125 lat Skody – spider Skoda Slavia na jubileusz

Producent z miasta Mlada Boleslav oficjalnie zaprezentował siódmy projekt miejscowej szkoły technicznej. Tym razem jest to spider, który powstał na bazie Scali i nazwa nawiązuje do pierwszego roweru Václava Laurina i Václava Klementa, produkowanego w 1895 roku.

Przy realizacji projektu uczestniczyło 26uczniów i 5 uczennic, których wspomagali pedagodzy i specjaliści spółki Skoda Auto. Bazą stała się Skoda Scala z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i siedmiostopniową przekładnią DSG. Z seryjnej wersji tego modelu wykorzystano m.in. przednie i tylne zawieszenie, sterowanie, kompletna elektronikę z instalacją i systemami wspomagającymi oraz deską rozdzielczą. Niektóre elementy zmodyfikowano. Wzmocniona została podłoga, odcięto dach i zaślepione zostały tylne drzwi.

SKODA Octavia RS kontynuuje sportowe tradycje marki

Koncept ma długość 4362 mm, szerokość 1793 mm i wysokość 1410 mm, przy rozstawie osi 2649 mm oraz masie własnej 1210 kg. Pojazd otrzymał 20-calowe koła ze Skody Kodiaq RS, a układ hamulcowy i mocowanie kół z Octavii. Zmodyfikowano również układ wydechowy.

Nadwozie pokryto lakierem Crystal Blue z efektem perłowym. Diody LED umieszczone pod progami bocznymi i za felgami aluminiowymi, zapewniają wyraziste zewnętrzne oświetlenie w kolorach niebieskim, czerwonym oraz białym. Podświetlany napis Skoda pełni funkcję kierunkowskazu, światła hamowania, a także światła cofania. Plakietka umieszczona na przednich drzwiach przypomina o obchodzonych w tym roku 125 urodzinach marki.

We wnętrzu zamontowano sportowe fotele Sparco, za którymi zamontowano dwa głośniki basowe. Uwagę przyciąga wyjątkowy detal – czarny skórzany element dekoracyjny z wyhaftowanymi lwami, za którymi ukryto dwa głośniki basowe. Moc wyjściowa Subwoofera wynosi 2250 watów, a pozostałe głośniki uzupełniają ją o dodatkowe 320 watów. W bagażniku znalazło się miejsce na dwa skutery elektryczne, które mają służyć na ostatnim kilometrze naszej podróży.

Jedną z inspiracji dla prototypowego modelu Slavia stanowiła Skoda 1100 OHC, dwumiejscowy prototyp samochodu sportowego z otwartym dachem, zaprojektowany w 1957 roku z myślą o rajdach długodystansowych. Dzięki aerodynamicznemu nadwoziu z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym i niskiej wadze wynoszącej zaledwie 550 kg, napędzane czterocylindrowym silnikiem auto osiągało prędkość maksymalną 200 km/h. Stworzenie prototypu stanowiło przełomowy moment w historii samochodów sportowych Skody. Jeden z dwóch istniejących oryginałów można obecnie podziwiać w Muzeum Skody w Mladá Boleslav.

Wzorując się na Skodzie 1100 OHC studenci postanowili przekształcić kompaktową Skodę Scala w model Slavia cabrio. Wymagało to licznych modyfikacji nadwozia samochodu. Dach został usunięty, a tylne drzwi przyspawano. Wzmocniono także podwozie. Dzięki temu kompaktowy model z pięcioma miejscami zmienił się w dwumiejscowy pojazd o sportowym charakterze.

Od szkoły zawodowej do Akademii Skody

Szkołę zawodową Skody w Mladá Boleslav założono w 1927 roku. Szybko zyskała ona renomę placówki o doskonałym poziomie nauczania. Dziś może poszczycić się ona liczbą 23 000 absolwentów. Każdemu z nich złożono ofertę pracy w fabryce marki. Aktualnie do szkoły uczęszcza ponad 900 uczniów, którzy biorą udział w 13 różnych kursach technicznych. W 2013 roku placówka stała się częścią Akademii ŠKODY, w ramach której wdrożono coroczny projekt koncepcyjnego samochodu studenckiego. Umożliwia on młodym talentom nie tylko zaprojektowanie oryginalnego pojazdu, ale także samodzielne zbudowanie go. Pierwszym efektem Akademii skody była realizacja pojazdu Citijet w 2014 roku, który stanowi dwumiejscową wersję Skody Citigo.

Rok po powstaniu modelu Citijet pojawił się pick-up Funstar inspirowany Skodą Fabia. Następnym rezultatem projektu okazał się Atero coupé zbudowany na bazie Rapid Spaceback. W 2017 roku studenci powrócili do modelu Citigo, przekształcając go w samochód elektryczny Element. Kolejny samochód studencki to kabriolet Sunroq oparty na Skodzie Karoq. 12 miesięcy później światło dzienne ujrzał imponujący pick-up Mountiaq, którego podstawę stanowił model SUV Kodiaq.

Dla studentów udział w projekcie stanowi wyjątkową okazję do wykorzystania wiedzy teoretycznej i zastosowania jej w praktyce. Mogą oni doskonalić swoje umiejętności pod czujnym okiem ekspertów ze wszystkich działów Skoda Auto. Kreatywne pomysły, które powstają w ramach Akademii Skody wnoszą powiew świeżości do branży motoryzacyjnej, wzbogacając ją o zupełnie nowe rozwiązania.

Źródło: Skoda Auto