Klasyki

Unimog świętuje 70 lat z koncernem Daimler

W dniu 25 października 1950 roku Unimog w ramach podpisanej umowy stał się częścią koncernu Daimler. Jednak historia legendarnych pojazdów użytkowych rozpoczęła się kilka lat wcześniej.

Unimog, czyli Universal-Motor-Gerät (uniwersalne motorowe urządzenie) w początkowym okresie produkowała firma Boehringer. Od 1948 roku te dziwne pojazdy powstawały w zakładzie zlokalizowanym na terenie niemieckiego miasta Göppingen.

Ale Boehinger nie był pierwszym producentem tego pojazdu. Projekt uniwersalnego motorowego pojazdu przeznaczonego dla rolnictwa, który zaprojektował Albert Friedrich, był realizowany początkowo w firmie Erhard & Söhne, która Unimogiem zajmowała się od zakończenia II wojny światowej. Jednak nie było możliwości, ani finansów, na rozpoczęcie produkcji seryjnej. W tej sytuacji jego realizacją zajął się Boehringer, u którego powstały kolejne prototypy i rozpoczęła się produkcja seryjna.

Mazda – historia samochodów użytkowych

Chociaż Unimog odniósł swój pierwszy sukces w 1950 r. na wystawie Deutschen Landwirtschaftsgesellschaft (DLG), to jednak Boehringer nie był w stanie zrealizować zamówień. Brakowało jednostek napędowych, które kupowano od preferującego swoją produkcję Mercedesa.

W Unimogu wykorzystywano silnik wysokoprężny OM 639 o mocy zmniejszonej z 38 KM do 25 KM, który w późniejszym okresie był wykorzystywany do samochodu Mercedes-Benz 170 D.



Z tego względu Boehringer podjął rozmowy z Daimlerem i doprowadził do przejęcia Unimoga. Uczestniczył w nich także konstruktor pojazdu Albert Friedrich, który jako były pracownik Daimlera (w przeszłości był konstruktorem silników lotniczych w Daimler-Benz AG), miał wciąż znakomite kontakty w niemieckim koncernie. Umowę zawarto 27 października 1950 r., ale pierwsze Unimogi z gwiazdą Mercedesa na masce pojawiły się w 1953 r.

Obecnie Unimog uznawany jest przez wielu użytkowników na całym świecie. Sprzedano 380 tys. egz. różnych wersji przeznaczonych dla m.in. rolnictwa, budownictwa, drogownictwa, służb komunalnych i kolejowych. Aktualny model produkowany jest od 2013 roku.



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

6 minut ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

6 minut ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

7 minut ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

1 dzień ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago