Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – światowy debiut oczekiwanego modelu

 jedyny SUV coupe plug-in w tej klasie, który ma dziś swój światowy debiut, wyróżnia się awangardową stylistyką, nawiązującą do japońskiego DNA firmy. Zupełnie nowy tył, przód pojazdu i dynamiczny profil boczny podkreślono wysmakowanymi detalami, takimi, jak ultranowoczesny wzór lamp LED.

Eclipse Cross PHEV jest samochodem dla osób dbających o środowisko, indywidualistów, którzy chcą wyróżnić się w tłumie i poczuć niezrównany komfort podróży hybrydą plug-in. Nowe wnętrze z większym bagażnikiem oferuje bogate wyposażenie dla wymagających klientów segmentu premium – są to m.in. head–up display, tempomat adaptacyjny z radarem, BSW, RCTA,  podgrzewana kierownica,  skórzana tapicerka i elektrycznie sterowane fotele, SDA z interfejsami CarPlay i Android Auto oraz nawigacją TomTom.

Mitsubishi – auta PHEV – przyszłość już teraz

Najważniejszym wyróżnikiem nowego modelu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest unikatowy napęd – elektryczny i hybrydowy z możliwością szybkiego ładowania – w 25 minut – prądem stałym do 80% pojemności baterii z publicznych ładowarek. Do napędu auta służą 2 silniki elektryczne umieszczone przy przedniej i tylnej osi. Silnik spalinowy służy głównie do ładowania baterii oraz wsparcia napędu elektrycznego. Tak samo, jak samochody elektryczne, Eclipse Cross PHEV nie ma skrzyni biegów, lecz przekładnię jednobiegową, co zapewnia płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń.

Warto podkreślić, że technologia hybrydowa PHEV Mitsubishi jest najchętniej wybieraną w Polsce w 2020 roku, gdyż Outlander PHEV to najlepiej sprzedający się model typu plug-in. To jedyna tak dopracowana technologia na rynku, która zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa ładowania baterii poprzez zastosowanie dodatkowego systemu chłodzenia. Pojemna bateria pozwala na pokonanie do 45 km w trybie elektrycznym EV, który jest zeroemisyjny. Pełen zasięg auta to około 600 km a koszt przejechania standardowych 100 km może zaś być nawet 3 krotnie niższy w porównaniu z wersją spalinową. Wbudowane gniazdo 220V o mocy 1500W pozwala zasilać urządzenia zewnętrzne, przekształcając auto w magazyn energii.

Napęd na 4 koła S-AWC jest dostępny także w trybie EV i – w odróżnieniu od konkurencji – napęd 4×4 może działać bez włączonego silnika spalinowego. To innowacyjne rozwiązanie bezpośredniego napędu obu osi głównie przez silniki elektryczne, które oddają swój pełny moment obrotowy na koła bez zwłoki zapewniają szybki start i bezpieczeństwo. Auto oferuje 3 tryby jazdy wybierane automatycznie, aby dopasować swoje zachowanie do warunków na drodze.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, które zadebiutuje w Polsce w kwietniu 2021 roku, jest oferowane z 5-letnią gwarancją (do 100 000 km) na cały samochód wraz z 5-letnim, nielimitowanym przebiegiem Mitsubishi Assistance Package i 8 latami gwarancji (do 160 000 km) na baterię trakcyjną ładowaną z gniazdka.

Nowy wymiar SUV

Mitsubishi Eclipse Cross był sportowym SUV-em, którego wyrazisty design, doskonała japońska jakość, dynamiczny charakter, oraz innowacyjność miały na celu poszerzenie zasięgu rynku Mitsubishi Motors o nowych klientów na stale rosnącym globalnym rynku SUV-ów, na którym kategoria SUV-ów kompaktowych cieszy się największymi wzrostami sprzedaży, a gdzie autentyczne marki słynące z produkcji SUV-ów tworzą mały klub, którego kluczowym członkiem jest Mitsubishi Motors.

Od tego czasu 247 651 egzemplarzy Mitsubishi Eclipse Cross zostało sprzedanych na całym świecie (dane MMC do października 2020) – z czego 67 497 sztuk w Europie, czyli na tym rynku, na którym samochód miał premierę i który jak dotychczas jest jego największym rynkiem, z regionalną pierwszą trójką (dane MMC do października 2020):

#1: Niemcy: sprzedaż 27 099
#2: Wielka Brytania: sprzedaż 11 186
#3: Hiszpania: sprzedaż 7 725

Ekspansja i możliwości

Podczas gdy powody zakupu modelu Eclips Cross przez europejskich klientów były jasno określone – na przykład: wygląd zewnętrzny, wyposażenie, obsługa dealerska, nowy model i technologia 4WD, a wszystko to na poziomie wyższym, niż u konkurencji – opinie klientów w Europie wskazywały również na kilka obszarów wymagających poprawy: wygląd zewnętrzny, objętość przestrzeni ładunkowej i poziom zużycia paliwa.

Równolegle rozważano ewentualne wprowadzenie wariantu PHEV, aby rozszerzyć krąg nabywców Eclipse Cross z nowoczesnych rodzin bez małych dzieci na szerszą publiczność z dwoma dodatkowymi grupami docelowymi:

– “Miejscy ekolodzy”:
=> “Ekologicznie świadomi klienci szukający samochodu odzwierciedlającego ich przekonania”

– “Odważne rodziny”:
=> „Grupa klientów, dla których samochód jest wyrazem ich osobowości i mimo, że praktyczne aspekty mają zasadnicze znaczenie, są oni gotowi, w granicach rozsądku, na odrobinę technicznego szaleństwa lub na zakup będący wyrazem ich aspiracji”.

Technika

Od czasu, gdy grupa Mitsubishi wyprodukowała swój pierwszy samochód ponad sto lat temu (Model-A w sierpniu 2017 roku), jej sektor motoryzacyjny może pochwalić się ambitnymi i często przełomowymi osiągnięciami, rozwijając nowe rodzaje pojazdów i pionierskie technologie.

Śmiały i progresywny rozwój kontynuowano po oficjalnym utworzeniu Mitsubishi Motors Corporation w 1970 roku, a dziś najlepiej ilustruje to innowacyjny okręt flagowy MMC – Outlander PHEV:

– Ten pierwszy na świecie, oferowany przez dużą firmę motoryzacyjną, hybrydowy elektryczny dwusilnikowy SUV z zewnętrznym ładowaniem akumulatora zadebiutował w 2012 roku.

– Wciąż pozostaje on jedynym hybrydowym pojazdem plug-in opartym na architekturze samochodu elektrycznego, w przeciwieństwie do powszechnie oferowanych zelektryfikowanych wersji samochodów spalinowych.

– Najlepiej sprzedający się na świecie samochód plug-in hybrid uzyskał skumulowaną globalną sprzedaż 264 610 egzemplarzy (dane MMC – styczeń 2013 do października 2020), z Europą jako największym rynkiem, na którym sprzedano 181 803 egzemplarzy ( dane MMC – styczeń 2013 do października 2020).

Opinie klientów PHEV w UE

Od czasu premiery firma MMC stworzyła bogatą bazę klientów, jakiej nie posiada żaden z konkurentów. Pozwoliło to na wymianę opinii z kierowcami PHEV, eksploatującymi pojazd na co dzień, prywatnie lub w korporacjach, dzięki czemu można było przeprowadzić wiele konkretnych udoskonaleń od premiery i zebrać mnóstwo cennych danych, które wpłyną na dalszy rozwój technologii.

Bezcenne informacje zwrotne od klientów europejskich można podsumować w następujący sposób:

– Płynna jazda, w tym nieodczuwalne przejście między trybami jazdy
– Niskie koszty eksploatacji, w tym bardzo niskie zużycie paliwa
– Przestronność/pakowność i bezpieczeństwo
– Wszechstronność (dostępny stały napęd na 4 koła, masa przyczepy holowanej 1,500 kg, duży zasięg, przestrzeń ładunkowa,…), dzięki której nadaje się zarówno do użytku prywatnego, jak i służbowego.

Dzisiaj Mitsubishi Eclipse Cross przejmuje te zalety, wykorzystując tę samą podstawową architekturę, technologię, komponenty i możliwości dostosowane do jego specyfiki.

Elektryczny napęd

W przeciwieństwie do rozwiązań pojazdów hybrydowych typu plug-in obranych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in opartych na pojazdach elektrycznych.

Opierając się na swoich doświadczeniach z 50 lat badań i rozwoju w dziedzinie elektromobilności, inżynierowie MMC obrali odwrotną drogę, niż w przypadku pojazdu elektrycznego.

Dlatego też główne elementy napędu i jego przeniesienia w Eclipse Cross są następujące:

– Przedni silnik elektryczny (82 KM)
– Tylny silnik elektryczny (95 KM)
– Przedni silnik benzynowy 2,4-litra, pracujący w obiegu Atkinsona (98 KM)
– Litowo-jonowy akumulator trakcyjny (300V, 13.8 kWh, 80 ogniw) umieszczony pod podłogą między osiami
– Opatentowany system operacyjny PHEV firmy MMC

Podczas jazdy samochód jest napędzany głównie dwoma silnikami elektrycznymi a napęd ten uzupełniony jest silnikiem benzynowym, który jest w stanie włączyć się automatycznie, gdy wymagają tego warunki jazdy lub jeśli wymaga tego stan naładowania.

Architektura samochodu elektrycznego bez skrzyni biegów zapewnia Mitsubishi Eclipse Cross PHEV płynne przyspieszanie bez szarpnięć wywoływanych zmianą przełożeń, jak to jest u spalinowych konkurentów wyposażonych w skrzynie biegów.

Przy tym dzięki prostocie konstrukcyjnej typowej dla pojazdów elektrycznych (brak skrzyni biegów, sterowanie układów napędowych by-wire) wspartej wysoce wyrafinowanym systemem operacyjnym PHEV opracowanym bez udziału obcych podmiotów, udało się zapewnić znaczące korzyści, zarówno pod względem nadwozia (niewielkie różnice w porównaniu z wariantem spalinowym), oszczędności masy, jak i wydajności.

W warunkach drogowych opracowany przez Mitsubishi Motors system PHEV oparty na architekturze pojazdów elektrycznych jest w pełni automatyczny, działa płynnie, bezproblemowo i z maksymalną niezawodnością.

– Jedyny wybór, jakiego może dokonać kierowca, to:

o Wybór Trybu EV gdziekolwiek i kiedykolwiek uzna to za stosowne

o Aktywacja Trybu SAVE – preferowane rozwiązanie w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później,

o Naciśnięcie przełącznika trybu CHARGE, aby wymusić ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji.

o Używanie łopatek przy kierownicy do wyboru poziomu hamowania odzyskowego – udało się dopracować precyzję działania systemu, który nie stwarza dziwnego odczucia mniejszej kontroli nad pedałem hamulca, występującego często w samochodach wyposażonych w układ hamowania regeneracyjnego.

– Właściciel ma do wyboru wiele możliwości ładowania baterii napędowej jako wyposażenie standardowe:
o Regularne ładowanie: ok. 4 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 16A lub 6 godzin prądem zmiennym o napięciu 230 V i mocy 10A
o Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO – ok. 25 min do poziomu naładowania 80% *)
o Tryb CHARGE (ok. 30 min do 80% pojemności akumulatora*)
o Hamowanie regeneracyjne (5 poziomów)
o Tryb SAVE pozwalający zachować aktualny poziom naładowania baterii

*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania odzyskowego – pozostałych 20%

– Korzystając z możliwości zmodyfikowania systemu przed jego zastosowaniem w Eclipse Cross PHEV, wprowadzono dalsze ulepszenia w akumulatorze trakcyjnym, zarówno w zakresie ogrzewania (system ogrzewania akumulatora trakcyjnego w zimnym klimacie, poniżej -20?), jak i chłodzenia (chłodzenie akumulatora podczas regularnego ładowania, oprócz funkcji chłodzenia dla szybkiego ładowania, dostępnej już w Outlander PHEV), a także w dziedzinie obsługi serwisowej (nowa pokrywa dostępowa dla akumulatora pomocniczego).

*zgodnie z Ustawą o elektromobilności, hybrydą możemy nazywać jedynie auta z zewnętrznym źródłem zasilania tj. plug – in. Pozostałe hybrydy HEV, MHEV to auta z tradycyjnym napędem).

Źródło: Mitsubishi