Nowy Opel Crossland – czym zaskoczy użytkownika

Wyraziste i kompaktowe nadwozie z atrakcyjną stylistyką SUV‑a oraz bardzo przestronne i uniwersalne wnętrze. Taki jest nowy Opel Crossland — pierwszy model, którego przód upodabnia się do nowego niepowtarzalnego „oblicza” marki, zaprezentowanego kilka tygodni temu w nowym Oplu Mokka. Podobnie jak w przypadku Mokki z nazwy Opla Crosslanda znika litera X.

Oprócz zmian w wyglądzie Opel wprowadził również modyfikacje podwozia i układu kierowniczego Crosslanda oraz uzupełnił ofertę o usportowioną wersję wykończenia GS Line+. Wyposażenie modelu wzbogaci się też o adaptacyjny układ kontroli trakcji IntelliGrip.

  • Kontynuator: przód Crosslanda upodabnia się do nowego Opla Mokki
  • Kompleksowa zmiana: Opel Vizor obejmuje cały przedni pas wraz z grillem i reflektorami
  • Dla entuzjastów: usportowiona wersja wyposażenia GS Line+ z wyrazistą czarno-czerwoną kolorystyką
  • Wyjątkowa wszechstronność: przesuwane tylne siedzenia i bagażnik o pojemności do 1255 litrów
  • Doskonały komfort: nowe opcjonalne ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR i tapicerką z alcantary
  • Dynamiczna jazda: dalsze udoskonalenia podwozia i układu kierowniczego
  • Na każdą nawierzchnię: teraz z adaptacyjnym układem kontroli trakcji IntelliGrip
  • Euro 6d w całej gamie: wszystkie jednostki benzynowe i wysokoprężne spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin

Opel Vizor organicznie integrujący grill i reflektory obejmuje cały przód nowego Crosslanda. Tworząc jednolitą całość, optycznie poszerza samochód i porządkuje przedni pas z ograniczoną liczbą elementów. Pośrodku Vizora wyeksponowano kultowe logo marki z symbolem błyskawicy. Vizor będzie znakiem firmowym wszystkich modeli Opla w nadchodzącej dekadzie, zapewniając osłonę nowoczesnym technologiom, które firma zaoferuje w bliższej i dalszej przyszłości.

Z tyłu nowe przyciemniane klosze świateł podkreślają charakterystyczny dla Opla motyw skrzydeł, a nowa czarna błyszcząca tylna klapa (dostępna w połączeniu z czarnym dachem) sprawia, że nowy Crossland wydaje się szerszy i masywniejszy.

Nowością są też osłony podwozia z przodu i z tyłu (lakierowane na srebrno w wersji wyposażenia Ultimate), przednie światła przeciwmgłowe LED (z chromowanymi oprawami w wersjach Ultimate i Elegance), chromowane listwy na drzwiach w Crosslandzie Ultimate oraz 16- i 17‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu. Większe felgi są dostępne w wersjach dwukolorowej z czarnymi błyszczącymi elementami lub czarnej błyszczącej, a mniejsze dodatkowo również w kolorze srebrnym.

Dla fanów sportowego wyglądu przygotowano atrakcyjną cenowo wersję wyposażenia GS Line+. Ta nowa wersja obejmuje 17‑calowe felgi z lekkiego stopu, czarny dach i czerwone obramowanie bocznych szyb, ergonomiczne przednie fotele z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemieckie stowarzyszenie na rzecz zdrowych pleców) dla kierowcy i pasażera z przodu, tylne światła LED oraz relingi dachowe, dzięki którym kompaktowy SUV naprawdę wyróżnia się na tle konkurencji.

Poczucie przestrzeni oraz pierwszorzędne ergonomiczne przednie fotele AGR w Crosslandzie sprawiają, że dalekie trasy można będzie pokonywać w jeszcze większym komforcie. SUV przekonuje także wysokim poziomem funkcjonalności dzięki indywidualnie przesuwanym i składanym tylnym siedzeniom. Tylna kanapa jest dzielona w stosunku 60/40 i można ją przesuwać w zakresie do 150 mm, co umożliwia powiększenie bagażnika z 410 do 520 litrów (najlepszy wynik w tej klasie) w ciągu kilku sekund. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika rośnie do 1255 litrów.

Kierowcy preferujący dynamiczną jazdę docenią szczególnie udoskonalenia wprowadzone w podwoziu Opla Crosslanda. Inżynierowie z Rüsselsheim opracowali nowe sprężyny i amortyzatory kolumn McPhersona z przodu oraz belkę skrętną na tylnej osi. W połączeniu z nowym wałkiem pośrednim w kolumnie kierownicy, który poprawia precyzję kierowania i utrzymywanie kierunku jazdy na wprost, podwozie nowego Crosslanda oferuje optymalną równowagę między komfortem a zwrotnością.

Teraz z IntelliGrip: optymalna przyczepność w każdych warunkach

Nabywcy nowego Crosslanda mogą zwiększyć bezpieczeństwo dynamicznej jazdy, zamawiając system IntelliGrip (dostępny od początku 2021 r.), który zapewnia optymalną przyczepność i stabilność na każdej nawierzchni. IntelliGrip może pracować w pięciu różnych trybach:

  • Normal / On-road: Tryb „normalny”, ustawiany domyślnie z chwilą uruchomienia silnika. ESP i kontrola trakcji są skalibrowane do standardowych warunków jazdy w mieście, na autostradzie lub poza miastem.
  • Snow: Tryb zimowy, zapewniający optymalną trakcję na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni przy prędkości do 50 km/h. Układ kontroli trakcji reguluje poślizg przednich kół, hamując koło, które straciło przyczepność w trakcie przyspieszania oraz przekazując moment obrotowy na drugie przednie koło.
  • Mud: Tryb „błotny”, dopuszczający większy poślizg koła przy przyspieszaniu. Buksowanie koła, które ma mniejszą przyczepność przy ruszaniu pozwala pozbyć się błota z bieżnika, co ułatwia odzyskanie przyczepności. Jednocześnie koło z lepszą przyczepnością otrzymuje większą porcję momentu obrotowego. Ten tryb jest aktywny do prędkości 80 km/h.
  • Sand: W tym trybie dopuszczalne jest niewielkie jednoczesne buksowanie obydwu napędzanych przednich kół, pozwalające utrzymać pojazd w ruchu i zapobiegające ugrzęźnięciu.
  • ESP Off: ESP i kontrola trakcji są wyłączone przy prędkości do 50 km/h. Ze względów bezpieczeństwa po jej przekroczeniu IntelliGrip włącza się automatycznie w trybie „normalnym”.

Kierowca i pasażerowie są również dobrze skomunikowani i mają zapewnioną rozrywkę dzięki systemom multimedialnym w wersjach Radio, Multimedia oraz najwyższej Multimedia Navi Pro z 8‑calowym kolorowym ekranem dotykowym. System Multimedia jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Ładowarka indukcyjna umożliwia bezprzewodowe ładowanie smartfonów obsługujących tę funkcję.

Ponadto Crossland oferuje dostęp do opcjonalnych usług „OpelConnect”[1]. Usługi Nawigacji Online[2] z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i aktualnych cenach paliwa oraz system umożliwiający bezpośrednie nawiązanie połączenia z pomocą drogową lub wezwanie służb ratunkowych sprawiają, że podróże stają się jeszcze bardziej relaksujące.

Silniki benzynowe i wysokoprężne spełniające normę Euro 6d: Radość z jazdy z niską emisją zanieczyszczeń

Klienci Opla Crossland mogą wybierać z oferty wydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności skokowej 1,2 i 1,5 litra. Zarówno silniki benzynowe o mocy od 61 kW (83 KM) do 96 kW (130 KM), jak i silniki wysokoprężne o mocy 81 kW (110 KM) i 88 kW (120 KM) spełniają obecnie surowe normy emisji spalin Euro 6d.

Silniki benzynowe1.21.2 Turbo1.2 Turbo1.2 Turbo
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min61/83

przy 5750

81/110

przy 5500

96/130

przy 5500

96/130

przy 5500

Moment obrotowy
(Nm przy obr./min)
118
przy 1750
205
przy 1750
230
przy 1750
230
przy 1750
Norma emisjiEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
PrzekładniaMT5MT6MT6AT6
Zużycie paliwa wg NEDC[3] (l/100 km) – dane wstępne
  • Cykl miejski
  • Cykl pozamiejski
  • Cykl mieszany
    – CO2 g/km
5,6-5,4

4,2-4,1

4,7-4,6

107-106

5,9-5,8

4,2-4,1

4,8-4,7

109-108

5,7

4,2

4,8-4,7

109-107

5,9

4,5

5,0-4,9

113-112

 

Silniki wysokoprężne1.5 Diesel1.5 Diesel
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min81/110

przy 3500

88/120

przy 3750

Moment obrotowy (Nm przy obr./min)250 przy 1750300 przy 1750
Norma emisjiEuro 6dEuro 6d
PrzekładniaMT6AT6
Zużycie paliwa wg NEDC[3]  (l/100 km) – dane wstępne
  • Cykl miejski
  • Cykl pozamiejski
  • Cykl mieszany
    – CO2 g/km
4,8

3,7-3,6

3,6-3,5
94-93

4,4

3,8-3,7

3,9-3,8
103-101

 

Wyznaczająca trendy technologia oświetlenia i innowacyjne systemy wspomagające kierowcę

Podróżowanie Oplem Crosslandem może być jeszcze bardziej relaksujące i bezpieczniejsze dzięki licznym najnowszym technologiom i systemom wspomagającym. Adaptacyjne w pełni diodowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, asystentem świateł drogowych i automatycznym poziomowaniem wiązki świetlnej zapewniają znakomitą widoczność po zmroku.

Najważniejsze systemy wspomagające kierowcę w nowym Oplu Crosslandzie w skrócie:

  • Wyświetlacz projekcyjny (head-up) prezentujący najważniejsze dane dotyczące prędkości, nawigacji oraz działania systemów wspomagających prowadzenie pojazdu dokładnie na linii wzroku kierowcy.
  • Alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania awaryjnego i funkcją wykrywania pieszych działający przy prędkości powyżej 5 km/h. Jeżeli samochód zbyt szybko zbliża się do pojazdu poprzedzającego lub pieszego, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wyświetla komunikat na ekranie centrum informacyjnego. Jeżeli kolizja jest nieuchronna, układ hamulcowy przygotowuje się do hamowania awaryjnego i w razie potrzeby rozpoczyna je, aby złagodzić skutki zderzenia. Poniżej 30 km/h system może doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania. Jeżeli prędkość przekracza 30 km/h, zostaje ona tylko zmniejszona, a kierowca musi aktywnie hamować.
  • System ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu emituje słyszalne i widoczne sygnały, jeśli zarejestruje niezamierzone opuszczenie pasa ruchu.
  • System wykrywania senności oceniający poziom zmęczenia kierowcy na podstawie stylu jazdy i przypominający o konieczności przerwy w podróży.
  • System ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, wykorzystujący czujniki ultradźwiękowe. Za pomocą sygnałów świetlnych w lusterkach bocznych po odpowiedniej stronie system informuje kierowcę o pojazdach zbliżających się sąsiednimi pasami ruchu.
  • Panoramiczna kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni.
  • Automatyczny asystent parkowania, który rozpoznaje miejsca do parkowania równoległego i prostopadłego, i automatycznie parkuje pojazd (kierowca musi tylko operować pedałami i dźwignią zmiany biegów).
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości, wraz z funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, umożliwia szybkie i łatwe przestrzeganie ograniczeń prędkości.

Zamówienia na nowego Crosslanda można będzie składać już niebawem, a pierwsze egzemplarze pojawią się u dealerów na początku 2021 roku.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.


[1] Funkcja jest oferowana w zależności dostępności usług „OpelConnect” na danym rynku.

[2] Usługi Nawigacji Online są bezpłatne przez 36 miesięcy od aktywacji. Później usługi te są płatne.

[3] Podane wstępne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP, a poszczególne wyniki przeliczono na wartości NEDC, aby umożliwić porównanie z innymi pojazdami, zgodnie z rozporządzeniami R (WE) nr 715/2007, R (UE) nr 2017/1153 i R (UE) nr 2017/1151.

Źródło: Opel