Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway ruszają na podbój europejskich rynków

Trzecia generacja Dacii Logan wkracza w kolejny etap swojego rozwoju. Rumuński producent wraz z najnowszym wcieleniem modeli Sandero i Sandero Stepway zamierza walczyć o bardziej wymagających klientów. Czy powtórzą sukces Dacii Duster?

Dacia odnawia jednocześnie trzy modele z gamy kultowych samochodów marki i wprowadza trzecią generację Sandero, Sandero Stepway i Logana w wersji sedan, która redefiniuje pojęcie nowoczesnego samochodu ‒ ma wszystko, co niezbędne, za rozsądną cenę, co odpowiada prawdziwym potrzebom klientów.

Nowa generacja powstała na najnowszej platformie CMF-B koncernu Renault, co pozwoliło na zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych. Architektura ta znana jest już z modeli Renault Clio i Captur. Z pierwszych informacji opublikowanych przez producenta wiadomo, że nie będą to już skapo wyposażone auta. Znajdziemy w nich już praktycznie większość rozwiązań oferowanych w najnowszych modelach marki Renault czy Nissan. Także spodziewana jest poprawa jakości.

Stylistyka nadwozia Sandero, Sandero Stepway i Logana jest zupełnie nowa. Wyraźnie zaznaczone nadkola nadają modelom wyrazistą osobowość i współtworzą wrażenie solidności. Ogólne proporcje nadwozia nie zmieniły się, bo są kluczowe dla sukcesu tego modelu ‒ ma stosunkowo niewielkie rozmiary zewnętrzne i więcej miejsca w środku, dzięki czemu jest jeszcze bardziej uniwersalny. Linia nadwozia jest bardziej płynna dzięki pochyleniu przedniej szyby, obniżonemu o 1 cm dachowi z linią lekko uciekającą do tyłu i antenie umieszczonej na jego krańcu. Prześwit pozostał taki sam, ale dzięki większemu rozstawowi kół, które idealnie wypełniają całe nadkola, Nowe Sandero wydaje się niższe i bardziej stabilne.

Nowe Sandero Stepway można natychmiast rozpoznać z przodu po masce ‒ bardziej wypukłej, z mocniejszymi przetłoczeniami. Model ma typowe cechy crossovera: większy prześwit, relingi dachowe z logo modelu, szerokie nakładki na nadkola i wzmocnienia w dolnej części drzwi wyróżniające się inną fakturą. Do tego dochodzą chromowane logo Stepway pod osłoną chłodnicy i wyraziste listwy nad światłami przeciwmgłowymi. Przedni i tylny zderzak mają osłonę w kolorze metalu.

Dacia to również przydatne innowacje i wszystko, co niezbędne. Takie są właśnie relingi dachowe nowego Sandero Stepway, które można zmienić w bagażnik dachowy. To pomysłowe i proste w obsłudze wyposażenie jest oferowane w standardzie.

Również nowy Logan ma całkowicie nową stylistykę nadwozia. Samochód zyskał bardziej płynną linię dzięki zwiększeniu łącznej długości nadwozia o 3,6 cm, wydłużeniu rozstawu osi i skróceniu tylnego zwisu. Sylwetka samochodu z mocniej pochyloną przednią szybą i obniżonym o 1 cm dachem jest teraz bardziej smukła. Uciekająca linia dachu i nieco mniejsze szyby boczne zapewniają bardziej dynamiczny wygląd nadwozia. Koła wypełniające całe nadkola i bardziej atrakcyjny design niektórych elementów, jak np. klamek drzwi, są takie same jak w Nowym Sandero i Sandero Stepway.

Z przodu i z tyłu w nowych modelach pojawia się nowy układ świateł w kształcie litery Y, który będzie od teraz wyróżnikiem samochodów Dacii. Zarówno z przodu, jak i z tyłu światła są połączone poziomą linią, której przedłużenie tworzą diody LED, co optycznie poszerza nadwozie. Reflektory LED z funkcją automatycznego włączania świateł w standardzie we wszystkich poziomach wyposażenia zapewniają lepszą widoczność w nocy.

Nowa jakość wnętrza pojazdu

Pod każdym względem wnętrze to ogromny skok do przodu. Nowa deska rozdzielcza ma zdecydowanie bardziej ergonomiczny kształt i jest pokryta nowymi materiałami wykończeniowymi, które współtworzą nowoczesne i przyjemne wnętrze. Te same materiały zostały wykorzystane na panelach drzwi i tapicerce siedzeń.

Dacia – 15 lat sukcesów w Europie

Również miejsce kierowcy jest bardziej ergonomiczne dzięki nowym siedzeniom z wieloma możliwościami regulacji, a także możliwości regulacji ustawienia kierownicy. Kierowca zyskał większy komfort. Dacia proponuje również nowy system Media Control do obsługi radia, telefonu i nawigacji bezpośrednio ze smartfona, który można umieścić w specjalnym uchwycie w górnej części tablicy rozdzielczej. To jeszcze jedno pomysłowe rozwiązanie Dacii. Ofertę uzupełniają systemy Media Display i Media Nav wyposażone w specjalny ekran na środkowej konsoli.

Wszystkie trzy modele są jak zawsze przestronne mimo stosunkowo niewielkich gabarytów, co tradycyjnie było ich mocną stroną. Pomimo zachowania niezmienionych rozmiarów nadwozia nowe modele mają jeszcze więcej miejsca w środku i bardziej pojemny bagażnik oraz użyteczne schowki.

Nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo

Dzięki modułowej platformie CMF-B Nowe Sandero, Sandero Stepway i Nowy Logan dysponują wzmocnioną konstrukcją, która zapewnia większe bezpieczeństwo. Dodatkowo w standardzie jest dostępnych sześć poduszek powietrznych. Nowa architektura układów elektronicznych umożliwiła zastosowanie nowych systemów wspomagania kierowcy, w tym AEB (Advanced Emergency Braking System) i funkcji połączeń alarmowych eCall.

Bardziej wydajny napęd i więcej przyjemności z jazdy

Dzięki nowej modułowej platformie nowe Sandero, Sandero Stepway i nowy Logan mogą zaoferować bardziej efektywne energetycznie silniki, dopracowaną pod względem aerodynamiki linię nadwozia, aerodynamiczny kształt podwozia i niską masę.

W ofercie pojawią się jednostki napędowe spełniające wymagania normy Euro 6D, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Podstawowym silnikiem jest benzynowy trzycylindrowy 1.0 TCe 65 z pięciobiegowa przekładnią manualną. Kolejny, to 1.0 TCe 90, dostępny z sześciobiegowa przekładnia manualną lub bezstopniowym automatem CVT. Dla kierowców, którzy preferują zasilanie LPG przewidziano wersję Eco-G z sześciobiegową przekładnią manualną. Producent na tym etapie nie wspomina nic o turbodieslach.

Zapewne więcej szczegółów poznamy w momencie wprowadzenia nowych modeli Dacii do sprzedaży.