Toyota Proace City Verso Long Family 7 Comfort 1.5 D-4D 130 KM – dla rodziny i biznesu

Współpraca z francusko-niemieckim koncernem przy produkcji Proace i reakcja klientów na ten model ośmieliła do kolejnych kroków. W konsekwencji mamy w ofercie czwarty już, po Citroënie Berlingo, Peugeot Rifterze i Oplu Combo model, który w zasadzie od swoich braci różni się jedynie znaczkiem na masce, a także paroma detalami decydującymi o zakupie.

Testowany przez nas egzemplarz to Toyota Proace City Verso Long w wersji wyposażania Family 7 z pakietem Comfort z 1,5-litrowym silnikiem Diesla o mocy 131 KM współpracującym z 8-biegowym automatem. Wiele miesięcy temu temu testowaliśmy Peugeot Riftera dokładnie w takiej samej specyfikacji.

Dynamicznie i oszczędnie

Zastosowany turbodiesel o pojemności 1,5 l i mocy 131 KM to najmocniejszy silnik w gamie. I trzeba przyznać, że świetnie sprawdza się w tym aucie. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm jest dostępny już przy 1750 obr/min. To sprawia, że pojazd, jak na tę klasę jest naprawdę dynamiczny. Do setki rozpędza się w niecałe 11 s. Co istotne, nie przeszkadza mu w tym 8-bieogwy automat. Działa on praktycznie bez zarzutu i przy spokojnej, normalnej jeździe nie wymaga przełączania się na tryb manualny. Nawet podczas wyprzedzania. W tym przypadku tryb manualny to opcja dla „narwanych”. Jedyne do czego można się przyczepić to czasami uporczywe utrzymywanie samochodu na wysokim biegu i niskich obrotach, z drugiej strony, gdy zdejmujemy nogę z gazu, widząc spowalniający się ruch, samochód szybko odgaduje naszą intencję i skrzynia redukuje bieg, co sprawia, że szybciej wytrącamy prędkość bez używania pedału hamulca.

W środku jest dość cicho, nawet jak na auto tej klasy. Przy prędkości 100 km/h można ze sobą rozmawiać bez podnoszenia głosu, jednak należy pamiętać, że auto jest spore i przestronne, w związku z tym zarówno opływ powietrza, jak i efekt pudła rezonansowego może dawać o sobie znać.

Dość miękkie zawieszenie dobrze niweluje nierówności, jednocześnie zapewnia też wystarczającą stabilność podczas jazdy autostradowej. Pokonując zakręt, samochód lekko wychyla się na boki, co też w takim aucie nie powinno zaskakiwać. Natomiast układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny.

Toyota samochodową marką roku 2020

W ciasnych miejscach auto jest nadspodziewanie zwinne. Średnica zawracania w tym przypadku to 11,4 m. Według danych producenta samochód ten średnio zużywa 5,4-6,2 l paliwa na 100 km. W przypadku naszego testu spalanie wyniosło 5,3 l/100 km przy średniej prędkości 51 km/h. Na odcinku wiodącym w dużej mierze drogami krajowymi i wojewódzkimi, przecinającymi tereny zabudowane, przy spokojnej jeździe ze średnią 63 km/h, spalanie spadło nam do 5 l/100 km.

Toyota Proace City Verso w standardzie oferuje zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego, w tym systemem awaryjnego hamowania, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PSC), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i aktywny tempomat (ACC). Dodatkowo w tym egzemplarzu był również aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, asystent martwego pola, również z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego za pojazdem oraz system automatycznego parkowania.

Elastycznie

Toyota Proace City Verso w wersji wydłużonej jest o 35 cm dłuższe od wersji standardowej, ma 4750 mm. Ta różnica ma szczególne znaczenie w przypadku samochodu 7-osobowego, ponieważ zostaje jeszcze trochę miejsca na bagaże. W wersji standardowej za 3. rzędem siedzeń mamy do dyspozycji zaledwie 236 mm, w wydłużonej – co najmniej 418 mm.

Uniwersalność tego pojazdu jest bardzo duża. Gdy potrzebujemy, możemy przetransportować nim 7 osób i ok. 300 l bagażu, ale to tylko początek. Fotele z 3. rządu można nie tylko złożyć, ale też wyjąć i wówczas mamy do dyspozycji 3 niezależne fotele drugiego rzędu i od 850 do 2693 l przestrzeni ładunkowej. Natomiast po złożeniu foteli drugiego rządu, tworzy nam się płaska podłoga, a pojemność ładunkowa wzrasta do ok. 3000 l. Gdyby to jeszcze było dla kogoś za mało, bagażnik można przedłużyć do 3050 mm, składając fotel pasażera pierwszego rzędu. Wówczas można przewieźć coś dłuższego. Możliwości przewozowe i jednocześnie wygodę podróżowania dla pasażerów zwiększa zastosowanie trzech niezależnych foteli w drugim rzędzie (wszystkie wyposażone w uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych). Dzięki temu rozwiązaniu można dowolnie regulować liczbę przewożonych osób i ilość zabieranych rzeczy. Ładowność samochodu to 667 kg. Auto może także ciągnąć przyczepę o masie do 1,5 tony.

Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji stoliki z miejscem na kubek zamontowane w oparciach przednich foteli, nawiewy klimatyzacji i gniazdo USB. W trzecim rzędzie foteli jest do dyspozycji dodatkowe gniazdo 12-voltowe. W tej wersji mamy też rozsuwane drzwi po obu stronach samochodu, co znacznie ułatwia wejście do środka i zapakowanie czegoś, gdy wokół jest mało miejsca. W takich sytuacjach pomaga również opcja otwieranego okna w tylnej klapie. Klapa jest duża, a nie zawsze trzeba ją otwierać, czasami wystarczy uchylić tylko okno – to bardzo praktyczne rozwiązanie, coraz częściej stosowane w różnych pojazdach.

Praktycznie

Miejsce za kierownicą w Proace City można zająć wygodnie, dostosowując zarówno pozycję fotela, jak i położenie kierownicy,którą regulujemy w dwóch płaszczyznach.W tym wypadku zarówno fotel kierowcy,jak i pasażera były podgrzewane. Wnętrze jest tak samo funkcjonalne i wygląda z grubsza prawie identycznie jak u pozostałych bliźniaków. Wyróżnikiem jest m.in. kierownica, która w tym przypadku ma bardziej tradycyjny kształt, ale ścięty u dołu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Inaczej też wygląda obudowa zegarów, choć oprogramowanie jest już identyczne. Kierowca w tej wersji ma przed oczami wyświetlacz przezierny typu HUD (Head-up Display), na którym może śledzić aktualną prędkość i ograniczenia prędkości, nie odrywając wzroku od drogi.

 

Tempomat tradycyjnie uruchamiamy za pomocą przycisków na dźwigience pod kierownicą. Tam również mamy możliwości ustawienia odległości od poprzedzającego pojazdu.Na ekranie między zegarami kierowca może na bieżąco obserwować, swój styl jazdy. Jeżeli jazda jest zbyt dynamiczna:raptowne hamowanie i przyspieszanie– odpowiednia grafika podświetla się na czerwono.

Konsola środkowa jest lekko nachylona w kierunku kierowcy, dzięki czemu obsługa systemu multimedialnego Toyota PRO-Touch na 8-calowym ekranie dotykowym nie nastręcza problemów. Za pomocą gniazda USB można podłączyć do systemu telefon i korzystać np. z Android Auto. Do dyspozycji jest też nawigacja fabryczna TomTomTraffic.

Samochód uruchamiał się bezkluczykowo i miał elektryczny hamulec postojowy,co dodatkowo podnosi komfort. Dzięki temu można było wykorzystać miejsce pomiędzy fotelami pierwszego rzędu na wygodny i głęboki schowek zamykany praktyczną roletą. Niektórzy mogą jednak narzekać, że zabiera on miejsce na nogę kierowcy. Zapewne zależy to od postury i przyzwyczajeń za kierownicą.

Toyota jest bardzo praktyczna i można w niej rozmieścić sporo rzeczy. Przed pasażerem znajdują się dwa spore zamykane schowki i podręczna półeczka, dodatkowa półeczka znajduje się również za ekranem systemu multimedialnego. W konsoli środkowej znajduje się ładowarka indukcyjna do telefonu, a przy podłodze po stronie pasażera gniazdo 230-voltowe.

Kieszenie w drzwiach są wystarczająco pojemne. Dodatkowe schowki umieszczono też w podłodze przed fotelami drugiego rzędu.

Toyota Proace City Verso Long Family 7 Comfort 1.5 D-4D 130 KM – podsumowanie

Toyota Proace City Verso to świetna propozycja dla rodziny, ale również samochód, który na co dzień posłuży od obsługi małego biznesu.Oprócz cech praktycznych ma jeszcze inne ważne zalety, prowadzi się dobrze i oszczędnie. Kuszące są również warunki gwarancji: jest udzielana na 3 lata lub milion km.

Toyota Proace City Verso Long Family 7 Comfort 1.5 D-4D 130 KM – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1499 cm3, wysokoprężny z turbodoładowaniem
Moc131 KM przy 37500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd8-stopniowa automatyczna, napęd przedni
Prędkość maksymalnabrak danych
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym5,4 – 6,2 l/100 km
Długość4750 mm
Szerokość1848 mm
Wysokość1812 mm
Rozstaw osi2975 mm
Pojemność bagażnika209 – 3000 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Masa własna1653 kg
Cena wersji testowanej136 500 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka