Pomimo to tradycyjna żarówka wciąż jest najpopularniejszym źródłem światła. Może się wydawać, że ich producenci wyczerpali już wszystkie pomysły na jej udoskonalenie. Nic bardziej mylnego, bowiem konstruktorom niezmiennie przyświeca cel – zapewnić kierowcy jak najlepsze oświetlenie drogi.
Zgodnie z tą ideą marka Philips przebudowała swoje portfolio żarówek halogenowych. RacingVision GT200 zyskała wydajność rzędu 200 procent (w porównaniu do wymaganego prawem minimum wynoszącego 107 metrów) i dodatkowy zasięg 80 metrów. W odnowionej gamie znalazły się także X-tremeVision Pro150 i WhiteVision ultra.
Nowa żarówka halogenowa Philips X-tremeVision Pro150 wyróżnia się jaśniejszym do 150 proc. światłem* przy jednocześnie dłuższej o 70 metrów wiązce. Temperatura barwowa wynosi 3400 K. W tym przypadku wyższe parametry użytkowe nie zmniejszyły żywotności, która dla H4 wynosi 540, a dla H7 450 godzin.
Jak tego dokonano? U podstawy leżą dwa elementy. Stosowane od ponad 60 lat w żarówkach Philips szkło kwarcowe wykonano według nowej technologii Diamond Precision. Pozwala ona uzyskać jeszcze lepszą przepustowość światła, zaś gradientowa powłoka – ukształtowanie rozkładu wiązki na drodze. Dodatkowo dzięki domieszce Ceru ma też właściwości pochłaniające promieniowanie UV. A tym samym chroni stronę plastikowych kloszy reflektorów przed żółknięciem.
Drugim elementem jest unikalna mieszanka gazów szlachetnych. Jej dokładny skład okryty jest tajemnicą, wiadomo, że zawiera ksenon i krypton. Zastosowanie wspomnianego szkła kwarcowego pozwala na wtłoczenie gazu pod ciśnieniem aż 15 barów!
Natomiast w Philips WhiteVision ultra udało się osiągnąć białe światło o temperaturze aż 4200 K (H4 i H7). To prawdopodobnie najbielsza żarówka na rynku, która spełnia surowe wymagania prawne dopuszczające do użytku na drogach publicznych. Zyskują na tym kierowcy, którzy dzięki temu produktowi mogą uzyskać efekt ksenonu. W potocznej mowie określa się to tuningiem optycznym bądź malowaniem światłem.
Dodatkowo osiągnięto większą do 60 proc. efektywność wiązki* i wydłużoną do 350 godzin żywotność żarówki. Przede wszystkim jednak zagwarantowano pozostałym uczestnikom ruchu drogowego ochronę przed efektem oślepiania.
W tym przypadku modernizacja objęła technologię wykonania skrętki w żarniku, która musi wytworzyć wysoką temperaturę. Wnętrze bańki ze szkła kwarcowego wypełnia ksenon wtłaczany pod ciśnieniem 15 barów.
Ważną rolę w optyce reflektora odgrywa, wykonany z matowego srebra, kapturek żarówki. Sama bańka zyskała też gradientową powłokę, która pozwala na bardziej precyzyjne modelowanie wiązki w oświetleniu drogi. Żarówki Philips WhiteVision ultra niezmiennie dostępne są w najszerszej gamie typów H1, H3, H4, H7, H8, H11, HB3, HB4, W5W i H6W. Teraz dodano do oferty także HIR2 i PSX24W.
*w porównaniu do określonego prawem minimum
Źródło: Philips / Lumileds Poland
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…
„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…
W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…
To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…