Volkswagen K70 – 50 lat temu rozpoczął nową erę

To był Volkswagen, który zrodził się z przejętej przez niemiecki koncern marki NSU. Projekt występował pod symbolem K70 (K – Kolben /tłok/ i moc 70 KM). Jego premiera (z logo NSU) odbyła się w marcu 1969 roku podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie, a produkcję rozpoczęto w drugiej połowie 1970 roku.

W połowie lat sześćdziesiątych XX wieku niemieccy producenci pracowali nad nowymi rozwiązaniami, a wciąż standardem VW pozostawał czterocylindrowy bokser chłodzony powietrzem i montowany z tyłu pojazdu. Ówczesny szef rozwoju NSU Ewald Praxl pracował już nad mniejszym modelem niż zaprezentowany w 1967 roku model NSU Ro80 z silnikiem Wankla, który napędzany był czterocylindrowym silnikiem rzędowym. Tak rodził się model K70, który był przełomowym modelem koncernu z silnikiem chłodzonym cieczą i umieszczonym z przodu oraz napędzającym przednią oś pojazdu.

Volkswagen e-Crafter w wersji kamperowej dojechał aż na Nordkapp

Pojazd o długości 4420 mm, szerokości 1685 mm i wysokości 1450 mm oraz rozstawie osi 2690 mm, napędzany był czterocylindrowym silnikiem benzynowym pochodzącym z NSU 1200 o pojemności skokowej 1605 cm3 i mocy 75 KM. Wersja z dwoma gaźnikami Solex miała moc 90 KM. w ofercie był też silnik o pojemności 1807 cm3 i mocy 100 KM. Przednie zawieszenie miało kolumny MacPhersona ze stabilizatorem, a tylne ramiona wleczone. Przednie hamulce tarczowe były wentylowane.

Warto wspomnieć o wyposażeniu standardowym, które zawierało m.in. wycieraczki szyby czołowej z regulacją częstotliwości oraz podgrzewaną tylną szybę.

Jednak specjalnej furory ten model nie zrobił. W latach 1970-1975 wyprodukowano 210 082 egz. Produkcję zakończono w lutym 1975, bo już wówczas na rynek wkraczał legendarny Volkswagen Passat B1.