Nowy Rolls-Royce Ghost – perfekcja w prostocie

W 2009 roku firma Rolls-Royce ogłosiła, że planuje rozszerzyć swoją gamę o nowy model, diametralnie inny niż flagowy Phantom. Ten samochód został błyskawicznie dostrzeżony przez nową grupę klientów, których fascynowało konsekwentne dążenie marki do perfekcji w designie, technologii i wykonawstwie i chcieli dołączyć do świata Rolls-Royce’a, ale byli zainteresowani bardziej minimalistycznym i oszczędnym w formie autem.

Pierwszy model Ghost z Goodwood, zaprojektowany z myślą o oczekiwaniach docelowej grupy klientów, cieszył się ogromną popularnością. W ciągu pierwszych 10 lat od jego premiery rynkowej ten przełomowy samochód stał się najlepiej sprzedającym się modelem w 116-letniej historii marki. Ten spektakularny sukces nie tylko umożliwił marce zwiększenie produkcji i dokonanie inwestycji w rozbudowę fabryki, ale sprawił także, że Rolls-Royce stał się prawdziwie międzynarodową marką.

Model Ghost jest na rynku od ponad dekady. W tym czasie specjaliści marki, którzy zajmują się badaniem potrzeb nabywców dóbr luksusowych nie próżnowali – zbierali cenne informacje na temat nowych wzorców zachowań, pytali się właścicieli modeli Ghost, w jaki sposób użytkują swoje samochody, jakie elementy wyposażenia zamówili i jak postrzegają markę Rolls-Royce. W tej grupie klientów znaleźli się odnoszący sukcesy przedsiębiorcy i wizjonerzy biznesu, który wybrali model Ghost jako symbol zdobytej przez siebie pozycji. Są to prawdziwi obywatele świata – wykształceni za granicą, często podróżujący po różnych krajach i dobrze znający markę Rolls-Royce, która wpisuje się w różne kulturowe konteksty.

Na wszystkich rynkach klienci, którzy składali w salonach zamówienia na Ghosta, pytali się przedstawicieli marki o doświadczenia z jazdy, nawet, jeśli zamawiali wersję z długim nadwoziem. W weekendy, samochód będący na co dzień narzędziem ich pracy nabierał bardziej kameralnego charakteru – klienci przesiadali się na fotel kierowcy, żeby podjechać do restauracji lub wybrać się na kilkudniowy wypad do letniego domu w towarzystwie rodziny lub przyjaciół.

Klasyczny Rolls-Royce na prąd

Wszyscy z nich doceniali osobowość modelu, co odzwierciedla popularność żywszej palety kolorów oraz wiele spersonalizowanych elementów wyposażenia wnętrza umieszczonych na linii wzroku kierowcy. Były to dla marki bardzo cenne informacje.

W tym samym czasie w fabryce w Goodwood dopracowywano w szczegółach autorską aluminiową konstrukcję, która została po raz pierwszy wykorzystana w modelu Phantom, a później w kultowym SUV-ieCullinan. Wykorzystywana wyłącznie w samochodach marki Rolls-Royce, umożliwiła projektantom i inżynierom stworzenie wyjątkowego, superluksusowego samochodu, wolnego od ograniczeń platform montowanych w seryjnie produkowanych autach. Ponieważ właściciele modelu Ghost oczekiwali od swojego samochodu znacznie więcej, Rolls-Royce postanowił połączyć swoją oryginalną architekturę z takimi technologiami, jak napęd na 4 koła czy układ czterech kół skrętnych, aby nowy model zyskał zupełnie inną, bardziej wyrazistą osobowość.

Zespół projektantów analizował nowe trendy, które zadecydowały ostatecznie o estetyce modelu Ghost. Jego właściciele chcieli wyrażać osiągnięty w życiu sukces w inny niż dotychczas sposób. Kwintesencją trendu, który nazwano wewnętrznie „Post Opulence”, jest minimalizm i oszczędna forma, podkreślone przez staranny dobór niezwykłych materiałów wykończeniowych i ich odpowiednią oprawę. Wzornictwo nie może dominować, musi być przemyślane i nie rzucać się w oczy. Nowa filozofia jest całkowitym zaprzeczeniem „miernokracjipremium”, popularnego terminu wśród znawców mody, który odwołuje się do produktów wykorzystujących tanie, efekciarskie zabiegi, np. duże, przeskalowane logo, lub w świecie motoryzacji rzucające się w oczy przeszycia i inne sztuczki, aby stworzyć iluzję luksusu, prezentując przeciętnej jakości produkty w bogatym opakowaniu.

Efektem wszystkich tych prac jest nowy model Ghost. Jest to samochód, który idealnie wpisuje się w potrzeby swoich docelowych klientów. Jest perfekcyjny w swojej prostocie, ale jednocześnie luksusowy i zaprojektowany zgodnie z zasadą „mniej to lepiej”.

KONSTRUKCJA

Opatentowana aluminiowa architektura

W nowym modelu Ghost wykorzystano opatentowaną aluminiową architekturę, montowaną wyłącznie w samochodach Rolls-Royce. Ta nowatorska platforma była już zastosowana we flagowym modelu Phantom oraz kultowym SUV-ieCullinan. Jej uniwersalność oraz skalowalność pozwoliły marce uwzględnić nietypowe oczekiwania klientów dotyczące estetyki i właściwości mechanicznych nowego modelu Ghost, który dodatkowo wyróżnia się w portfolio Rolls-Royce’a perfekcyjną akustyką kabiny, bardzo sztywnym zawieszeniem i wzorcową dynamiką jazdy.

W najbardziej minimalistycznej wersji, architektura marki Rolls-Royce obejmuje strukturę wokół czterech stałych punktów rozmieszczonych w skrajnych krańcach podwozia. Ruchoma aluminiowa przegroda podwozia, podłoga, poprzeczki i panele progowe zostały w przemyślany sposób rozmieszczone, aby zagwarantować, że nowy Ghost spełni oczekiwania klienta i jest samochodem, który zapewnia równie dużo z radości z jazdy na fotelu kierowcy, jak i osobie siedzącej na tylnej kanapie. Dwa odlewane elementy mocowania amortyzatorów zostały mocno przesunięte do przodu, aby umieścić jednostkę V12 o pojemności 6,75 litrów za przednią osią i uzyskać tym samym idealny rozkład masy 50:50.

Zastosowanie tego nowatorskiego rozwiązania nie mogło wpłynąć w żaden sposób na komfort jazdy w kabinie nowego Ghosta, zatem należało zwiększyć długość samochodu o 89 mm w porównaniem z modelem Ghost z Goodwood i wynosi ona teraz 5546 mm. Szerokość nowego modelu zwiększyła się o 30 mm do 1978 mm. Wiele zmian wprowadzono także w podwójnie izolowanej przegrodzie podwozia oraz konstrukcji paneli podłogowych. Większość z nich była związana z zastosowaniem napędu na 4 koła, układem 4 kół skrętnych oraz przeprojektowanym systemem zawieszenia Planar, które zapewnia jeszcze większy komfort z jazdy, tzw. Magic CarpetDrive. Efekt ten osiągnięto nie zmieniając niskiego punktu ciężkości, który gwarantuje dynamiczną jazdę podczas pokonywania zakrętów.

Wykorzystano także bogate doświadczenie marki Rolls-Royce w zastosowaniu aluminium w elementach konstrukcji samochodu – nowe nadwozie jest w 100% wykonane z tego materiału. Przyglądając się sylwetce, mamy wrażenie, że została narysowana jednym, płynnym ruchem. Linia, która biegnie nieprzerwanie od przedniego słupka, przez linię dachu aż do tylnej części samochodu, nawiązuje do jednobryłowego nadwozia modeli Silver Dawn i Silver Cloud.  Idealne spasowanie elementów i całkowite wyeliminowanie łączeń sprawia, że nadwozie stanowi wizualnie spójną całość, której nie zakłócają widoczne ślady połączeń paneli. Aby osiągnąć ten efekt, czterech rzemieślników pracowało jednocześnie, aby idealnie i niewidocznie zespawać elementy nadwozia. Dodatkowo, model jest wyposażony w laserowo spawane drzwi, które zostały wykonane w 100% z aluminium, co przekłada się nie tylko na niższą masę samochodu i wyjątkową sztywność skrętną na poziomie 40 tys. Nm/deg, ale gwarantuje także znacznie niższą impedancję akustyczną niż stal, co znacznie poprawia komfort jazdy w kabinie.

Silnik V12 Twin-Turbo o pojemności 6,75 litra

Uwagi klientów, którzy chcieli mieć duży moment obrotowy we wszystkich zakresach obrotów i oczekiwali cichej pracy silnika, zachęciły markę do zaprojektowania podwójnie doładowanej jednostki benzynowej V12 o pojemności 6,75 litra. Z myślą o modelu Ghost opracowano także specjalne mapowanie silnika, aby zagwarantować jego imponujące osiągi i dynamikę jazdy. Jednostka ma moc 563 KM/420 kW, duży moment obrotowy (850 Nm/ 627 lb ft), który przekazuje napęd na cztery koła i współpracuje z układem czterech kół skrętnych. Aby spełnić oczekiwania klientów, maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1,6 tys. obr./min., czyli zaledwie 600 obr./min. powyżej zakresu biegu jałowego. Doskonale właściwości akustyczne doprowadzono do perfekcji, montując w samochodzie bardziej wydajny układ dolotowy powietrza, który zapewnia cichą pracę jednostki.

System zawieszenia Planar

Legendarne odczucia z jazdy, czyli Magic CarpetRide, także przeszły przemianę. Pracując nad nowym modelem Ghost, inżynierowie przeprojektowali zawieszenie, w skutek czego powstał system zawieszenia Planar. Jego nazwa nawiązuje do idealnie płaskiej i wypoziomowanej płaszczyzny geometrycznej. Układ powstał po wielu latach wspólnych testów i prac rozwojowych. Ich celem było stworzenie wrażenia płynnej, przypominającej lot jazdy po drodze, jakiego nie zapewnia żaden inny samochód.

Układ wykorzystuje nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, technicznie zaawansowane technologie skanowania i oprogramowanie oraz nowatorski amortyzator górnego wahacza zamontowany nad przednim zawieszeniem, który zapewnia jeszcze stabilniejszą płynną jazdę. Współpracuje także z systemem Flagbearer, który wykorzystuje kamery, aby monitorować nawierzchnię drogi przed samochodem i przygotować zawieszenie na ewentualne zmiany w nawierzchni oraz flagowym systemem satelitarnej nawigacji, SatelliteAidedTransmission. Wszystkie te technologie są sterowane przez nowatorski moduł oprogramowania Planar. Nowy model Ghost jest w stanie z wyprzedzeniem przygotować zawieszenie na wyboje na drodze.

Konstrukcja górnego wahacza poprzecznego jest efektem pięciu lat pracy, która obejmowała testy drogowe i próby przeprowadzane na stanowiskach pomiarowych. Wykorzystująctechnologię opatentowaną przez markę Rolls-Royce udoskonalono zawieszenie Magic CarpetRide z dwuramiennym wahaczem. Projektanci zawieszenia postanowili pracować zgodnie z etosem założyciela marki, Sir Henry’ego Royce’a, którego życiowa zasada brzmiała „Weź to, co najlepsze i udoskonal to”. Dopracowanie konstrukcji amortyzatora górnego wahacza pozwoliło im udoskonalić amortyzatory z ciągłą elektroniczną funkcją tłumienia oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – rozwiązanie, które nigdy wcześniej nie zostało wykorzystane w seryjnie produkowanym modelu.

Pięciodrążkowe tylne zawieszenie jest nie tylko hydropneumatyczne, ale ma także napęd na tylną oś.  Obie osie są sterowane przez nowatorskie oprogramowanie Planar. System zarządza także pozostałymi układami, które poprawiają właściwości jezdne zawieszenia: napędem na 4 koła, układem 4 kół skrętnych, układem kontroli trakcji oraz hamulcami pneumatycznymi, aby zagwarantować, że wszystkie z nich reagują jednocześnie na zmiany w nawierzchni lub przyczepności, nie odbijając się niekorzystne na dynamice jazdy.

Oprogramowanie Planar zarządza także przesyłanymi przez czujniki danymi, dzięki czemu nowy model Ghost w proaktywny sposób przewiduje ewentualne kolizje drogowe. Pierwszą z nowych technologii jest opatentowany przez markę system Flagbearer. Jego nazwa nawiązuje do mężczyzn, którzy w epoce pierwszych automobili machali czerwoną chorągiewką, ostrzegając przechodniów przed nadjeżdżającym samochodem. Układ składa się z dwóch kamer wbudowanych w przednią szybę, które monitorują drogę przez pojazdem i automatycznie zmieniają ustawienia zawieszenia, aby proaktywnie, a nie reaktywnie reagować na sytuację na drodze. System jest aktywny do 100 km/h. Drugim jego elementem jest firmowany przez Rolls-Royce’a system SatelliteAidedTransmission, który wykorzystuje dane GPS, aby wybrać optymalny bieg, na którym samochód pokona zakręt. Dzięki temu możemy cieszyć się niezrównanym komfortem jazdy i pełną kontrolą nad samochodem.

Elektrycznie zamykane i otwierane drzwi

Klienci marki Rolls-Royce cieszą się samodomykającymi się drzwiami już od chwili premiery pierwszego Phantoma z Goodwood. Drzwi zamykane za pomocą przycisków na desce rozdzielczej i tylnym słupku (w modelach 4-drzwiowych) są nowatorskim rozwiązaniem, które zostało docenione przez klientów. Pracując nad nowym modelem Ghost, inżynierowie marki postanowili udoskonalić tę kultową technologię, aby klienci mogli po raz pierwszy cieszyć się elektrycznie otwieranymi drzwiami.

Klienci otwierają drzwi jednym ruchem – pociągając za wewnętrzną klamkę, która wraca do początkowej pozycji, kiedy rozglądają się po drodze, aby ocenić, czy mogą bezpiecznie wysiąść z samochodu. Następnie jeszcze raz pociągają za klamkę i przytrzymują ją przez chwilę, co aktywuje elektryczne wspomaganie. Kiedy klient otworzy drzwi pod odpowiednim kątem, aby swobodnie wysiąść z samochodu, zdejmuje rękę z klamki, co uruchomia blokadę pozycji drzwi.

Jak wspomniał z zadowoleniem jeden z klientów, drzwi zamykają się automatycznie po przyciśnięciu przycisku na zewnętrznej klamce drzwi. Elektrycznie sterowane drzwi można także zamknąć w sposób tradycyjny. Dzięki zamontowanym we wszystkich drzwiach pokładowym czujnikom ruchu wzdłużnego i poprzecznego oraz czujnikowi siły odśrodkowej, funkcja działa równie sprawie na szczycie wzgórza, jak i na podjeździe pod domem.

System oczyszczania powietrza

Nowy Ghost został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza MEPS (Micro Environment Purification System). Jest to kolejna generacja znanej z wcześniejszych modeli technologii filtrowania powietrza, która została udoskonalona, aby dopasować ją do najnowszej wersji sprzętu i oprogramowania. W samochodzie zamontowano niezwykle czułe czujniki wykrywające zanieczyszczenia, które analizują jakość powietrza w kabinie i automatycznie przełączają tryb dopływu świeżego powietrza na obieg zamknięty, jeśli wykryją, że dopuszczalny poziom został przekroczony. Powietrze z kabiny jest kierowane do filtra z nanowłókniny, który usuwa z mikrośrodowiska Rolls-Royce’a niemal wszystkie, nawet najdrobniejsze cząstki w niecałe dwie minuty.

Najbardziej zaawansowany technologicznie model marki Rolls-Royce

Nowy Ghost jest perfekcyjny w swojej prostocie, ale zapewnienie, że powietrze we wnętrzu kabiny będzie idealnie czyste było jednym z największych wyzwań w całej historii marki, co potwierdza, że ten model jest najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem w portfolio Rolls-Royce. Potwierdzają to również inne elementy wyposażenia: reflektory LED i światła laserowe o zasięgu ponad 600 m, asystenci świateł, w tym układ rozpoznający zwierzęta i pieszych, który działa w dzień i w nocy, system wykrywający zmęczenie kierowcy, układ, w skład którego wchodzą cztery kamery z funkcją widoku panoramicznego, widok 360o,widok z lotu ptaka, aktywny tempomat, ostrzeżenie przed kolizją, ostrzeżenie przed ruchem poprzecznym, ostrzeżenie o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu, asystent pasa ruchu, najbardziej zaawansowany na rynku wyświetlacz head-up 7×3 o wysokiej rozdzielczości, hotspot Wi-Fi, funkcję automatycznego parkowania, najnowsza nawigacja i system multimedialny.

AKUSTYKA

Przepis na spokój

 Właściciele modelu Ghost pracują w bardzo złożonym środowisku biznesowym. Dlatego właśnie jest niezwykle ważne, aby w chwili, w której wsiadają do wnętrza swojego Rolls-Royce’a ogarniało ich dobre samopoczucie. Aby uzyskać pożądany efekt wizualny, projektanci obsesyjnie skupiali się na upraszczaniu formy i doborze wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. Źródłem pozytywnych doświadczeń jest także perfekcyjnie zaprojektowane zawieszenie oraz układ przeniesienia napędu będący szczytowym osiągnięciem współczesnej inżynierii. Konsekwentna realizacja przyjętego podejścia zaowocowała stworzeniem idealnie wyciszonego wnętrza kabiny. Akustycy marki Rolls-Royce to specjaliści, którzy wiedzą, jak stworzyć we wnętrzu samochodu relaksującą atmosferę. Swoje bogate doświadczenie wykorzystali, pracując nad nowym modelem Ghost, aby wykreować środowisko o niezrównanych właściwościach akustycznych, nazywane wewnętrznie „Przepisem na Spokój”, które wyznaczyło nowy kierunek prac nad przyszłymi modelami.

Pierwszym elementem tego rozwiązania jest nowatorska architektura aluminiowej platformy marki Rolls-Royce. Aluminiowa konstrukcja ma wyższą impedancję akustyczną niż stal oraz bardzo złożony kształt, co sprawia, że mniej rezonuje niż płaskie powierzchnie. Zarówno przegroda podwozia, jak i podłoga zostały wykończone podwójną warstwą wytłumiającej dźwięki i drgania kompozytowej membrany, która blokuje dochodzący do kabiny hałas. Wiele elementów architektury samochodu zostało zaprojektowanych w taki sposób, aby umożliwić zamontowanie dodatkowych wyciszających dźwięk materiałów. Ich łączna waga w nowym modelu Ghost wynosi aż 100 kg. Maty wytłumiające zamontowano w drzwiach, dachu, pomiędzy podwójnymi szybami, wewnątrz kół i niemal we wszystkich elementach konstrukcji.

Kiedy stworzono już perfekcyjnie wyciszoną kabinę pasażerską, inżynierowie zaczęli analizować komponenty, które są źródłem nawet niewielkich fal dźwiękowych, aby je zmodyfikować. Akustycy nazywają takie fale dźwiękowe „ukrytym sygnałem”. Podczas prac rozwojowych nad nowym Ghostem inżynierowie oceniali wszystkie części i podzespoły pod kątem poziomu hałasu i jeśli uznali, że jest on zbyt wysoki, wybrany element był projektowany od nowa. Na przykład, w kanałach klimatyzacji powstawał zbyt wysoki poziom szumów. Aby wyeliminować hałas, układ został zdemontowany i jeszcze raz wypolerowany, by dopracować prototyp na potrzeby produkcji. Nawet elementy mechaniczne układu przeniesienia napędu zostały przeprojektowane, aby uzyskać niemal idealną ciszę w kabinie Ghosta. Średnica wału śrubowego została zmieniona, a jego sztywność zwiększona, aby poprawić właściwości akustyczne.

Ostatnim elementem prac było harmonijne zestrojenie wszystkich elementów samochodu. Specjaliści od akustyki eksperymentowali z niemal idealnie wyciszonym wnętrzem, ale po serii prób stwierdzili, że całkowita cisza może być nieco deprymującym doświadczeniem. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie akustycy postanowili stworzyć we wnętrzu efekt „szeptu”, czyli dźwięku o miękkiej barwie. Cel został osiągnięty, kiedy wszystkie elementy zostały precyzyjnie zestrojone tak, aby uzyskać analogiczną częstotliwość drgań. Przykładowo: ponieważ w pierwszych prototypach drgania ram foteli miały inną częstotliwość niż nadwozie, zaprojektowano specjalne amortyzatory, aby je zsynchronizować. Dodatkowo, duży 507-litrowy bagażnik był źródłem drgań o niskiej częstotliwości, które były najbardziej odczuwalne podczas jazdy po autostradzie. Pod tylną półką bagażnika zamontowano więc specjalne wyloty, którymi odprowadzane są z kabiny nieprzyjemne dla ucha fale dźwiękowe, co przełożyło się na poprawę właściwości akustycznych nowego modelu.

System Bespoke Audio

Inżynierowie Rolls-Royce’a chcieli stworzyć idealnie wyciszone wnętrze, w którym klienci mogą cieszyć się ciszą. Ich dążenie do stworzenia perfekcyjnej akustyki zaowocowało zaprojektowaniem środowiska porównywalnego do studia nagrań, które zostało doprowadzone do perfekcji przez inżynierów zespołu Bespoke Audio. Na etapie prac projektowych nad architekturą samochodu zaprojektowali od nowa nagłośnienie dla nowego Ghosta, którego wszystkie elementy zapewniają idealną jakość dźwięku.

Nowy Ghost jest wyposażony w komory rezonansowe zamontowane w panelach progowych, których wymiary i kształt dopasowano do zakresu częstotliwości głośników systemu Bespoke Audio.  Ten zabieg sprawia, że samochód zamienia się w subwoofer.

18 kanałami (po jednym dla każdego głośnika) steruje potężny wzmacniacz o mocy 1300W. Zaawansowana technologia, która zapewnia optymalną jakość dźwięku w połączeniu z najwyższej jakości głośnikami stożkowymi z magnezowo-ceramicznego kompozytu gwarantują, że charakterystyka częstotliwości dopasowuje się do nawet niewielkich zmian w dźwięku. W nowym modelu Ghost zamontowano procesory dźwięku oraz bardziej konwencjonalne wysokotonowe głośniki stożkowe, tradycyjnie mocowane do powierzchni elementów kabiny, które pochłaniają drgania wytwarzane przez ruchy procesora dźwięku. W nowym modelu Ghostdrgania pochłania podsufitka StarlightHeadliner, co sprawia, że rozgwieżdżony dach samochodu zamienia się w wielki głośnik.

Dwa aktywne mikrofony w kabinie pełnią dodatkową rolę – wykrywają brak lub nadmierne wzmocnienie częstotliwości i aby to zrównoważyć, aktywują wzmacniacz, regulując głośność dźwiękóww wybranych zakresach. System Bespoke Audio zapewnia najwyższą jakość nieskompresowanych nagrań muzycznych i niezapomniane wrażenia akustyczne.

DESIGN

Wygląd zewnętrzny

Od chwili premiery rynkowej pierwszego modelu Rolls-Royce z Goodwood, projektanci wytrwale dążą do wypracowania charakterystycznej estetyki każdego modelu. Stylistka najnowszego modelu została wypracowana na podstawie elementów designu, które cieszą się największym uznaniem różnych grup klientów marki Rolls-Royce. Nowy Ghost odzwierciedla nowe podejście osób ceniących w życiu luksus w nowym minimalistycznym wydaniu i uproszczonej, ale perfekcyjnej formie. Na długo zanim projektanci narysowali pierwsze szkice nowego modelu Ghost, nazwali ten rodzaj estetyki „post-wystawnością”. Nowy trend, który kładzie nacisk na autentyczność i jakość materiałów, a nie przepych, na dobre zadomowił się we współczesnej architekturze, modzie, biżuterii i wzornictwie nowoczesnych łodzi.

Głównym celem, który przyświecał pracom projektowym nad nowym modelem Ghost było uzyskanie efektu minimalistycznej estetyki. Nie sterylnej i ascetycznej, ale czystej i oszczędnej w formie, która tchnie pewnością siebie i idealnie wpisuje się w stylistykę marki Rolls-Royce. Wszystko zaczyna się od pierwszego wrażenia, jakie robi na nas samochód. Dzięki zastosowaniu nowatorskiej architektury platformy marki Rolls-Royce zespół projektowy mógł stworzyć szersze o 30 mm nadwozie, aby uzyskać bardziej imponujący wizualnie efekt. Rasową sylwetkę samochodu podkreślają ostro zarysowane, napięte linie, które krzyżują na masce się z przednimi reflektorami o geometrycznym kształcie, tworząc piękny i wyrazisty przód.

Dodatkowo, nowy model Ghost wyróżnia się eteryczną linią maski. Ten efekt uzyskano nie za pomocą wyrazistego wzornictwa, ale światła. 20 żarówek umieszczonych pod osłoną chłodnicy subtelnie oświetla jej żebrowanie. W pierwszych prototypach stworzonych na etapie prac projektowych uzyskiwano przerysowany efekt – światło rozpraszane przez wypolerowane słupki było zbyt ostre. Zgodnie z zasadą estetyki post-wystawności, inżynierowie z zespołu Rolls-Royce’a wyszczotkowali tylną część metalowej osłony chłodnicy, aby jego powierzchnia była mniej odblaskowa. Dzięki temu światło straciło na intensywności i stało się bardziej przygaszone.

Przód nowego modelu Ghost odzwierciedla uwagę projektantów, którzy obsesyjnie dążyli do uproszczenia formy. Wszystkie aluminiowe elementy zostały ręcznie zespawane, dzięki czemu nadwozie samochodu wygląda jak jednorodna, płynna forma, na której nie pojawiają się linie pasowania. Idealnie gładkie nawierzchnie stanowią nawiązanie do tradycyjnych karoserii modeli Silver Dawn i Silver Cloud. Po raz pierwszy figurki Spirit of Ecstasy nie okalają przetłoczenia – spoglądając na kultowe zdobienie maski mamy wrażenie, że stoi na samotnej wyspie.

Po jego bokach biegną dwie, zdecydowanie zarysowane linie, która podkreślają imponującą długość samochodu. Przetłoczenia w dolnej linii nadwozia, zapożyczone ze świata łodzi motorowych, rozpraszają światło, aby rozświetlić powierzchnię i stworzyć wrażenie czystego, naturalnego ruchu.

W górną część nadwozia, która celowo została utrzymana w neutralnej stylistyce, wkomponowano drzwi z równie dużymi przednimi i tylnymi szybami o idealnych proporcjach, co podkreśla, że nowy model Ghost jest samochodem przeznaczonym dla klientów, który nie tylko lubią jeździć z szoferem, ale sami chętnie siadają za kierownicą. Lekko łukowaty dach uosabia dynamikę. Tył samochodu ma wyprofilowany kształt, który przywodzi na myśl ruch.

Subtelny układ tylnych świateł o niemal kwadratowym kształcie jest kultowym elementem współczesnego designu marki Rolls-Royce. Światła zachowały swój tradycyjny charakter, ale delikatne wysunięcie reflektorów do przodu nadało im nowoczesny rys. Po ich bokach nie biegną przetłoczenia, co sprawia wrażenie, że światła są jasną wyspą na perfekcyjnie polakierowanej powierzchni.

Wnętrze

Marka Rolls-Royce szczegółowo przeanalizowała zmieniające się wzorce konsumpcji luksusowych produktów oraz nowe trendy we wzornictwie, aby zaprojektować wnętrze i nadwozie będące kwintesencją minimalizmu. Świadomie zrezygnowano z licznych detali i akcentów, aby stworzyć relaksującą atmosferę we wnętrzu, zaakcentować doskonałą jakość materiałów wykończeniowych i zapewnić odpowiednią oprawę spersonalizowanej tonacji kabiny.

Wbrew pozorom, stworzenie estetyki, której cechy szczególne to czysta forma, prostota i elegancja jest niezwykle trudnym i złożonym zadaniem. Projektanci wykorzystali we wnętrzu najbardziej szlachetne i najwyższej jakości materiały: skórę, drewno i metal bez niepotrzebnych zdobień, co z pewnością docenią najbardziej wymagający klienci. Każdy z 20 płatów skór, którymi wykończono wnętrze nowego modelu Ghost został poddany najbardziej drobiazgowej kontroli jakości w branży motoryzacyjnej, aby upewnić się, że wszystkie z 338 wykorzystanych w kabinie skórzanych paneli, nawet te niewidoczne, są najwyższej jakości. Marka słynie z najwyższej jakości wykończenia skórzanej tapicerki, ale tym razem zamiast gęstych przeszyć pojawiają się na niej oszczędne, wydłużone i ascetyczne w formie linie, które przykuwają wzrok klientów.

Elementy z drewna, którymi wykończono kabinę nowego modelu Ghost mają matowe wykończenie, aby wyeksponować ten szlachetny materiał w jego naturalnej, niczym nieulepszonej formie. Dwie barwy lakieru zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o najnowszym modelu. Pierwszy z nich, czyli ObsidianAyous, został zainspirowany bogatą paletą barw kamienia wulkanicznego. Drugi kolor, czyli Dark Amber, wprowadza do wnętrza subtelny luksusowy akcent i stanowi wizualny łącznik między detalami z aluminium i ciemnego drewna. Podobnie, jak w przypadku elementów ze skóry, lakier zyskał odpowiednią oprawę. W całym wnętrzu pojawiają się długie, pokryte pojedynczą warstwą forniru wstawki zestawione z zimnymi w dotyku metalowymi wylotami, które rozprowadzają po całej kabinie powietrze oczyszczane w technologii MEPS.

BESPOKE

Podświetlona tablica rozdzielcza

Pracując nad nowym modelem Ghost, zespół Rolls- Royce Bespoke, w którego skład wchodzą projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy, stworzył nową podświetlaną tablicę rozdzielczą – nowatorskie rozwiązanie, którego stylistyka jest subtelnym nawiązaniem do podsufitki imitującej rozgwieżdżone niebo. Ten element wyposażenia stał się ikoną marki Rolls-Royce i dołączył do innych, kojarzonych z nią elementów, jak figurka Spirit of Ecstasy, osłona chłodnicy Pantheon Grille czy monogram z podwójną literą R.

Zespół pracował nad nową tablicą rozdzielczą przez dwa lata i poświęcił ponad 10 tys. godzin na jej dopracowanie w najdrobniejszych szczegółach. Efektem ich pracy jest przykuwający wzrok element wnętrza z podświetlonym logotypem modelu Ghost, który otacza ponad 850 gwiazd, umieszczony naprzeciwko przedniego fotelu pasażera. Motyw gwiazd i logotyp stają się widoczne dopiero po włączeniu oświetlenia wnętrza.

Podświetlana tablica rozdzielcza idealnie wpisuje się w nową estetykę post-wystawności modelu Ghost, tym bardziej, że zespół Bespoke Collection zadecydował, że docelowy efekt zostanie uzyskany przy użyciu niestandardowych środków. Jego członkowie zdecydowali się na niezwykle skomplikowane i prawdziwie nowatorskie rozwiązanie. Źródłem światła jest 152 żarówek LED zamontowanych nad i pod deską rozdzielczą. Kolor wszystkich z nich jest idealnie dopasowany do barw oświetlenia zegarów i instrumentów pokładowych. Aby zapewnić równomierne podświetlenie logotypu modelu Ghost, wykorzystano światłowód o grubości 2 mm, którego powierzchnię zdobi ponad 90 tys. laserowo wygrawerowanych kropek. Te elementy nie tylko zapewniają równomierne rozprowadzenie światła, ale kiedy spoglądamy na deskę rozdzielczą, tworzą dodatkowo efekt migotania, co jest nawiązaniem do subtelnego blasku motywów rozgwieżdżonego sufitu.

Inżynierowie marki bardzo starali się, aby podświetlane elementy deski rozdzielczej były kompletnie niewidoczne, kiedy funkcja nie jest aktywna. Aby uzyskać ten efekt, zastosowano trzy warstwy kompozytów. Pierwsza z nich to podłoże w kolorze fortepianowej czerni, wyżłobione laserem, aby zaakcentować za pomocą światła logotyp i motyw gwiazdy. Następnie, dolna warstwa została pokryta ciemnym lakierem, aby ukryć niepodświetlone litery. Na końcu deska rozdzielcza została pociągnięta cienką warstwą delikatnie zabarwionego lakieru, wyszlifowanego ręcznie, aby uzyskać idealnie gładką, jednorodną, lśniącą powierzchnię o grubości pół milimetra, która idealnie współgra z innymi wykończonymi na wysoki połysk elementami wnętrza.

Źródło: Rolls-Royce / Auto Fus