Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – cena prestiżu

Trudno powstrzymać uśmiech na twarzy, gdy widzimy tę wersję Multivana. Biało-czerwone malowanie nawiązujące do tradycji Volkswagena Transportera wiele obiecuje. A co daje? Testowana wersja to Multivan 6.1 Cruise. Model ten przygotowano specjalnie z okazji premiery zmodernizowanego Transportera, która odbyła się w 2019 roku.

Standardowo wyposażony jest w reflektory LED, tylne światła LED, elementy chromowane, progi wykonane ze stali nierdzewnej, 3-strefową automatyczną klimatyzację i system multimedialny Discover Media. Siedzenia mają tapicerkę ArtVelours, czyli połączenie weluru ze skórą, co bardzo dobrze wygląda i jest miłe w dotyku. W topowej wersji nie mogło też zabraknąć najnowszych systemów asystujących, jest więc m.in. asystent parkowania, pasa ruchu, wyjazdu z miejsca parkingowego oraz system ochrony bocznej i tempomat adaptacyjny ACC.

Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – cyfryzacja

We wnętrzu jest przestronnie i dość wygodnie. Środkowy panel tablicy rozdzielczej jest nachylony w stronę kierowcy, co ułatwia korzystanie z rozmieszczonych tam przycisków. Nowa wielofunkcyjna kierownica pokryta jest skórą. Umieszczono na niej przyciski do obsługi tempomatu, komputera pokładowego i multimediów. Można ją regulować w dwóch płaszczyznach, ale zakres nie jest zbyt duży, więc nie każdy będzie w 100% usatysfakcjonowany. Fotel kierowcy jest wygodny, regulowany
elektrycznie, z możliwością zaprogramowania trzech ustawień, co znacznie ułatwia zmiany za kierownicą. W tym przypadku zarówno fotel kierowcy, jak i pasażera miał też funkcję podgrzewania.

Dodatkowo komfort prowadzenia podnoszą podłokietniki zamontowane po obu stronach fotela – szczególnie docenią taką opcję osoby drobne. Kierowca ma przed sobą Digital Cockpit, czyli zamiast tradycyjnych zegarów ekran, który można dowolnie modyfikować. Dzięki temu rozwiązaniu Multivan ma bardziej zindywidualizowany charakter. Kierowca może obserwować na nim zarówno parametry związane z jazdą, jak i wskazówki nawigacji. Można ustawić klasyczny widok z zegarami lub bez.
Do dyspozycji jest sporo schowków, które rozmieszczono pod szybą, przed pasażerem i w drzwiach.

Jest również specjalna kieszeń na telefon z ładowarkę indukcyjną (taka opcja kosztuje 1400 zł netto). W
pobliżu umieszczono dwa gniazda USB C i gniazdo 12 V, drugie jest w schowku pod szybą. W ramach wyposażenia Cruise w Multivanie oferowany jest system multimedialny Discover Pro z 9,2-calowym
ekranem dotykowym. Można go obsługiwać również za pomocą komend głosowych, co w niektórych sytuacjach jest bardzo pomocne. Trzeba przyznać, że oprogramowanie jest intuicyjne i łatwo można się tu odnaleźć. Telefon można podłączyć za pomocą Bluetootha. Żeby móc korzystać z aplikacji w telefonie, trzeba podłączyć go do gniazda USB typu C w przypadku systemu Android, a w przypadku IPhone’a można to zrobić bezprzewodowo. Urządzenie multimedialne może działać online również bez podłączonego smartfona. Standardowo w samochodzie znajduje się moduł z kartą eSIM. Przeprojektowano również nawigację. Mimo wielu udogodnień, nadal jednak korzystanie z aplikacji w telefonie ma przewagę nad rozwiązaniem fabrycznym.

Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – sprawnie, zwinnie

Testowy egzemplarz pod maską miał nie byle jaki silnik, bo 2-litrowego diesla twin turbo o mocy 199 KM. Wysoki moment obrotowy – 450 Nm sprawia, że pojazd jest bardzo dynamiczny. Silnik ten standardowo współpracuje z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG. W praktyce taki układ napędowy sprawdza się bardzo dobrze. Samochód nie ociąga się podczas manewru wyprzedzania, więc nawet nie trzeba korzystać z trybu manualnego. Do „setki” potrzebuje 10,2 s. Zapał kierowcy ostudzi tryb eco, który zmienia przełożenia szybciej, nie dopuszczając do wysokich obrotów silnika.

Przejechaliśmy tym samochodem ponad 600 km. Przy średniej prędkości na poziomie 61 km/h, Multivan potrzebował 7,4 l /100 km, przy wyższych prędkościach na trasie szybkiego ruchu spalanie podskoczyło do 8,4 l/100 km. Podczas jazdy po mieście, w korku doszło do 11 l.

Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego sprawia, że auto jest zwinne i prowadzi się bardzo precyzyjnie. Kierownica chodzi lekko podczas manewrów, a przy wyższej prędkości odpowiednio się usztywnia. Zastosowane amortyzatory drugiej generacji o regulowanej charakterystyce tłumienia (DCC) pozwalają bardziej dostosować zawieszenie do warunków jazdy, taka opcja wymaga jednak dopłaty – 5010 zł netto. Kierowca może korzystać z trybu normalnego, komfortowego lub sportowego. Wówczas zmienia się m.in. praca układu kierowniczego i zawieszenia. Ale to nie jedyne opcje. Dzięki możliwości zastosowania indywidualnego trybu jazdy można niemal bezstopniowo regulować poziom tłumienia nierówności za pomocą suwaka. Można też indywidualnie dopasować pracę układu kierowniczego, działania systemu ACC czy klimatyzacji. Funkcja ta powinna się sprawdzić, ponieważ odczuwalne różnice między pracą na poszczególnych trybach są niewielkie.

Volkswagen T2 Elektro Transporter – pionier elektromobilności

W Multivanie zastosowano również system XDS, który dodatkowo poprawia stabilność auta dzięki łagodnemu hamowaniu odpowiednich kół. W wyniku połączenia elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, systemów kontroli dynamiki jazdy, systemu DCC i napędu 4Motion, Multivanem można podróżować bezpiecznie i wygodnie. Całkiem nieźle tłumi nierówności i dobrze zachowuje się na
zakrętach.

Generalnie do prędkości 120 km/h w środku jest całkiem przyjemnie, można ze sobą normalnie rozmawiać, bez podnoszenia głosu. Czasami jednak pojazd wchodzi w wibracje, co zaskakuje.

Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – nadgorliwi pomocnicy

Krótki rozstaw osi sprawia, że Multivan jest zwinny i poręczny – średnica zawracania to niecałe 12 m. Manewrowanie dodatkowo ułatwia funkcja ochrony bocznej, która jest oferowana wyłącznie w pakiecie z systemem Park Assist 3.0. Dzięki 6 czujnikom ultradźwiękowym w przedniej części i 6 w tylnej części auta, system monitoruje otoczenie w zakresie 360°. Asystent parkowania pomaga automatycznie zaparkować zarówno równolegle, jak i prostopadle oraz wyjechać z ciasnych miejsc usytuowanych równolegle do krawężnika. Możliwe jest też parkowanie na zakrętach, jeśli promień zakrętu nie przekracza 20 m.

Natomiast podczas wyjeżdżania pomaga system wspomagania cofania, który ostrzega o zbliżających się pojazdach i w razie potrzeby uruchamia hamulce. W trasie pomaga asystent rozpoznawania znaków drogowych, który korzysta też z danych systemu nawigacyjnego (dodatkowe 1020 zł netto).

Odczytywanie ograniczeń prędkości jednak nie zawsze jest precyzyjne i należy kontrolować sytuację. Jest to też o tyle istotne, że jeżeli nie wyłączymy alertu o przekroczeniu prędkości, system będzie nas bardzo intensywnie o tym alarmował. Podobnie jest z asystentem pasa ruchu, który jest bardzo czuły i upomina nas bardzo szybko – wibracją kierownicy. Gdy zaczynamy lekko zjeżdżać z pasa ruchu system przejmuje na chwilę stery, po czym wizualnie i dźwiękowo nakazuje nam złapać za kierownicę. Generalnie Multivan dość nerwowo zwraca nam uwagę na nieprawidłowości, co przy dłuższej jeździe niestety skłania do wyłączenia pomocników.

Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – wygodnie, ale bez bagażu

Multivan to przede wszystkim dość luksusowy środek transportu osób. W tym przypadku dokładnie siedmiu łącznie z kierowcą. We wnętrzu znajdowały się 4 pojedyncze fotele, w tym dwa obracane, i 3-sobowa kanapa, którą można rozłożyć na płasko, tworząc w ten sposób coś w rodzaju łóżka. Oczywiście wszystko zostało zamontowane na szynach, co umożliwia dowolne przesuwanie, a nawet wymontowanie tego co zbędne. Pasażerowie mają do dyspozycji stolik, który można rozłożyć i dopasować indywidualnie do każdego miejsca, ustawić pośrodku lub całkowicie złożyć, a nawet wyjąć. Trzeba za niego dopłacić 1470 zł netto. Oczywiście można korzystać z indywidualnego nawiewu, ogrzewania (postojowe z programatorem to koszt 8430 zł netto) i oświetlenia. Z tyłu są też specjalne kieszenie na napoje, dwa dodatkowe gniazda USB typu C oraz po jednym 12-voltowym przy kanapie i w bagażniku. Komfort podróżowania podnoszą przyciemniane szyby i dodatkowe rolety. Do środka prowadzą drzwi przesuwne z prawej i lewej strony, otwierane elektrycznie ze wspomaganiem domykania, za co trzeba dodatkowo zapłacić 6590 zł netto. Elektrycznie otwierana klapa z tyłu to kolejne 2520 zł netto, ale jest dość duża i warto za ten komfort dopłacić.

Testowana wersja miała krótki rozstaw osi, więc przy zachowaniu obszernego wnętrza przestrzeni pasażerskiej na bagaże zostaje niewiele miejsca. Można je powiększyć, przesuwając kanapę do przodu. Za
pierwszym i za trzecim rzędem siedzeń umieszczono mocowania do siatki oddzielającej część pasażerską od bagażowej, a przy podłodze 6 uchwytów do mocowania ładunku, więc gdyby ktoś chciał wykorzystać
Multivana do przewozu ładunku, to też można, odpowiednio przekształcając wnętrze. Zabierzemy nim 659 kg.

Multivan to samochód, który ma wiernych fanów. Jednak to co 5 lat temu wzbudzało wiele emocji, dzisiaj już nie robi takiego wrażenia. Ten samochód można polubić. Jednak czuje się pewien dysonans. Cyfrowy kokpit i hamulec ręczny, jakoś do siebie nie pasują. Podobnie jak indywidualne ustawianie zawieszenia i tradycyjny kluczyk. Czy adaptacyjny tempomat i ręcznie składane elektryczne lusterka. A na końcu trudno nie wspomnieć o miejscu kierowcy, które mimo wielu możliwości ustawienia, jednak nie każdego usatysfakcjonuje. Trochę zazgrzytało.

Volkswagen T6.1 Multivan 2.0 TDI 199 KM Cruise 4Motion – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  1968 cm3, R4, turbodiesel
Moc 199 KM przy 3800 – 4000 obr./min
Moment obrotowy 450 Nm przy 1400 – 2400  obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa DSG, napęd 4×4
Prędkość maksymalna 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h brak danych
Średnie zużycie paliwa podczas testu 8,9 l/100 km
Długość 4904 mm
Szerokość 1904 mm
Wysokość 1990 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Pojemność bagażnika do 4300 l
Pojemność zbiornika paliwa 80 l
Masa własna / ładowność 2421 kg / 659 kg
Cena wersji podstawowej Cruise (netto) 240 300  zł
Cena wersji testowej (netto) 290 860 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka