Kia Rio w nowej odsłonie dostępna już w sierpniu (od 51 490 zł)

Na liście wyposażenia Rio po faceliftingu pojawiły się nie tylko reflektory wykonane w technologii LED zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej, ale również wiele systemów asystujących znanych z samochodów wyższych klas.

Należą do nich, między innymi, asystent pasa ruchu, system automatycznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdu i pieszegona jezdni, system monitorowania martwego pola, asystent ruszania na wzniesieniu, system automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie oraz system monitorowania zmęczenia kierowcy. Samochody dodatkowo będą mogły być wyposażone w system automatycznego hamowania z funkcją wykrywania rowerzysty, system zapobiegania kolizji z pojazdem, który znajduje się w martwym polu, przednie czujniki parkowania, system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta utrzymania samochodu na środku pasa ruchu, aktywny tempomat i system automatycznego hamowania w przypadku ryzyka kolizji podczas cofania.

Najważniejszą nowością Rio po faceliftingu, która kryje się pod maską, jest pierwszy w autach marki Kia układ hybrydowy z instalacją o napięciu 48V z benzynową jednostką napędową, współpracującą z mechaniczną skrzynią biegów wyposażoną w sprzęgło sterowane elektrycznie („clutch-by-wire”).

– Rio po faceliftingu po raz pierwszy dostępne z układem napędowym typu mild-hybrid

– Mechaniczna skrzynia biegów wyposażona w sprzęgło sterowane elektrycznie („clutch-by-wire”)poprawia wydajność układu napędowego

– Zmodyfikowana gama jednostek napędowych obejmuje m.in. nowy silnik T-GDi „Smartstream” o pojemności 1,0 litra i mocy 100 KM

– System UVO Connect drugiej generacji i zaawansowany system multimedialny spotykane w samochodach z wyższych segmentów

– Nowe zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i poprawiające bezpieczeństwo obejmują Lane Following Assist, Smart Cruise Control, Forward Collision-Avoidance Assist oraz Blind-Spot Collision-Avoidance Assist

– Rio po faceliftingu trafi do sprzedaży w Polsce już w sierpniu 2020 r.

Oferta Rio po faceliftingu obejmuje 3 standardowe wersje wyposażenie – M, L i GT Line – oraz wersję limitowaną Business Line. Ta ostatnia bazuje na Rio w wersji L, której cena wynosi od60 990 zł i dodatkowo jest wyposażona w elementy o łącznej wartości 8 500 zł. Promocyjną cenę pakietu Business Line ustalono na 5 000 zł. Na pokładzie Kia Rio z tym pakietem znajdują się takie elementy wyposażenia jakm.in. reflektory i tylne lampy w technologii LED, podgrzewane – kierownica oraz przednie fotele, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system otwierania i uruchamiania samochodu bez użycia kluczyka, przyciemniane szyby tylne oraz regulacja wysokości fotela pasażera.

Zgodnie z oczekiwaniami klientów marki Kia podstawowym silnikiem Rio pozostała 1,2-litrowa, czterocylindrowa, wolnossąca jednostka napędowa, którą w ramach faceliftingu popularnego modelu poddano znacznym modyfikacjom. Cena wersji M z tym silnikiem wynosi 51 490 PLN i jest o 2 500 zł wyższa w porównaniu z ceną modelu sprzed liftingu. Do wersji L trzeba dopłacić 9 500 zł, do topowej – GT Line – 21 000 zł.

KIA – rozpoczęła się produkcja nowego Sorento w wersji hybrydowej

4 000 zł dopłaty wymaga przesiadka do Rio napędzanego 100-konnym silnikiem 1.0 T-GDi z nowej rodziny Smartstream, który zapewnia znacznie lepsze osiągi niż jednostka podstawowa. Silnik ten jest wyposażony w zaawansowany system zmiennego sterowania czasem otwarcia zaworów (CVVD) i może współpracować z sześciobiegową przekładnią mechaniczną lub z dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach. Dopłata do przekładni z dwoma sprzęgłami, która pracuje w trybie automatycznym, wynosi 6 000 zł.

Na szczycie gamy silników do nowego Rio znajduje się hybrydowy zespół napędowy typu mild hybrid z instalacją o napięciu 48V, na który składają się turbodoładowana jednostka napędowa 1.0-TGDi, silnik elektryczny o mocy 10 kW oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 10 Ah. Maksymalna moc zespołu napędowego z rodziny EcoDynamics+ wynosi 120 KM, a maksymalny moment obrotowy 200 Nm (z przekładnią dwusprzęgłową).Rio z układem napędowym typu mild hybrid i mechaniczną skrzynią biegów wyposażoną w sprzęgło sterowanie elektrycznie („clutch by wire”) kosztuje od 59 990 zł.

Pod koniec trzeciego kwartału w ofercie pojawi się również Rio wyposażone w instalację LPG.

Design nadwozia

Delikatnie odświeżona – czysta i eleganckastylistyka nadwozia

Rio po faceliftingu zyskało nowy przód, który emanuje precyzją wykonania i sportowym charakterem. Pozostałe zmiany w stylistyce są bardzo subtelne i miały na celu uproszczenie designu, aby Rio prezentowało się jeszcze bardziej gustownie.

Odświeżone Rio wciąż ma łatwo rozpoznawalną dla samochodów marki Kia osłonę chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, ale węższą niż dotychczas, dopasowaną rozmiarami do osadzonego niżej i szerszego zderzaka, w którym znajdują się lampy przeciwmgielne. Subtelne zmiany sprawiły, że przednia część samochodu jest teraz bardziej obła i nadaje Rio bardziej zdecydowany wygląd na drodze. Wybrane wersje Rio po faceliftingu są wyposażone w nowe, LED-owe reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej.

Kia Rio po faceliftingu będzie dostępna w dwóch nowych kolorach nadwozia do wyboru – Szary Perennial i Niebieski Sporty. W sumie do wyboru jest dziewięć kolorów nadwozia. Do odświeżonego Rio Kia oferuje również nowe, ośmioramienne, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

Stylistyka wnętrza

Wykonanie jak w modelu wyższej klasy

W kabinie odświeżonego Rio wprowadzono wiele modyfikacji, przede wszystkim zastosowano jeszcze lepszej jakości materiały i nowe technologie, aby poprawić ogólną jakość wykonania oraz by pasażerowie mogli czuć się jak w samochodzie wyższej klasy niż segmentu B. Najbardziej widocznymi zmianami są nowy, większy niż dotychczas 8-calowy panoramiczny ekran dotykowy oraz 4,2-calowy wyświetlacz między zegarami o wyższej rozdzielczości w zestawie wskaźników.

Model w wersji GT-Line jest oferowany z czarnym, jednobarwnym wnętrzem z białymi kontrastowymi lamówkami i przeszyciami na siedzeniach oraz z deską rozdzielczą wykończoną w sposób imitujący włókno węglowe.

Zarówno modele standardowe, jak i GT-Line są od teraz wyposażone w seryjną regulację wysokości fotela kierowcy i – opcjonalnie – pasażera.

Zaawansowane systemy

Ulepszony system multimedialny oraz system UVO Connect drugiej generacji

Rio po faceliftingu jest wyposażone w ulepszony system nawigacji z ekranem dotykowym i jest jednym z pierwszych modeli marki Kia w Europie, który oferuje system UVO Connect drugiej generacji, czyli zestaw usług cyfrowych, które zapewniają wsparcie kierowcy w czasie rzeczywistym oraz zdalny dostęp do informacji o samochodzie.

Odświeżone Rio jest wyposażone w większy 8-calowy ekran dotykowy, za pośrednictwem którego obsługuje się system audio lub nawigację satelitarną, w zależności od wersji wyposażenia. Nowy system oferuje również łącze Bluetooth z możliwością jednoczesnego podłączenia dwóch urządzeń mobilnych – jednego jako telefon obsługiwany przez zestaw głośnomówiący i z dostępem do multimediów; drugiego wyłącznie do korzystania z multimediów. Rio wyposażone w nowy 8-calowy ekran dotykowy oferuje także bezprzewodowe połączenia Apple CarPlay i Android Auto.

Rio po faceliftingu jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w system UVO Connect drugiej generacji. System ten zapewnia dostęp do szeregu usług online, jak informacja o ruchu drogowym, prognoza pogody, miejsca użyteczności publicznej (POI), ceny paliw oraz dane na temat dostępnych miejsc parkingowych wraz z ceną i lokalizacją. UVO Connect drugiej generacji jest także wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu (język polski jest niedostępny) obsługiwaną przez serwery zewnętrzne, która pozwala wydawać wiele poleceń bez odrywania rąk od kierownicy, jak – na przykład – wyszukiwanie punktów POI w pobliżu, adresów w nawigacji, informacji na temat pogody lub wysyłanie wiadomości tekstowych.

Aplikacja UVO, kompatybilna ze smartfonami z systemem Android i firmy Apple, również oferuje szereg nowych funkcji i umożliwia zdalną aktywację wielu funkcji.W zależności od kraju można wysyłać do samochodu informacje o trasie, sprawdzić położenie samochodu oraz uzyskać dostęp do raportów i powiadomień diagnostycznych.

Bezpieczeństwo

Dostępne nowe systemy z rodziny Advanced Driving Assistance Systems (ADAS)

Odświeżone Rio może być wyposażone w liczne najnowsze, zaawansowane systemy asystujące, jak system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pojazdów i – co należy do nowości – także rowerzystów(Forward Collision-Avoidance Assist – FCA), asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning – DAW) i system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Collision Warning – BCW).

Dodatkowo, Rio po faceliftingu oferuje również kilka nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.

W zależności od wersji wyposażenia, do gamy systemów z rodziny Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) w odświeżonym Rio należą najnowsza wersja systemu autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania samochodów, pieszych i rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA), a także system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist – BCA)*, system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości (Intelligent Speed Limit Warning – ISLW), aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości (Smart Cruise Control – SCC)* i asystent utrzymania samochodu pośrodku pasa ruchu (Lane Following Assist – LFA).

System LFA we współpracy z aktywnym tempomatem (SCC) kontroluje przyspieszenie, hamowanie i kierowanie Rio w zależności od ruchu pojazdów poprzedzających i warunków na drodze. System działa przy prędkościach poniżej 180 km/h i wykorzystuje kamerę i radar, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitoruje oznaczenie dróg, aby utrzymać Rio na środku pasa ruchu. Odświeżone Rio oferuje także system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania oraz nowy system zapobiegający kolizjom podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA)*.

W zależności od wersji wyposażenia do Rio po faceliftingu jest dostępny również system ostrzegania o ruszeniu poprzedzającego pojazdu (Leading Vehicle Departure Alert), zastosowany po raz pierwszy w samochodzie segmentu B. Jeśli Kia Rio zatrzyma się w korku lub na czerwonym świetle i poprzedzający ją samochód ruszy, a kierowca Rio zagapi się i tego nie zauważy, system poinformuje kierowcę o tym fakcie. Pomaga to uniknąć zniecierpliwienia innych kierowców.

Odświeżone Rio jest standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management), system stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control) i system kontroli siły hamowania w zakręcie (Cornering Brake Control), które pomagają kierowcy zachować kontrolę nad samochodem podczas hamowania i pokonywania zakrętów.

Kia Rio po faceliftingu jest seryjnie wyposażona w sześć poduszek powietrznych oraz mocowania i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.

* – systemy SCC, BCA i RCCA są dostępne tylko do modeli wyposażonych w przekładnię 7DCT

Układy napędowe

Nowy układ napędowy z rodziny EcoDynamics+ – typu mild-hybrid z benzynową jednostką napędową współpracującą z nową mechaniczną skrzynią biegów

Rio jest pierwszym modelem marki Kia, który jest napędzany zelektryfikowanym układem napędowym typu mild-hybrid z silnikiem benzynowym (MHEV). Nowy układ napędowy z rodziny EcoDynamics+ stanowi połączenie nowej jednostki napędowej T-GDi „Smartstream” o pojemności 1,0 litra (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem paliwa) z układem typu mild-hybrid o napięciu 48V. Dodatkowy moment obrotowy, który generuje silnik elektryczny wpływa zarówno na poprawę osiągów, jak i na zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto, układ napędowy odzyskuje energię podczas hamowania.

Rodzina układów napędowych EcoDynamics+ została zaprojektowana w celu uzyskania jak największej wydajności silników spalinowych, dzięki zastosowaniu w układzie napędowym również silnika elektrycznego oraz za sprawą odzysku energii elektrycznej. Osiągi wspomaga moment obrotowy silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem instalacji 48-woltowej. Nowy rozrusznik, który pełni również funkcję generatora (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG) wydłuża czas, kiedy jednostka benzynowa pozostaje wyłączona.

MHSG jest połączony z wałem korbowym silnika za pomocą paska i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga benzynową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia i redukcji emisji spalin. Gdy samochód zwalniania, w trakcie hamowania lub toczenia się, MHSG w określonych sytuacjach przełącza się w tryb „generator”, odzyskuje energię z wału korbowego i ładuje akumulator.

Nowy silnik z rodziny „Smartstream” zastępuje wcześniej stosowany w Rio 1,0-litrowy silnik
T-GDi typu „Kappa”i jest wyposażony w zaawansowany system zmiennego sterowania czasem otwarcia zaworów w sposób płynny (Continuously Variable Valve Duration – CVVD), a także w szereg innych innowacji. System CVVD umożliwia płynne przełączanie silnika między różnymi cyklami spalania w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność jednostki napędowej we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Silnik „Smartstream”osiąga taką samą moc, jak silnik typu„Kappa” – 100 KM lub 120 KM, ale zapewnia o 16% wyższy maksymalny moment obrotowy silnikowi w wersji 120-konnej (200 Nm).

Nowy układ napędowy EcoDynamics+ zapewnia zmniejszenie emisji CO2 od 8,1% do 10,7% (w cyklu mieszanym, wg NEDC) i jest oferowany w wersji o mocy 120 KM. Układ napędowy ma instalację o napięciu 48V i jest wyposażony w system wyboru trybu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normalny.

Rio w wersji EcoDynamics+ jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w nową inteligentną mechaniczną skrzynię biegów (iMT). Elektrycznie sterowane sprzęgło(„clutch-by-wire”) poprawia wydajność systemu typu mild-hybrid i wpływa na obniżenie emisji CO2, przy jednoczesnym zaangażowaniu kierowcy w zmianę przełożeń.

Przekładnia iMT jest wyposażona w elektryczne sterowanie pracą sprzęgła,zamiast mechanicznego. Dzięki temu skrzynia biegów bezproblemowo integruje się z układem napędowym MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż system start-stop podczas toczenia się auta przed zatrzymaniem, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Nowe benzynowe silniki „Smartstream”

Kia Rio po faceliftingu będzie dostępna również z wcześniej oferowanymi benzynowymi jednostkami napędowymi, które poddano licznym modyfikacjom w celu zwiększenia ich wydajności i obniżenia emisji dwutlenku węgla. Gama silników odświeżonego Rio będzie obejmowała benzynowe jednostki napędowe „Smartstream” – nową 1,0-litrową, 100-konną T-GDi oraz nową 1,2-litrową, wolnossącą o mocy 84 KM z wtryskiem paliwa typu Dual Port.

1,0-litrowy silnik T-GDi o mocy 100 KM jest teraz oferowany, do wyboru, z sześciobiegową przekładnią mechaniczną zamiast pięciobiegowej oraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).

Zmodernizowano również układ Idle Stop & Go (ISG). Nowy, połączony z układem hamulcowym system ISG zapewnia dodatkową oszczędność w zużyciu paliwa poprzez wyłączanie silnika także wtedy, gdy podczas hamowania zarówno pedał hamulca, jak i pedał sprzęgła są wciśnięte. Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca włącza bieg i obydwa pedały są zwolnione. Wcześniej system ISG był połączony jedynie ze sprzęgłem. Ta niewielka zmiana przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Odświeżone Rio trafi do sprzedaży w Polsce w sierpniu 2020 roku

Kia Rio po faceliftingu zadebiutuje w Polsce już w przyszłym miesiącu i w standardzie będzie oferowana z 7-letnią gwarancją producenta lub na 150.000 km.

NOWA KIA RIO – DANE TECHNICZNE

Nadwozie

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback z samonośnym nadwoziem wykonanym ze stali. Do wyboru wersje z czterocylindrowym silnikiem benzynowym MPI współpracującym z 5-biegową przekładnią mechaniczną lub z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym T-GDi, który – w zależności od wersji – może współpracować z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub 7-biegową dwusprzęgłową. Napęd na przednie koła.

Układy napędowe

Silniki benzynowe

1,2 l MPI

Rodzaj                                               czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący

Pojemność skokowa                         1.197 cm3

Maksymalna moc                              84 KM przy 6.000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy       118 Nm przy 4.200 obr./min.

Liczba zaworów                                 16 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                                 wtrysk paliwa typu Dual Port

Norma emisji spalin                           Euro 6

 

1,0 l T-GDiSmartstream

Rodzaj                                                trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                         998 cm3

Maksymalna moc                              100 KM przy 4.500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy       172 Nm w przedziale od1.500 do 4.000 obr./min.

Liczba zaworów                                 12 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                                 bezpośredni wtrysk paliwa

Norma emisji spalin                           Euro 6

 

Hybrydowy zespół napędowy typu mild hybrid z instalacją o napięciu 48V

Silnik benzynowy

1,0 l T-GDiSmartstream MHEV

Rodzaj                                                trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                         998cm3

Maksymalna moc                              120 KM przy 6.000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy       200 Nm w przedziale od2.000 do 3.500 obr./min.

Liczba zaworów                                 12 (4 na cylinder)

Rodzaj zasilania                                 bezpośredni wtrysk paliwa

Norma emisji spalin                           Euro 6

 

Akumulator i silnik elektryczny

Rodzaj akumulatora                          litowo-jonowy

Pojemność akumulatora                   10 Ah

Maksymalna moc silnika elektr.        10 kW

 

Skrzynia biegów

5-biegowaprzekładnia mechaniczna (5MT)­– dla wersji 1.2 MPI

6-biegowaprzekładnia mechaniczna (6MT)­– dla wersji 1.0 T-GDi

6-biegowaprzekładnia mechaniczna (6iMT) – dla wersji 1.0 T-GDi MHEV

7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (7DCT) – dla wersji 1.0 T-GDi i 1.0 T-GDi MHEV

 

Zawieszenie kół

Przód                          Niezależne, kolumny McPhersona, stabilizator

Tył                               Belka skrętna,            sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe

 

Koła i ogumienie

Wersja M                    15-calowe stalowe obręcze kół, rozmiar opon 185/65 R15

Wersja L                     15-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 185/65 R15

Wersja L(opcja)          16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 195/55 R16

Wersja GT Line          17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, rozmiar opon 205/45 R17

Koło zapasowe           Dojazdowe koło zapasowe (niedostępne dla wersji MHEV)

 

Wymiary (mm)

Długość całkowita                              4.065

Szerokość całkowita*                        1.725

Wysokość całkowita                          1.450

Rozstaw osi                                        2.580

Zwis przedni                                       830

Zwis tylny                                              655

* – bez lusterek 

Pojemności (l)

Bagażnik (VDA)                                 325

Zbiornik paliwa                                     45

Masy (kg)

1.2 MPI           1.0 T-GDi        1.0 T-GDi MHEV

5MT                6MT/7DCT         6iMT/7DCT

 

Masa własna                                      1.045               1.100/1.125        1.130/1.155

Dopuszczalna masa całkowita          1.570               1.620/1.650        1.650/1.680

Masa przyczepy hamowanej                910                  900/900              900/900

Masa przyczepy niehamowanej        450                     450/450              450/450

 

Osiągi

1.2 MPI           1.0 T-GDi        1.0 T-GDi MHEV

5MT                6MT/7DCT         6iMT/7DCT

 

Prędkość maksymalna(km/h)           173                  188/185                190/190

Przyspieszenie0-100 km/h (s)           13,1                 10,4/11,4              10,2/10,3

Elastyczność 80-120 km/h (s)           24,9                 14,2/8,8                11,9/7,5

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)*   5,2-6,0        5,2-5,7/5,3-5,8     5,1-5,5/5,1-5,6

Emisja CO2 (g/km)*                           118-136   118-129/120-131  115-125/116-126

* – w cyklu mieszanym wg WLTP

Źródło: KIA