnie?

Nie. Nie jest to ani konieczne, ani zalecane. Elementy układu elektrycznego zostały oznaczone kolorem pomarańczowym – powinny być dotykane wyłącznie przez specjalistę.

5. Czy ogrzewanie i oświetlenie w samochodzie mają wpływ na żywotność akumulatora?

W pojeździe elektrycznym każdy element zasilany jest energią magazynowaną w akumulatorze – od silnika, przez ogrzewanie, wewnętrzne i zewnętrzne światła, aż po odtwarzacz muzyki. Dlatego każda uruchomiona funkcja wpływa na poziom naładowania. W trybie elektrycznym w samochodzie hybrydowym sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Natomiast w trybie spalinowym energia czerpana jest ze spalania benzyny, dzięki czemu można zaoszczędzić skumulowaną energię elektryczną.

6. Czy wersje elektryczne i hybrydowe modelu zapewniają mniej miejsca pasażerom wewnątrz niż spalinowe warianty?

Gdy producent z góry zakłada, że projektowany przez niego model będzie dostępny z napędem elektrycznym, na akumulator przeznacza miejsce pod podłogą. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie bardziej przestrzennego wnętrza. W samochodach hybrydowych typu plug-in akumulator znajduje się w dostępnych przestrzeniach zewnętrznych, a do tego jest mniejszy. Dzięki temu zasadniczo nie wpływa na wymiary kabiny pasażerskiej.

7. Czy deszcz może doprowadzić do awarii elektrycznego układu napędowego?

Nie, nie ma takiego ryzyka. System wysokiego napięcia jest wystarczająco osłoniony i izolowany, aby zagwarantować całkowite bezpieczeństwo. Wiele rozwiązań chroniących układ napędowy zainstalowano bezpośrednio w jednostce sterującej akumulatorem. Jeśli dojdzie do jakiejkolwiek awarii, jest on automatycznie wyłączany.

EuroNCAP – SEAT Leon otrzymał pięć gwiazdek

8. Czy zbiornik paliwa jest mniejszy w samochodzie hybrydowym typu plug-in?

Niekoniecznie. Zwykle ma trochę mniejszą pojemność, lecz ze względu na to, że pojazd jest bardziej wydajny i posiada tryb elektryczny, całkowity zasięg pozostaje zazwyczaj taki sam jak w wersji spalinowej. W hybrydowym wariancie SEAT-a Leona zbiornik paliwa ma pojemność aż 40 litrów, co udało się osiągnąć poprzez przeprojektowanie jego kształtu. Został także umieszczony pod bagażnikiem, dzięki czemu obok zmieścił się również akumulator trakcyjny.

9. Na co należy zwrócić uwagę podczas ładowania baterii?

Proces ładowania akumulatora jest tak prosty i bezpieczny, jak podłączenie do prądu jakiegokolwiek urządzenia wykorzystywanego na co dzień w domu. Należy jedynie pamiętać o niektórych koniecznych czynnościach, takich jak zablokowanie drzwi lub zaciąganie hamulca postojowego. Informacji o statusie ładowania dostarczają wskaźniki świetlne – wskazują, czy ładowanie trwa, czy już się zakończyło.

10. Czy wymagają dodatkowej konserwacji?

Nie, elektryczny układ napędowy, zarówno w samochodach hybrydowych, jak i całkowicie elektrycznych nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Natomiast konserwacja silnika spalinowego przebiega zgodnie ze standardowym harmonogramem. Warto jednak dodać, że taki silnik w pojazdach hybrydowych wykorzystywany jest zamiennie z akumulatorem, a zatem rzadziej. Dzięki temu dłużej pozostaje w dobrym stanie.

SEAT Leon e-HYBRID – podstawowe dane

Akumulator o mocy 13 kW (12.8 kWh)

Zasięg do 64 km w trybie elektrycznym zgodnie z WLTP (72 km w NEDC)

Łączna moc maksymalna – 204 KM

Źródło: SEAT



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

21 godzin ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

21 godzin ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

2 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

2 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

2 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

3 dni ago